Electriciteitssnoer Roland JV-880

Ekkie

Ingeburgerd
Het electriciteitssnoer van mijn Roland JV-880 is doorgebrand, omdat er blijkbaar al een kabelbreukje was die ik niet gezien had. Ik heb hem vervolgens opengeschroefd en er zijn volgens mij 2 opties:

1. Electriciteitssnoer opnieuw op de printplaat aan de binnenkant solderen.
2. Electriciteitssnoer met een kroonsteentje weer aan elkaar fiksen. Kroonsteentje komt dan aan de binnenkant van het apparaat te zitten.

Ik gok zo dat de eerste optie de beste is, maar vraag mij af of optie 2 een optie is en geen gevaren met zich meebrengt. Ik bedoel het is niet een lamp waar je een kroonsteentje tussen zet, maar het is natuurlijk wel gewoon 220 V, dus je zou denken dat het niets uitmaakt.

Bedankt voor de input alvast!

De 2e optie zou geen probleem moeten zijn hoor. Zorg er wel voor dat het kroonsteentje niet kan gaan zwerven in de behuizing, dus goed vastzetten met een Tie-wrap of zoiets. (gebruik geen plakband of tape want dat gaat na verloop van tij d loszitten door de warmte).

Als je goed kunt solderen is de 1e optie natuurlijk het beste. Als je maar niet te lang, of met een te warme bout aan de gang bent, anders heb je kans dat er componenten beschadigd worden.

Roland net connector verwijderen en daarin een euro (=3 polig) connector in zetten, afmeting van het gat is hetzelfde,heb dit zelf in het verleden ook al eens gedaan bij een jv880. connector kost nog geen 2 euro. Is wel 3 polig, maar aarde kan wel ergens aan de chassis van de jv880 of gewoon niet gebruiken kan ook. natuurlijk heb je dan wel een andere kabel nodig, maar dat is de meest gangbare.

Bij de JV-880 zit hij toch vast aan het apparaat?

Ik zou proberen te solderen, bij kroonsteentjes willen de draadjes nog wel eens ontsnappen....

Bedankt voor de snelle reactie. Ik denk dat ik de euro connector optie ga uitproberen. Voor the time being zet ik er dan even een kroonsteentje tussen. Nogmaals bedankt.

Kroonsteentje is geen probleem mits:
- Er voor een goede trekontlasting gezorgd wordt.
- De draadeindjes die het kroonsteentje ingaan "bij elkaar gehouden worden" door
. - de draadjes te vertinnen of
. - adereindhulsjes om de draden te knijpen

Zoals gezegd kunnen "draadjes ontsnappen" en dit wordt voorkomen door bovengenoemde handelingen. Als er draadjes ontsnappen betekent dit feitelijk dat de doorsnede van de aders dunner wordt en deze dus in principe warmer worden. Het meest extreme gevolg hiervan kan brand zijn. Dit gebeurt namelijk als er zoveel draadjes ontsnappen dat de overgebleven draadjes smelten door de stroom die erdoorheen gaat (is reeeler dan het klinkt). Vaak als in de krant staat brand door kortsluiting is het voornoemde het geval.

Back