Jen sx1000 Analoge Mono Synth

probleem was dat er altijd over de prijs werd gezeverd. nar het schijnt.
en daar kwam veel ruzie van, zoiets.

Je was toen wel een stuk goedkoper Leo :D;)

300 lijkt me ook wat veel voor een jen sx1000 ;) , die best leuk is trouwens.
niet spectaculair, maar wel een leuk probeersynthje met een typische 'goedkope' analoge sound, beetje engels klinkt ie in mijn oren.
grote dealbreaker is voor velen dat ie niet aan te sturen is (geen cv/gate) maar voor zo'n leuk synthje, dat je live makkelijk meeneemt, of waarop je thuis gewoon wat staat te proberen en in te spelen, mag dat de pret niet drukken.

Tja zo zie je een Siel Mono ook wel eens weg gaan voor 300 euro of meer, terwijl er buiten het filter helemaal niks goed aan is. Maar iemand die denkt dat je voor 300 euro beter deze bak kunt kopen dan een volledig met MIDI aan te sturen veelzijdige klassieker als een Juno 106 of iets als een MoPho mag gerust zijn gang gaan.

Je was toen wel een stuk goedkoper Leo :D;)

tja, álles was toen goedkoper hè.

dat vergelijken van de prijzen van verschillende synths, daarmee kom je nooit helemaal uit. je begint ergens en ineens denk je - hoe kan die nou net zo veel kosten als die?!

een micromoog is ook maar een 1 vco monosynth en ik vraag er toch gerust 650 voor, terwijl ik een ms10 voor 400 eigenlijk al te gek vind.

cs5 voor 250 las ik pas ergens, lijkt me niet onredelijk - wat koop je nog aan vintage voor 250? maar die cs5 heeft heel wat leuks en extra's in huis, bv vergeleken met een sx1000.
een juno met een jen vergelijken is ook lastig. de jen heeft in mijn geheugen toch wel een meer organisch geluid, beetje als de edp synths, zoiets, maar dan niet zo hard.
ach, een paar jaar terug was ik blij met een odyssey voor 800 euro, maar ik ben ook meegegaan in de gekkigheid en betaalde er later 1200 voor, toen nog eens 1650 en de laatste whiteface bijna 1750. is dat dan normaal?! mag een jen dan niet 300 kosten?!

nouja, je kan er dagen over lullen en er is altijd wel iets scheefs.
gelukkig gaat het maar om geld en dan niet voor brood maar voor synthesizers.

Een CS-5 voor 250 is op zich nog niet zo slecht, je kunt hem in ieder geval nog extern aansturen en externe audio er doorheen halen. Dat maakt hem echt enorm veel bruikbaarder voor mij, ik blijf niet de hele tijd het zelfde loopje spelen of kutten met audio takes.

Ik heb de CS-5 nog nooit bespeeld maar ik heb die ene CS waarbij je eigenlijk zo'n beetje twee CS-5's parallel hebt plus nog wat opties een keer bespeeld, en dat was echt een heerlijk subtiel analoog jaren '70 geluid. Een mooi contrast voor iemand die al te veel Moog achtige dikheid in zijn studio heeft staan. Vond hem veel leuker dan die Odyssey whiteface die er ook stond, maar volgens mij was die ook niet helemaal in orde......het was net alsof hij niet in tune was.....

een juno met een jen vergelijken is ook lastig. de jen heeft in mijn geheugen toch wel een meer organisch geluid
ja maar kom op, een Juno-2 heeft gewoon zo veel meer...

- 6 stemmig
- verschillende golfvormen (pwm binnen een zaag)
- eigen LFO voor PWM
- sub osc (ook met versch. waves)
- four-stage env (bruikbaar voor osc/filter/amp)
- instelbaar chorus (wederom met eigen LFO (rate))
- chordmemory
- pitchbender/modulatie
- aanslaggevoelig naar osc/filter/amp
- 128 patches
- te editten via midi

eigenlijk de meest veelzijdige juno (en dan heb ik het niet over de gehypte gabberstofzuiger)
dat was ook wat destijds (halverwege jaren 90) de alpha was iets van 1000 gulden op een gegeven moment...

Ik vind het geluid van de juno alpha's echt afschuwlijk. Tenminste ik ken het alleen uit de gabber en hardcore en die stofzuiger geluiden vind ik heel lelijk. Maar ik zou natuulk wel FF checken of er wat van de prijs af kan bij de jen. Ik heb voor mijn Kawai wel 300 betaald, maar dat vind ik toch best wel een apart en veelzeidig synthje. Kan ik echt friekie geluiden uitpersen.

