LFO op Blofeld werkt niet zoals verwacht.

spdk

ech wel
Als ik een INIT patch maak met onderstaande instellingen:

Osc 1 saw level 127
Osc 2 saw level 0
Osc 3 saw level 0
LFO 1 Sine speed 7
Matrix: LFO 1 +45 --> F1 Cutoff

Dan zou je verwachten dat het filter langzaam open en dicht gaat. Dit is helaas niet het geval, de lfo verspringt onregelmatig, het lijkt meer op een random lfo.

Ik heb verder dus niets verandert aan de INIT patch, dus geen controllers aan de velocity of keytrack op het filter.

Hebben meer mensen dit probleem? Of liever nog: Wat doe ik fout?

Thanks!

Laatst gewijzigd:
Ik zag net dat er achter het filter ook een modsource aangegeven kan worden, maar dit geeft hetzelfde effect. Toen ik dat getest heb, heb ik de matrix weer op off gezet.

de wie?

Heb jij een Blofeld of niet? Volgens mij is het best duidelijk.

Ik heb in de modulation-matrix, lfo1 met een amount van +45 aan de Cutoff van Filter1 gehangen.

Laatst gewijzigd:
Nee een Sine.

Ik zou graag hebben dat mijn cutoff langzaam open en dicht gaat, en bij langzaam bedoel ik over een bar of 16.

Als ik een INIT patch maak met onderstaande instellingen:

Osc 1 saw level 127
Osc 2 saw level 0
Osc 3 saw level 0
LFO 1 Sine speed 7
Matrix: LFO 1 +45 --> F1 Cutoff

Dan zou je verwachten dat het filter langzaam open en dicht gaat. Dit is helaas niet het geval, de lfo verspringt onregelmatig, het lijkt meer op een random lfo.

Ik heb verder dus niets verandert aan de INIT patch, dus geen controllers aan de velocity of keytrack op het filter.

Hebben meer mensen dit probleem? Of liever nog: Wat doe ik fout?

Thanks!
Heb het net even geprobeerd, maar het werkt hier naar verwachting. Overigens, je dient wel een filtertype te kiezen na een init patch actie. Welke heb je gekozen? En wat is de cutoff waarde voor dat filter?

Als ik een 24 dB LP neem en de cutoff op ±75 zet en voor de rest instel wat jij hierboven noemt heb ik een mooie trage, smooth klinkende sinus golfvorm die de cutoff moduleert. Dus ik begrijp niet wat er bij jou dan gebeurd.

Gr, Boele

Sorry, dubbele post.

Laatst gewijzigd:
Ik had de cutoff ook op de helft, maar het effect is zeer chaotisch ipv smooth. Volgens mij heb ik ook een filter gekozen, anders kan ik ook de cutoff niet wijzigen en die heb ik in het midden gezet.

Ik zal vanavond nog es checken. Thanks voor je aandacht!

Ik had de cutoff ook op de helft, maar het effect is zeer chaotisch ipv smooth. Volgens mij heb ik ook een filter gekozen, anders kan ik ook de cutoff niet wijzigen en die heb ik in het midden gezet.

Ik zal vanavond nog es checken. Thanks voor je aandacht!

Tja, dat chaotisch suggereert toch dat je een random LFO golfvorm hebt somehow.

Gewoon opnieuw een patch initialiseren en dan nog s proberen zou ik zeggen.

Ik ontdekte het probleem op een bestaande patch, toen heb ik het voor de zekerheid getest op een init patch, effect was hetzelfde. Dus opnieuw een patch initialiseren heeft geen nut lijkt mij.

Het hoeft natuurlijk geen probleem met de lfo te zijn, ik kan eenzelfde effect bereiken door de keytracking aan de cutoff te hangen, hierdoor werkt de lfo goed, maar verspringt de waarde van de cutoff naarmate ik een hogere toon speel waardoor de cutoff chaotisch lijkt te verspringen. Zo zijn er natuurlijk meer modulatie bronnen te verzinnen die, als ze ongemerkt aan staan, de boel in de war sturen.

Vandaar ook dat ik een init patch gepakt had, dan wist ik zeker dat alles uit staat. Maar ja dat heeft niet geholpen.

Als ik 1 lange noot trek van links naar rechts van een aantal bars, dan hoor je inderdaad de cutoff netjes langzaam open en dicht gaan.

Teken ik in hetzelfde tijdsbestek een deuntje, dus losse noten met pauzes ertussen, dan verspringt de cutoff zoals ik eerder al had uitgelegd.

