auteursrecht bewijzen

Rauzi

Stamgast
Mannen,

momenteel ben ik bezig met de gitarist om onze nummers veilig te stellen. We weten dat er zoiets bestaat als auteursrecht, en dat dit automatisch wordt toegekend zodra we een nummer af hebben.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22227

Een heel ander punt is echter om ook te bewijzen dat wij de componisten zijn van onze nummers. Nu is de gitarist van mening dat we alle partijen -- gitaar, toetsen, bas en melodie -- moeten uitschrijven in notenschrift en in de precieze volgorde van hoe we het spelen. Vervolgens zouden we dit dan bij de belastingdienst in kunnen leveren en dan is dit een bewijs voor het feit dat wij de componisten zijn.
Nu is het zo dat één nummer al 25 pagina's aan bladmuziek totaal is. Dat lijkt me toch overdreven veel. Is het niet al voldoende om gewoon de melodie op te schrijven, de akkoorden erboven en de tekst eronder, en eventuele 'hooks' er nog bij noteren die kenmerkend zijn voor een bepaald nummer?

Volgens mij is de geluidsopname van je song al voldoende bewijs. Verzegeld/aangetekend naar jezelf opsturen en in een kluis leggen en klaar zou ik zeggen. Misschien heb ik het mis....maar ja....

Dus jullie zeggen dat een CD met al onze nummers erop, een aangetekend een paar keer verzonden naar onszelf en nooit openen totdat het nodig mocht zijn voldoende bewijs is voor een werk wat je zelf hebt gemaakt?

Wat denken jullie van

http://www.file-reg.com/nl/index.html

?

Ik heb hetzelfe wel eens voorgelegd aan een vriendin die bij een groot advocaten kantoor merk rechtenadvocate is (Nike, Adidas, Endemol, etc).
Ze zij dat dit wel helpt maar dat je vrij weinig doet tegen het tijdrekken van grote maatschappijen als je alleen staat.
Zij kunnen door eindeloze vertragingsprocedures de proces kosten zo hoog op laten lopen dat je compleet blut bent. En ja, wat kan je dan nog doen behalve je Calimero voelen...

Dus jullie zeggen dat een CD met al onze nummers erop, een aangetekend een paar keer verzonden naar onszelf en nooit openen totdat het nodig mocht zijn voldoende bewijs is voor een werk wat je zelf hebt gemaakt?

Nee, en deze mythe moet de nek omgedraaid worden.

Pak de envelop met plakrand. Haal het plastic er niet af. Stuur 'm leeg op. Voila, je krijgt 'm met dagtekening terug. Stop er de CD in op het moment dat je 'm nodig hebt.

http://www.copyrightauthority.com/poor-mans-copyright/ heeft nog meer manieren om de zwik te belazeren. Niet doen dus; word lid van de Buma/Stemra en vraag daar om informatie.

Nee, en deze mythe moet de nek omgedraaid worden.

Pak de envelop met plakrand. Haal het plastic er niet af. Stuur 'm leeg op. Voila, je krijgt 'm met dagtekening terug. Stop er de CD in op het moment dat je 'm nodig hebt.

http://www.copyrightauthority.com/poor-mans-copyright/ heeft nog meer manieren om de zwik te belazeren. Niet doen dus; word lid van de Buma/Stemra en vraag daar om informatie.

heb je wel eens een brief voor de politie gehad van de gemeente om aangifte te doen van een verloren rijbewijs of paspoort?
ze stempelen dat over de dichtgeplakte plakrand heen. die stempels gaan neit zomaar ergens op de envelope...

Laten we het zo zeggen: als je enveloppen-hobby-methode mislukt en je liedje wordt wat kun je voor duizenden euros de boot in. Als je track nooit iets wordt en geen cent opbrengt ben je slechts 70 euro per jaar of zo kwijt aan lidmaatschap van de Buma.

Buma/Stemra zorgt toch niet voor het bewijs van je werk? Dat is alleen registratie van je werk en ze houden bij wie allemaal gebruik probeert te maken van jouw werk en regelen dat financiëel.

Buma/Stemra zorgt toch niet voor het bewijs van je werk? Dat is alleen registratie van je werk en ze houden bij wie allemaal gebruik probeert te maken van jouw werk en regelen dat financiëel.
Uhh... Is dat dan niet waar het bij auteursrecht om gaat? :D

Wout

Uhh... Is dat dan niet waar het bij auteursrecht om gaat? :D

Wout
Volgens mij niet. Als iemand jouw werk nu misbruikt, en buma/stemra zegt daar wat van, en vervolgens zegt die persoon "bewijs het maar!", dan moet je nog steeds wel bewijs kunnen leveren.

Met buma/stemra teken je een exploitatiecontract. Dat wil zeggen dat zij dus bijhouden wie jouw werk allemaal gebruikt en daar een passende vergoeding voor vragen en aan jou doorgeven. Ze bewaren dus geen bewijs van jouw werk!

Wat nu, bewijs? Dat is iets voor de rechter, toch? En daar je recht halen, dat is een zaak van een lange adem en die heb je niet, toch? De Buma/Stemra echter wel :)
Bekijk het maar eens zo: iemand pikt je muziek en verdient daar veel geld mee. Je bewijst dat het geheel van jou is, maar wat dan? Denk je dan dat die ander zegt: "Oh, sorry, dat wist ik niet. Ik stop er meteen mee..." Dan komt de rechter en dat is het probleem. Daar is dan de Buma/Stemra en dat nieuwe gebeuren, de Sena, voor.
Of wil je met een bordje om je nek door de stad kunnen lopen met de tekst dat die nummer één hit van jou is?
Gewoon jij registreert bij de Buma en de tegenpartij mag dan bewijzen dat zij er eerder waren of dat jij een te groot deel van hun gestolen hebt, what ever...

