RS 7000 HELP!!! Aaaargh

abumation

Stamgast
Beste RS7K connaisseurs,
Jullie reacties op onderstaand probleem worden zeeeeeer gewaardeerd.

Ik heb deze RS al een tijdje ben er redelijk tevreden van. Deed het altijd zoals het hoort, tot voor kort. Ik weet ook niet waarom dit plotseling veranderd is.

Mijn voices in verschillende styles veranderen zichzelf iedere keer ik m'n RS opnieuw aanzet en inlaad met een set of ik het nu met "all+system" of "all" doe.
Als je in de mixer page gaat kijken staat de bewaarde voice voor elke track wel degelijk (juist) tentoongesteld, de voice die je hoort is echter een andere. Als ik de voice (in de mixer page) door de banken heen terug op de bewaarde ***Phrase*** zet (zoals het al stond), is en klinkt alles weer ok.
Het vreemde is dat oudere patterns in dezelfde geladen set wel gewoon in orde zijn, terwijl de instellingen dezelfde zijn.

In utility staat "voice setup to TG: on"
In Mixer staat "voice hold:off"

Als ik "voice setup to TG:off" zet krijg ik wel meteen de juiste voices maar ben ik uiteraard al de voice changes en parameter instellingen kwijt, waar ik natuurlijk ook helemaal niets aan heb.

Ik heb al veel geexperimenteerd met verschillende instellingen en combinaties, zonder het gewenste resultaat.
OM GEK VAN TE WORDEN!!!: stupid :peukie::stupid

Alvast bedankt voor jullie reacties!

ik zat te denken...volgens mij gebruikte ik nooit de ALL save optie maar alleen de PATTERN save optie. Die slaat in principe ook je hele nummer op, zolang die maar binnen 1 style zit. Ik gebruikte nooit meerdere styles binnen 1 nummer vanwege de kleine timing hickup die je krijgt bij switchen van styles.

Dus probeer een nummer te maken binnen 1 style. Verschillende stukken uit het nummer gooi je in verschillende sections. Dan save je met PATTERN save. Dat zou moeten werken, tenminste, dat heeft het bij mij jaren gedaan.

Dit komt allemaal uit mijn geheugen..dus ik kan het mis hebben.

maar dan nog hoort bij 'save all' normaal ook alles opgeslagen te worden. Raar probleem idd; heb je je os al geprobeerd te updaten/ herinstalleren? Lijkt me wel het proberen waard :)

Vaag! Lang geleden dat ik een RS heb gehad, maar deze kan ik me niet herinneren.

Gebeurt het ook als je ALLE midi stekkers uit de RS hebt gehaald?

Update je OS.. welke versie heb je nu?

Dit probleem had ik eerst ook.. tenminste, de mijne hield zn voices ok niet vast. Na OS update was dit gefixt. Zoek maar verder op dit forum, er is al een soortgelijk topic langsgekomen...

Probleem klinkt bekend en is via workaround op te lossen mits je het laatste OS hebt.
Om te beginnen maak je alle geheugenplaatsen leeg, je maakt een standaard pattern aan waar je alle parameters neutraal zet, d.w.z. zonder dat de TG of samples worden gebruikt en je stuurt alles bvb naar midi out A in de mixer, deze kopieer je dan door naar alle patterns en op een geheugenkaartje inclusief mixer settings, utility en system settings enzovoort, zoniet zal de RS na heropstarten en het laden van je patronen zijn default, spreek anders dan verwachte mixer en system settings gebruiken, dus altijd alles saven, niet alleen je patterns of songs, en na opstarten altijd alles laden.

Doe je dit niet, dan kom je onherroepelijk in de problemen met de Yamaha, want hij doet zo blijkbaar zijn eigen zin. Het is weliswaar een geniale machine maar je moet hem leren kennen.

Edit: inderdaad, ook alles op phrase zetten, die bug had de RM1X trouwens ook al....

Laatst gewijzigd:
Al meer reacties dan ik had durven hopen, waarvoor dank.

