c64 arps

Basistoon en daar 'arp' je vervolgens terts, kwint, octaaf overheen (of welke tonen je ook wil) van boven naar beneden. De truuk zit hem erin om de VCO ADSR niet bij iedere toon te triggeren;)

Origineel geplaatst door Marcel D
Basistoon en daar 'arp' je vervolgens terts, kwint, octaaf overheen (of welke tonen je ook wil) van boven naar beneden. De truuk zit hem erin om de VCO ADSR niet bij iedere toon te triggeren;)

JA het is meer een soort hele snelle wisseling van de frequentie...misschien dat het met een snelle lfo ook kan..laat ik es wat klooien...tips zijn altijd welkom!

Re: c64 arps

Origineel geplaatst door bazziman
Hoe maak je die klassieke arp's zoals op de c64 *zonder* een emu of sid synth te kopen...ik wil alleen weten hoe ze in elkaar steken...zodat ik ze na kan maken.

Ik doe dit met de micro modular :
Hele snelle stepsequencer (2- of 4-staps of ...) opgeteld met de Pitch uit de MIDI-input die een blokgolf-osc aanstuurt. Trigger de envelope dan met de gate die van de MIDI komt...
Maak het geheel nog zaliger met er een chorus op te zetten.

Dit kan je desnoods ook met synthedit, reactor of iets anders modulair bekomen.
kZal anders eens een track posten waarin ik zo'n klank gebruikt heb.

Bedankt...leuk liedje.

Het lijkt wel of die arps op de c64 meer een soort 3 staps lfo's zijn...immers alle andere parameters worden niet geretriggerd, ze werken dus alleen op de VCO zelf...heel apart...ik ga dadelijk eens kijken of ik dat met mijn eigen synths na kan doen.

Origineel geplaatst door bazziman
Bedankt...leuk liedje.

Het lijkt wel of die arps op de c64 meer een soort 3 staps lfo's zijn...immers alle andere parameters worden niet geretriggerd, ze werken dus alleen op de VCO zelf...heel apart...ik ga dadelijk eens kijken of ik dat met mijn eigen synths na kan doen.

Beter een step-sequencer dan een lfo nemen. Dan heb je meer controle.
Retrigger (reset) misschien wel best deze Step-Sequencer bij elke nootaanslag. (was ik vergeten vermelden)
De step-sequencer bepaald ook een verschil met de gedrukte noot en niet de noot zelf.
Een voorbeeld van een sequentie zou zijn : 0...+7...+3...+6 (in semi-tonen)

Je kunt ook de AMP envelope een heel klein beetje omhoog zetten zodat je die harde "klik" niet hoort.. ik heb hier een Q en een Micromodular, en op beide is 't me gelukt redelijk overtuigende SID-geluidjes te maken. Bij de Q moet de arpeggio dan wel op 300 bmp, maar who cares ;).

Dé truc

Dé truc

Dé truc is natuurlijk gewoon de snelheid waarmee je arpeggieert.. en dat was bij de C64 altijd 50 Hz (later werd 100Hz ook mogelijk.. maar dat klonk voor geen meter).

Welke tonen je gebruikt is natuurlijk afhankelijk van je compositie.. maar de key is die 50Hz ! :)

750 BPM

750 BPM

Even opnieuw redeneren..

50 Hz --> 0.02 seconden per interval

16e noten --> 4 intervallen per beat --> 0.08 seconden per 'beat'

60/0.08 = 750... dus je hebt 750 BPM nodig om een 50Hz arpeggio te halen..

Nu nog even testen..

Maakt het aantal noten uit ? (3 of 4) Ik heb redelijke resultaten bereikt op mij Nova: 3 verschillende oscillatoren gaan aan en uit dmv de blokgolf lfo's...(syncen aan 32ste noten dan kom je al een heel eind)

Origineel geplaatst door Marcel D

Zo sprak Mr. 64 himself. Hee eh, nog koffie doen? :biertje:

Back