Hooeee ken dat nou?

Is er geen global LFO in de matrix settings of bij de LFO settings? Ik kan me namelijk herinneren dat
de Blofeld die optie heeft (Global / Single o.i.d.)

Laatst gewijzigd:
LFO reset?

Daar zat ik ook al aan te denken, al lijkt het toch een ander effect, het is niet zo dat ik bij iedere aanslag de lfo weer opnieuw hoor starten.

Is er geen global LFO in de matrix settings of bij de LFO settings? Ik kan me namelijk herinneren dat
de Blofeld die optie heeft (Global / Single o.i.d.)

Dat moet ik ff nakijken, bedankt voor de tip.

Overigens heb ik ook nog de midiclock van mijn sequencer uitgezet, ik las dat daar soms problemen mee waren, maar dat heeft ook niet geholpen.

pff . . . wat een gedoe om een lfo'tje aan een filter te hangen.

Las dit op SOS stukje over de Blofeld :

Various Waldorfian modifiers are also present for when you wish to perform mathematical operations on the modulation signals. So if, for example, you wanted to 'unsmooth' some modulation, perhaps to recreate the steppy wave changes of the Microwave, the 'OR' and the 'AND' modifiers are your friends.

Wellicht heeft het hier mee te maken, heb geen Blofeld dus kan het niet voor je checken.

Uit het manual, pagina 35 :

Modulators: LFOs, Envelopes, Modifiers, Modulation
Matrix. These modules are called Modulators. The Modulators
are designed to manipulate or modulate the sound
generating components to add dynamics to sounds.
The Low-frequency Oscillators (LFO) are designed for
periodic or recurring modulations while Envelopes are
normally used for modulations that occur once on
each note. These generators are assigned to
parameters through the Modulation Matrix and
influence these parameters to alter a sound. In
addition, the Modifier unit can process various
mathematical operations and functions on the
modulation signals.

Het zou overigens wel vreemd zijn als dit het was, aangezien je init hebt gedaan.. maar het lijkt wel uit die hoek te komen nav je verhaal

Las dit op SOS stukje over de Blofeld :

Various Waldorfian modifiers are also present for when you wish to perform mathematical operations on the modulation signals. So if, for example, you wanted to 'unsmooth' some modulation, perhaps to recreate the steppy wave changes of the Microwave, the 'OR' and the 'AND' modifiers are your friends.

Wellicht heeft het hier mee te maken, heb geen Blofeld dus kan het niet voor je checken.

Uit het manual, pagina 35 :

Modulators: LFOs, Envelopes, Modifiers, Modulation
Matrix. These modules are called Modulators. The Modulators
are designed to manipulate or modulate the sound
generating components to add dynamics to sounds.
The Low-frequency Oscillators (LFO) are designed for
periodic or recurring modulations while Envelopes are
normally used for modulations that occur once on
each note. These generators are assigned to
parameters through the Modulation Matrix and
influence these parameters to alter a sound. In
addition, the Modifier unit can process various
mathematical operations and functions on the
modulation signals.

Het zou overigens wel vreemd zijn als dit het was, aangezien je init hebt gedaan.. maar het lijkt wel uit die hoek te komen nav je verhaal

Ik heb inderdaad de init patch gedaan en daarna voor de zekerheid alle settings bekeken en alles staat op 0 of uit. Maar goed het is geen analoge bak, dus je moet maar geloven dat onder de motorkap ook alles uit of op 0 staat.

kan je 'em updaten? nieuwer os?

Daar heb ik ook al aan gedacht, ga ik ook proberen.

Ik hoop nog steeds dat ik gewoon iets fout doe, dat is meestal de mooiste situatie, mits je erachter komt wat je fout doet natuurlijk. Ik heb i.i.g. nog nooit zo lang gezocht naar een fout in een patch en de Blofeld is vrij overzichtelijk vind ik. Dus ik ben niet zo optimistisch meer.

OS update heeft niet geholpen. Er is geen Global LFO setting.

Misschien dat de volgende stappen het probleem oplossen.

1. Ontkoppel de Blofeld
2. Open het dichtsbijzijnde raam
3. Blofeld oppakken.
4. Blofeld met een subtiele beweging richting open raam bewegen.
5. Loslaten
6. Bier drinken

* Indien de Blofeld zich na stap 5 niet buiten bevindt, stap 3 t/m 5 herhalen.

Laatst gewijzigd:
Back