Stem effect

waldorf

Nieuwkomer
hello forumleden,

Ik ben al een tijdje aan 't knoeien en dacht zo van misschien weet hier iemand hoe ik het het beste aanpak.
Ik probeer eigenlijk een stem-effect te vinden (of een combinatie van) om het effect na te bootsen dat op de stem(men) zit van 'Swedish designer drugs' van Daan Stuyven.
Hoe werkt dit juist?

Hoe klinkt het?

(m.a.w. geef eens een Youtube linkje of een mp3 demo en geef aan na hoeveel minuten/seconden het effect/geluid begint)

Het is volgens mij gewoon autotune, maar dan 2 verschillende zanglijnen over elkaar.

Wat is dat toch met dat autotune de hele tijd.
Sorry, maar ben ik nou de enigste die vind dat je stem klinkt als een 64kbps mp3tje
nadat je het door autotune heb getrokken?!?!
Sorry maar ik vind het niet om aan te horen

Mij stoort het in ieder geval niet in dit nummer.

Het is misschien ook de bedoeling van Daan om het zo 64kbps te laten klinken?

Mij stoort het zeker ook niet, vind het wel iets hebben eigenlijk.
Dus feitelijk zijn het gewoon enkele stempartijen die via autotune gewoon juist gepitched worden als ik het goed begrijp? Het algoritme vd autotune zorgt dan automatisch voor dat effect? Of vergis ik mij?

Dus feitelijk zijn het gewoon enkele stempartijen die via autotune gewoon juist gepitched worden als ik het goed begrijp? Het algoritme vd autotune zorgt dan automatisch voor dat effect? Of vergis ik mij?

Nja, gepitched is niet helemaal het juiste woord, maar zo zou je het kunnen omschrijven ja.

Wat autotune feitelijk doet is het rechttrekken van een bepaalde gezongen noot naar de dichtstbijzijnde werkelijk bestaande noot op een gekozen toonladder.

Wat ik hier in het voorbeeld hoor zijn 2 daadwerkelijk ingezongen stemmen:
1. Laag: hijgerig gezongen niet echt ge-autotuned, of misschien een beetje.
2. Hoog: met kopstem gezongen en 'plat' ge-autotuned.

Je kunt dit effect ook (gecontrolleerder) krijgen met Celemony's Melodyne!

Download gewoon een demo van Autotune om het te proberen, het spreek echt voor zich als je ermee aan de slag gaat!

Heb niet onder een steen maar tussen verbouwstenen gewoond :)
Nu eindelijk terug eens tijd om te recorden, de band lag niet stil, maar mijn persoonlijk projectje wel, nu de verbouwingen eindelijk achter de rug zijn, kan ik me terug bezighouden in m'n home-studiotje *D

Had wel al van Autotune gehoord, maar nog geen ervaring mee, en wist dus ook niet goed of het wel dit was waar ik op zoek naar was...

Allemaal bedankt voor de tips, 'k ga vanavond zeker Autotune en Melodyne eens uittesten en 'k hoop dat ik er wat mee kan!

Back