Bcr 2000 <--> JD-990 prob.

Singula

Ingeburgerd
Hallo SFers,
Ik heb onlangs van een lid een BCR-2000 overgenomen. Ik krijg hem echter niet aan het communiceren met mijn JD-990. Wat me opvalt is dat je op de BCR device id's van 1 t/m 16 kan kiezen en op de JD gaan de device id's van 17 t/m 32. Is er hier iemand die weet wat het probleem is ?
Bij voorbaat dank

Heb je ook in de handleiding opgezocht wat de Device ID van de BCR betekent? Heb je gekeken op wat voor soort midi data de JD990 reageert? MIDI CC of MIDI Sys-ex? Heb je de midi kanalen gecheckt? Kabels goed aangesloten?

Tip: De Device instelling heb je alleen nodig als je meerdere BCR's gebruikt.

heb het effe opgezocht. De jd990 reageert gewoon op midi CC numbers. Dus kwestie van je juiste CC nummers in de BCR programmeren. En daarvoor kun je de LEARN optie van de BCR gebruiken. (moet je wel een midi kabel van de JD (out) naar de BCR (in) aansluiten).

Ik heb de midi in naar midi out en midi out naar midi in verbonden om de learn functie te kunnen gebruiken. Ik heb S-1 t/m S-4 geprobeerd, maar ik zie niet dat de BCR signaal van de JD-990 ontvangt. Kheb RX exclusive in de JD zo gezet dat er overal signaal heen wordt gestuurd en niet naar een specifiek nr.
De BCR ontvangt wel gewoon een signaal als ik mn midikeyboard inplug. Misschien dat ik maar gewoon CC nummers moet gaan programmmeren.

Misschien dat ik maar gewoon CC nummers moet gaan programmmeren.

Dat is zo gebeurd.

heb het effe opgezocht. De jd990 reageert gewoon op midi CC numbers. Dus kwestie van je juiste CC nummers in de BCR programmeren. En daarvoor kun je de LEARN optie van de BCR gebruiken. (moet je wel een midi kabel van de JD (out) naar de BCR (in) aansluiten).
sinds wanneer kun je de jd990 programmeren met midi CC nummers?
kan alleen via sysex dacht ik

Volgens wikipedia zou dat moeten kunnen:

The JD-990, also known as Super-JD, had the following features which were not available on the JD-800:

1. Expanded wave ROM (6 MB vs. 4 MB)
2. Ability to use a 8 MB expansion board
3. 4 additional outputs
4. True stereo engine
5. Oscillator sync
6. Cross-modulation (FXM)
7. Oscillator structures that allow ring modulation and serial dual filters
8. Additional LFO waveforms
9. MIDI CC control of parameters
10. Tempo sync delay
11. Polyphonic portamento
12. Performance memories
13. Additional multitimbral slots
14. One patch can keep full effects in multi mode

Moet je alleen nog achterhalen welke CC nummers het zijn.

Er staan een paar dingen in de manual die via CC zijn aan te sturen en dat werkt. Ik heb verder alle nummers geprobeerd maar kan verder geen parameters aansturen. De HOLD functie is wel heel bruikbaar voor mij.
Ik heb Sounddiver nog op mn pc staan die wel werkt met de JD. Vanaaf maar eens proberen om via Sounddiver commando's naar mn BCR-2000 te sturen en die vervolgens op te slaan.

Ik kan een paar dingen aansturen maar geen cutoff en resonance e.d. behalve als ik die toewijs aan mod of breath. Maar dan kan ik ze niet onafhankelijk van bijv. LFO rate gebruiken.
In cubase zag ik dat er 8 CC nummers zijn die voor general purpose te gebruiken zijn. Weet iemand wat ik daar mee kan ?

Ik stuur een 990 aan met een Kenton control freak.
De aansturing gaat bij mij via sysex.
Als je cutoff wil aansturen moet je per tone een knop van je controller toekennen.
Voor filter tone A;
F0
byte1 data val 41H (65 decimaal)
byte2 data val 10H (16 decimaal)
byte3 data val 57H (87 decimaal)
byte4 data val 12H (18 decimaal)
byte5 data val 03H (3 decimaal)
byte6 data val 00H (0 decimaal)
byte7 data val 01H (1 decimaal)
byte8 data val 0FH (15 decimaal)
byte9 data from knob (waarde tussen 0 en 100)
byte10 checksum
byte11 end sysex F7

Het is mij nog niet gelukt om de 4 tones onder een knop v/d Kenton te krijgen.

Er zijn 5BH parameters per tone
bv
03000076 = tone A Wave source
03000152 = tone B Wave source
0300022E = tone C Wave source
0300030A = tone D Wave source

Het is even snuffelen in de midi implementation maar volg de voorbeelden in de handleiding.

Het is mij nog niet gelukt om de 4 tones onder een knop v/d Kenton te krijgen.

DIt zal je hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken, tenzij die Kenton veel geavanceerder is dan ik denk. Je zal dan 4 sysex messages moeten proppen in 1 string terwijl er dan ook nog 4 verschillende checksums in diezelfde string moeten staan, gaat niet..

software editors voor dit soort synths (lees: heel veel parameters) vind ik gemakkelijker.

Ik kan wel de filters van 4 tonen onder 1 knop krijgen door bijv. breath aan 1 knop toe te wijzen en deze als control source in te stellen in de JD en bij elke tone apart bij LFO & Control bijv. de cuttoff aan de breath te koppelen. Maar werkt een beetje omslachtig.
Of je moet een basispatch opslaan met deze instellingen en van daaruit al je nieuwe patches maken.
Ik ga maar eens beginnen met tutorials zoeken over sysex en deze lezen.

[...]
In cubase zag ik dat er 8 CC nummers zijn die voor general purpose te gebruiken zijn. Weet iemand wat ik daar mee kan ?
Volgens mij zijn dat CC's die niet "standaard" in synth's dezelfde functie hebben zoals CC 71 en 74 cutoff en resonance bv.

Back