Om te beginnen, m'n OS is (en was) de laatste: v1.22.

Ik ga een aantal van jullie ideetjes eens proberen en zal mijn bevindingen hier neerpoten.
Ik begin echter hoe langer hoe meer te merken dat er toch nog een aantal fundamentele gebreken aan de RS (OS) zijn, die Yamaha ondertussen toch wel eens zou mogen adresseren.
De "nieuwste" OS dateert, in deze snel veranderende tijden, immers al van de grote oorlog.

Misschien is het vermeldenswaardig, misschien niet:
De betreffende geladen set met voice problemen bevat een 16-tal styles (die in mindere of meerdere mate redelijk enthousiast met patterns bezaaid zijn) en een resterende 32% sequence memory.
De RS7K is volledig uitgebreid (64MB geheugen en AEIB2 expansion).

To be continued...

Ik heb nog eens wat grondig onderzoek gedaan op het forum hier naar gelijkaardige problemen en er zijn inderdaad al heel wat threads over... Zonder oplossing.
De een wijt het aan Cubase, de ander aan z'n externe midi apparatuur, een andere weer aan George W. Bush. Ik heb bovenstaand advies nog niet kunnen uitproberen (ben namelijk hard aan het werk...).

Ik ben in elk geval al stiekem aan het uitkijken naar een alternatief.

De Yamaha heeft zo inderdaad zijn typische kenmerken, noem het gerust gebreken, maar je zal er mee moeten leren leven.

Op Yahoogroups vind je ook veel info, meestal zijn de ervaringen daar zoals jij ze beschrijft.
Erg vervelend die bugs, maar ik vrees dat er nooit ofte nimmer nog een update komt.
Yamaha heeft wat dat betreft een reputatie hoog te houden. De updates voor de RM1X'en bvb waren niet gratis.

Het meest storende element in de RS is het feit dat je een gekopieerde phrase binnen eenzelfde sequentie niet kan editten zonder de 'bron' phrase mee aan te passen, workaround is de phrase naar een andere pattern kopiëren. Ook als je de phrase naam wijzigt blijft hij koppig de bron mee aanpassen.

Leuk als je dat merkt na een dagje proggen en je nummer TFU is.

Zoals boven vermeld, ik heb een start bestand gemaakt, helemaal leeg met alle parameters zoals ik ze wil hebben, en dat werkt al een stuk relaxter. Dat laad ik in het geheugen na het opstarten. Ik merk ook dat de RS soms willekeurig en zonder mijn medeweten een patch wijzigt en er plots een geluid uit de TG komt waar ik niet om heb gevraagd.

Goeie raad: zet program changes en sysex gewoon altijd uit in de RS en alle externe midi synths die er achter hangen, als je een programma wil wijzigen in een nummer, gebruik dan een andere track. Zoniet zal de RS tegen jouw wil random program changes sturen, niet altijd maar het gebeurt.

Ik ben onlangs naar een MPC overgestapt en die werkt toch veel intuïtiever en een stuk sneller op vele vlakken. Hij heeft niet die geniale trucjes voor de luiaards, maar ik vind de timing en de menustructuur en dan vooral de toegang tot de meest noodzakelijke parameters van de MPC gewoon een stuk beter, ondanks de kleinere resolutie van de sequencer (96 vs 480 PPQN)

De MPC 1000 en 2500 vind ik zelf OK,de 500 en 5000 zou ik met een grote bocht omheen lopen hoewel daar ook veel fans voor zijn.
Als het Akai OS je niet bevalt, dan schakel je over naar een gratis of betaal versie van het alternatieve JJ OS, heb ik al na 1 dag MPC'en gedaan.
Geloof me, saven, laden, track parameters instellen, programma's maken...gaat bijna vanzelf en hoewel ik een 'read the manual' freak ben heb ik die van de MPC nog niet veel nodig gehad.

