midi-vraag (modules aansturen vanaf controller)

deins

ADEMDUIF
Waarschijnlijk een eenvoudige vraag, maar om 1 of andere reden werkt niet 1 van de linkjes in de " lees eerst dit/midi-tutorials" draad.

Ook heb ik een midi-boekje aangeschaft, maar die is heel onduidelijk hierover.

Iemand zei tegen mij dat ik mijn midi soundmodules niet allemaal achter elkaar moet plaatsen,
dus telkens de midi out/thru van het ene apparaat naar de midi in van de volgende
maar ik heb daar iets voor nodig,
ik ben de naam vergeten.
Ik dacht zelf aan een midi patch module,
maar als ik daarom vraag in de muziekwinkel kijken ze me vreemd aan en zeggen
dat die niet meer gemaakt worden.

wat heb ik dan nodig om vanuit 1 midicontroller ( geen computer) meerdere modules aan te sturen zonder alle data door alle modules te laten gaan?

bvd

Midi thru box

qth.jpg

Aansluiten via MIDI thru (daisy chaining) hoeft in principe geen probleem te zijn. Ik gebruik het al jaren op die manier, zonder enkele problemen. Je moet er wel om denken dat dat de apparaten die de strakste timing nodig hebben (drums, sequencers) vooraan in je keten zitten.
Als je het toch anders aan wilt sluiten, kun je een MIDI patch bay gebruiken, of (goedkoper) een MIDI thru box, zoals in de post van V-nex.

Tenminste, dat is de goedkoopste oplossing. Het werkt dan wel precies hetzelfde als je steeds via midi-in, midi-thru geschakeld aansluit. Alleen krijg je dan last van vertraging (zeker vanaf drie apparaten) en dan is zo'n midi-thru-box een oplossing. Vanuit je controller en op je synths kan je dan aangeven op welk midi-channel welk apparaat je wil aansturen. Ik hoop dat ik je vraag zo een beetje heb beantwoord.

over duidelijk!

heb meer dan 3 apparaten dus zal een s naar zo'n midi-thru box gaan kijken.

bij de muziekwinkel doen ze sowieso of midi een aflopende zaak is

bedankt voor de SNELLE antwoorden.

midi vraag

midi vraag

ik heb een master keyboard met in een keten aangesloten 3 module's en ook nog een sampler maar vertraging geen last van
in het blad music-interface,welk nr is mij even ontgaan,staat dat midi op zich geen vertraging geeft

simpele midi-kastjes voor aan je pc zijn toch niet zo duur meer ??

bijv. de Steinberg PC-midi3 ofzo ? da's 1 input voor je masterkeyboard, en 3 uit.

Volgens mij scheelt het heel sterk per apparaat. De ene die geeft alles heel snel door aan de THRU-poort, de andere gaat er eerst een hele analyse op loslaten en geeft wat meer vertraging.

Ik zou als ik zou daisy chainen wat proefjes doen wat betreft de strakheid van de timing en het verschil tussen verschillende apparten met zo kort mogelijke pulsjes op een 16en grid en dan gemultitracked opnemen. Als je dan inzoomt en de maateenheid op tijd zet dan weet je precies wat het verschil is en wat de variatie is.

Mocht een device bijvoorbeeld consequent 5ms achterlopen kun je desnoods nog een MIDI-vervroeging (een omgekeerde vertraging dus :D) op dat spoor zetten. Wat erger is is dat de timing niet meer consequent is. Maar dat kan aan het apparaat zelf liggen ook.

Bikkel heeft volkomen gelijk. Sommige apparaten gebruiken een zgn. Soft Midi Thru waarbij de Thru poort eigenlijk een extra Midi Out is waarnaar de datastroom wordt doorgesluist. dit is trager (en soms veel trager) dan een "echte" hardware Thru poort.

En het artikel dat RodManSan citeert heeft ook gelijk; sommige apparaten reageren gewoon een stuk later dan andere en/of hebben meer tijd nodig om data te verwerken.

Met trial and error en een beetje gezond verstand kom je een heel eind. Stuur je erg veel CC's & pitch bend naar een bepaalde synth, zet die dan vooraan in de keten. Een effectapparaat waar je af & toe een program change naar stuurt kan gerust op een ander kanaal "achter" een drukke drummodule gehangen worden.

welke muziekwinkel, als ik vragen mag?

Tonika groningen,

hadden ook geen midi thru box

konden ook niet bestellen

eigenlijk niks voor midi, behalve de synths zelf

Ik zelf gebruik een midi solutions T8 en ben hier zeer tevreden over. Alles werkt supersnel en ik gebruik de thru's van de T8 zelfs weer om andere midi thru (1<4) doosjes te besturen. 179,- bij synthshop.nl

Tonika is natuurlijk een winkel met het nieuwste van het nieuwste en tjah, daar werkt alles natuurlijk met usb of FW..

Voor vertraging maakt het naast het aantal apparaten dat je doorgelust hebt via midi-thru ook nog uit wat voor en hoeveel data je door je midi-kabeltje aan het proppen bent.

Back