Een voorbeeld uit de electronische muziek: Dick Raaymakers maakte ooit Song of the Second Moon. Een Hongaars techniek programma op de televisie gebruikte dat meer dan twintig jaar twee keer per week als start tune en betaalde niets. Een Hongaar mailde me dat eens via de Nord Modular lijst en ik sprak Raaymakers de volgende dag. Hij hoefde niets te bewijzen, maar de betaling gaat niet erg vlot, tenminste, die appeltaart moet nog komen :)

Bewijs geldt alleen maar voor de rechtbank.

Wout

Vroeger, toen ik nog liedjes schreef en speelde, waren die geregistreerd bij de Buma. Ik kreeg de bladen keurig van stempel en handtekening voorzien van hun terug, maar ik weet niet of dat nog zo gaat.
Die registratie diende alleen maar om meer geld uit een optreden te krijgen. Je speelt je eigen nummers, geeft de zaaleigenaar/organisator de speellijst en zij dragen de rechten aan de Buma af, die jij dan weer wat later op je rekening ziet staan. Zeg, ik ben geen dief van mijn eigen portemonee!

Wout

Tja...
Ik begrijp je probleem nog steeds niet.
Jij stuurt, zoals die site ook stelt, gewoon die envellope naar de belastingsdienst, dus alleen portokosten en wat kopieerwerk (machine dan :)...
Als de rechter dan nog beweert dat het geen bewijs is, dan is hij of zij duidelijk de ouder van degene die jou werk gejat heeft... Maar daar gaan we maar niet van uit.
De Buma/Stemra is er nu juist voor dat jij als rechthebbende ook je centjes krijgt, meer niet. Zij gaan naar de rechtbank als de tegenpartij niet wil betalen. Het bewijs is die gestempelde envellope en je Buma registratie/lidmaatschap.

Onthoud: recht is pas recht als de rechter het zegt!

Wout

Nog even voor de duidelijkheid, een objectief en waardenvrij recht bestaat niet, helaas. Er bestaat geen algemeen geldende waarheid. Daar heeft Hugo de Groot, bij velen van ons slechts bekend van de ontsnapping met de boekenkist uit Loevenstein, over geschreven. Daar ligt zijn wereldfaam. Hij noemde dat het natuurrecht. Ook het zeerecht is van hem als ook het oorlogsrecht, zaken als oorlogsverklaring en vrede-ondertekening.
Voor de rechtbank hoeft alleen de rechter overtuigd te worden en niets anders. Dat oordeel heet recht.

Of hoop je dat de vlaggetjes van de nootjes gaan kwispelen als zij het baasje zien?

Wout

Alles zo weer eens lezend verbaas ik me er weer over dat voedingsspijzen niet onder auteursrechten vallen. Okay, brood bakken zou belachelijk zijn, maar je mag Coca-Cola gewoon namaken, dat is niet strafbaar!
Koks zijn geen kunstenaars... Of toch?

Wout

hilarisch altijd, die mensen die zich zo druk maken om auteursrecht. Als je muziek zo goed is dat andere mensen het willen jatten, dan ben je blijkbaar goed bezig!
Maar in de meeste gevallen staren mensen zich blind op allerlei onduidelijke auteursrecht constructies terwijl er geen hond naar hun muziek luistert. Dit is niet lullig bedoeld ofzo, maar ik zou het hele auteursrecht circuit pas induiken als duidelijk wordt dat je muziek gepubliceerd, gedraaid of gelicensed gaat worden. Zelfs als dat al gebeurd is, is het meestal niet te laat om een en ander vast te leggen.

Als laatste pleister op de wonden: Is jatten niet het grootste compliment?

Laatst gewijzigd:
nolet,

we hebben laatst in de melkweg gespeeld tijdens de emergenza bandcompetitie (nationale finale). daar zijn we eerste geworden. nu heeft marmalade music ons gecontacteerd namens het prinses catharina fonds. we mogen gedurende 5 dagen 3 nummers opnemen voor een cd. als de samenwerking bevalt nemen we een heel album op. dit alles krijgen we gratis van het fonds, die ons heeft zien spelen in de melkweg, ter bevordering van de nederlandse popcultuur.
tevens zal marmalade music zorgen voor het pluggen. d.w.z. onze nummers onder de aanbracht brengen van platenmaatschappijen, boekingskantoren en radiostations.

ik denk dus dat het wel eens tijd wordt om onze nummers vast te leggen ;)

Zoals als ik al zei, dan zijn jullie goed bezig! Beste wat je dan kan doen is gewoon juridisch advies vragen bij een juridisch adviseur. En koop het boek Artiest en Recht. Doodsaai, maar wel handig. Ik heb nog nooit van Marmelade music gehoord, maar als dat een platenlabel is dan zouden zij dit ook moeten weten...toch?

edit...

Dit boek dus:

http://www.bol.com/nl/p/boeken/nieu...t-recht-2009-2010/1001004002737718/index.html

Back