Verschil jack- en patchkabels

ano040425

Gedeactiveerd account
Zoals het onderwerp al aangeeft:
Ik weet niet wat het verschil tussen jackkabels en patchkabels is. Veel gitaristen gebruiken tussen hun effecten patchkabels, maar ik weet niet waarom :)

Hopelijk kan iemand me dit even uitleggen.

Patchkabels zijn korte kabels die gebruikt worden in patchbays en modulaire synts, de patch punten liggen over het algemeen dicht bij elkaar zodat er geen lange kabels nodig zijn, ze zijn met verschillende type conectoren en in diverse kwaliteits klasse te verkrijgen, en kunnen ook gewoon voor andere toepassingen gebruikt worden, zoals voor het verbinden van verschillende apparaten over een korte afstand.

To patch betekent in het engels onder meer: to connect or hook up. Dus met elkaar verbinden en dan met name voor wat apparatuur betreft.

Een patchkabel is dus een verbindingskabel. Tot zover niet echt een onderscheid ten opzichte van andere kabels, die verbinden immers ook apparaten.

Op een pedalboard waarop je als gitarist je effecten kunt plaatsen staan de verschillende bakjes dicht bij elkaar. Op een patchboard van een synth zitten de verschillende modules dicht bij elkaar.

Een typische patchkabel voor deze doeleinden is dus een korte kabel. Het is immers in die gevallen niet nodig enorme stukken kabel te gebruiken als 30cm genoeg is.

Een patchkabel is dus een korte kabel. Niet per sé jack, maar dat komt wel vaak voor.

Ah okee, da's duidelijk :)

Hebben patchkabels niet iets te maken met de stroom voorziening voor bijvoorbeeld meerdere gitaareffecten? Want bij meerdere pedaaltjes heb je vaak maar één adapter. Ik dacht dat ze dat met patchkabels deden, maar da's dus neit zo?

Hoe werkt dat 1spot? Ik zie et wel op internet, maar dat ziet er uit als een normaal adaptertje.

Edit: laat maar, ik zie het zelf al :) Lijkt me handig

Ik heb een 18 V pedaal op het oog, daar zou ik alsnog m'n adapter apart voor aan moeten sluiten?

Back