Suc6

En hierbij de beloofde update
Ik heb al het bovengenoemd advies toegepast:

-OS opnieuw geinstalleerd
-midi kabels verwijderd
-leeg startbestand gemaakt
-program & sysex uit.

Uiteraard telkens opnieuw begonnen, dwz; yamaha rebooten, opnieuw laden etc, etc

Echter nog geen resultaat.

Ik zal nog proberen enkel patterns te bewaren en niet "all" of "all+system".
Ik vindt dit echter zo omslachtig. Er moet toch een betere, snellere manier zijn...

Jullie advies is nog steeds welkom, beetje "out of the box" denken kan nooit kwaad ;)

Okay, jammer zover.

Heb je misschien last van een kapotte knop, encoder, button?
Dwz, denkt de RS misschien dat er (soms) een knop wordt ingedrukt?

Kun je het probleem verklaren met het tweaken van 1 enkele knop (die wellicht billie is)?

Zo ja, geeft die knop eens een workout (veel gebruiken, geen spray oid).

Da's inderdaad vreemd, ik herinner mij hetzelfde toen ik de RS voor het eerst gebruikte, heb toen lang gezocht en gevonden maar kan me de details niet allemaal meer herinneren.

Heb je ook alle patterns en alle sections daarvan hetzelfde gezet ?
Heb net de mijne even aangezet en zie dat ik alle voice parameters op 'sample' heb staan, maar da's omdat ik de interne TG en sampler nooit heb gebruikt en heb daarmee (bijna) nooit die bugs gezien.
In setup menu (4Xdrukken op de knop) staat out select naar tg ook op off voor alle tracks.
In utility menu staat tg parameter op off, voice setup to tg op on (jaja) en in midi filter staat prog change uit. Als je met deze parameters wat experimenteert moet het lukken, althans zo staan ze hier ingesteld en dat heeft op uitzonderingen na (bugs dus) altijd gewerkt.

In bijlage mijn start bestand, probeer dat eens, eerst unzippen en de R2A en R3A op je kaartje zetten en dan inladen.

Suc6

Attachments

• START.zip
    89,2 KB · Bekeken: 133
Leg je probleem ook eens op www.rs7000.org uit.
Zitten wel wat mensen die dat ding echt optimaal gebruiken en dus ook alle bugs mischien wel tegen gekomen zijn.

Cheers Bob123. Das erg vriendelijk van je.
Ik probeer het bestandje en laat de resultaten weten.

Zal het rs7000.org forum eens verder uitspitten naar gelijkaardige problemen. Vragen stellen op dat forum heeft vermoedelijk nog weinig nut aangezien het forum zowat doodgebloed is.

Update:

@Bob123. Ik heb je bestandje geprobeerd maar het mocht niet baten.

Het lijkt wel of ik ergens het "Eureka!-menuutje" mis (of door mijn fixatie helemaal, keer op keer, overheen kijk). Een menuutje met opties als: Reset Program/voice at startup? Be a little bitch today? Y/N...

Het is ondertussen wel duidelijk dat het niets met de systeem instellingen te maken heeft, ik krijg namelijk met alle mogelijke (al dan niet bewaarde) systeem instellingen hetzelfde resultaat. (op de eerder vermeldde; Utility "voice setup to TG: off" na, met gevolg dat de parameters etc dan weg zijn)

Ik heb de styles in de set die geen problemen hebben minutieus vergeleken met diegene die wel problemen hebben (een soort van ongewilde auto-reset dus). Ik zie echt nergens verschillen. Ook de manier van opnemen was hetzelfde.
In een style met problemen zijn er gemiddeld 8 tracks (ofzo) met dit probleem, met 1 of 2 die gewoon wel in orde zijn en de juiste voice/program spelen. Ook dit minutieus vergeleken, wederom zie ik geen verschil.

Er zijn dus styles in de set met problemen, er zijn er met helemaal geen problemen (ook recent opgenomen merkte ik nu op), en er zijn er waar grotendeels maar niet alle tracks dit probleem hebben. :?

grtz

Back