Tenminste ik ken het alleen uit de gabber en hardcore en die stofzuiger geluiden vind ik heel lelijk.
ben ik met je eens, no doubt about that... maar dat is ook slechts 0.000001% van het scala dat de JU-2 te bieden heeft... ik heb ooit bij een bepaalde chorus instelling + pitchbenden hele vage warping sounds weten te creeren...
maar dat vind ik toch best wel een apart en veelzeidig synthje.
als jij DAT al een veelzijdig synthje vindt dan weet je niet wat mist :D

MKS50 met PG300 is een heerlijke Juno-esque synth, erg Roland. Dat gehoover moet je echt je best voor doen, en ga ik steevast boos van kijken. Qua bediening is de MKS erg 101-achtig maar dan polyfoon, qua geluid toch best 106. Mooie bak, stevig ook.

Dat gehoover moet je echt je best voor doen
je moet het 1 en ander wel ff goed finetunen maar de basis ingredienten zijn toch wel voornamelijk de SUB, Pulsezaag Modulation en het instelbare Chorus...

maar forget about dat uitgekakte hoover geluid, de alpha kan veel meer (meest van alle juno's qua synthese)...
MKS50 met PG300 is een heerlijke Juno-esque synth, erg Roland.
zou me verbazen als dat niet zo was met deze rack versie van de alpha ;)
reactie van een vintage synth explorer persoon schreef:
I prefer the Juno 106 filter. Not sure if the circuit is very different, but sweeping the MKS-50 filter via MIDI CC can be a bit steppy
DOH! :P

Laatst gewijzigd:
als jij DAT al een veelzijdig synthje vindt dan weet je niet wat mist :D

Hey met die paar schuifjes kan je best veel verschillende friek geluiden maken. En schreeuwen&gillen kan hij ook. Maar dit was mijn 2e synth na de korg 500m dus dat speelt ook wel mee. Maar hij doet zeker niet onder voor mijn neptune 2(ook al heeft die meer mogelijkheden, zit pwm en osc sync mod op).

Dat hoover geluid heeft er voor gezorgt dat ik in 1993 nee zei tegen een wasp:stupid:stupid. Kon'm voor 25 gulden overnemen, maar ik dacht dat alle analoge synths als dat gehoover klonk:r. 6 jaar later liet iemand me zien wat die wasp kon, toen kon ik wel janken. Tja soms zit het mee, en soms....

Dat hoover geluid heeft er voor gezorgt dat ik in 1993 nee zei tegen een wasp:stupid:stupid.
ik snap'm niet?! :? dacht je dat de hoover daaruit kwam dan? ...je kan toch eigen sounds bouwen of moet een synth meteen PATS KNAL BOEM de juiste sounds die jij op dat moment wil horen uitkramen?

Ik had toen echt geen verstand van synths, ik dacht dat een keyboard ook een synth was. Ik zei laat maar kmot zo'n knoppen ding niet. twas er een met toetsen, en houten kast. Ik kwam uit de punk en hardcore dus de enige instrumenten waar ik echt mee bekent was waren electries gitaar Fuzz, bas, drums en mic.

tsja zo dacht ik halverwege jaren 80 dat een Roland E-35 helemaal The Bomb was bij de locale muzeikzaak want hij kon zo veel... er stonden ook wel wat D's en Juno's maar dat was nutuulk niet aantrekkelijk :P

zo ging dat

juno2 vond ik trouwens een openbaring, toen ik eindelijk de moeite nam er eens naar te luisteren. nu kruipt ie weer een beetje op, maar hij was op een bepaald moment voor 150-175 te scoren endan heb je wel heel veel synth voor weinig. maar je moet er wel iets voor doen.

veel synth voor weinig. maar je moet er wel iets voor doen.
dat is waar maar er zit wel redelijk wat onder de motorkap wat je op andere synths niet snel terug zult zien... voor iemand die ff wat meer tijd neemt om er ff goed in te duiken is het een erg leuk bakkie...

Tja ik heb hem gewoon niet nodig ik heb een JX-3P, Matrix 6, Six~Trak en nog wat hybride polybakken staan, zeker die eerste twee zijn goede surrogaten en kunnen nog iets meer. En ik heb hem al twee keer gehad en verkocht.

Maar toch tegen de huidige prijzen twijfel ik er nog wel eens over hoor. Maar ja moet je een synthesizer kopen alleen omdat hij goedkoop is of moet het wat toevoegen? Misschien dat ik mezelf nog wel voor de kop ga slaan net als die mensen die medio jaren 80 een 909 en 303 voor 25 gulden hebben laten liggen, maar ik denk het niet :o:

Die PG-300 is de crux. Met die programmer is het echt een feest, zoals ik dat ook van de 101 gewoon ben. Maar dan wat uitgebreider en polyfoon. En dat had ik echt niet door voor ik dat zo netjes uitgelijnd voor me zag op die programmer. Niet bij de AJ2 en al helemaal niet bij de MKS50. Nu gaat ie nooit meer weg.

Back