Microkorg of Roland Juno2 ..of toch iets anders?

nerdyrockstar

Nieuwkomer
hello folks! :L

ik ben van plan om een synth aan te schaffen. Ik heb beetje rondgesnuffeld, ge-ebayed en gegoogled. Ik heb aantal opties wat synths betreft, maar ik kom er niet uit.
Ik weet dat er veel profs en kenners zijn die mij (een noob) vast kunnen helpen met kiezen.
ivm met beperkt budget ben ik voor tweedehands gegaan:

1) een microkorg

2) roland juno 2 ( beetje gebruiksporen, schroefje in behuizing los...)

3) een ms2000 rack + een keyboard (zo ja welke:?)

4) gewoon een fruity Loops met een keyboard (zo ja welke:?)

ik ben vooral geintereseerd in genres als electronica, electropop, new rave en kasabian-acthig alternative. Qua sound vind ik vooral Ladytron en The Knife vet. van prodigy en m83 ben ik ook net vies, hoewel die een beetje andere sound hebben :)

Sorry als ik iemand met mijn post ongemaken of irritaties bezorg, maar alvast bedankt voor eventuele hulp :)

Als je thuis bent in synthese kan je een microkorg overwegen. Als je nieuw ent met synthesizers koop dan zeker NIET de microkorg. Hij is goed te editten maar zeeeeeer onoverzichtelijk, en niet logisch als je een synth nog niet snapt.

Ik denk dat de alpha juno ook zo een beetje dezelfde redenering geeft.

Kijk naar modellen met veel knoppen. Een MS2000 is gn slechte optie. Hang er een cheap m-audio keyrig of keystation ding aan en je bent vertrokken. Heel leuk is de arp en de sequencer op dat ding.

Fruity loops met een keyboard (of ableton, cubase, reason, ...) is iets wat je eerst kan proberen, dan moet je enkel Fruity aanschaffen (dat moet je toch als je iets wil gaan doen met je hardware synth) en een keyboard. Kijk ZEKER eens naar Reason, daar zit alles in en heeft een hardware feel.

Grtz

.... maar ook omdat je kan routen/doorlussen met virtuele kabels. etc. :D wat weer erg leerzaam is en je in reason zelf veel vrijheid geeft.

persoonlijk zou ik een ms2000 rack kiezen uit jouw lijst, omdat het gewoon het meest overzichtelijkst werkt en toch t zelfde klinkt als de microkorg :D... en die is voor weinig geld behoorlijk wat synth als je mij vraagt.

Hey thnx voor de snelle reacties :)

ik heb al fruity loops(met allerlei plugins) en heb al wat dingen geprobeerd te editten. is microkorg dan nog moeilijker en onoverzichtelijker dan de opties van fruity loops?:P
(dat zou dan jammer zijn want kheb op zich veel goeds gehoord over microkorg en M83 heeft saturdays=youth met roland juno2 gemaakt :S)

enne korg n5 dan?

De Microkorg XL, de nieuwe dus kan je via een editor op je computer editen.

Zeer overzichtelijk, zo zie je gelijk hoe een patch is opgebouwd. Leer je snel mee werken en nodigt uit tot experimenteren.

Die oudere bakken zou ik voorlopig links laten liggen tot je wat ervaring hebt, zoniet ga je ze snel weer moeten doorverkopen.

My 2C

Je vraagt ons om een mending, die geven we je. Het is niet omdat iemand een nummer gemaakt heeft met een synth dat het ook een MAKKELIJKE synth is. Geloof me, die microkorg is wel ok, maar echt niet als beginnerssynth. Ik trapte er ook in, en was blij dat ik kon ruilen voor een synth met knoppen want pas toen leerde ik synthese kennen...

Ik zou voor reason gaan, aangezien je zelf precies niet echt onder de indruk bent van FL.

hmmm I see...

Ik zal zeker reason outchecken en het is niet zo dat ik niet onder de indruk ben van FL het is gewoon een XXL edition en ik ben nog niet hellemal uit hoe alles werkt + met muis iets maken kost veel mij veel tijs en moeiete.

Enne ik vind het natuurlijk veel leuker om echt iets in mijn handen te voelen, toetsenboord aanslaan en naan knoopjes draaien:) vandaar dat ik (intuïtief) meer aandacht aan synths besteed dan aan software...

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, ik ben maar een newbie ...

Je kunt natuurlijk de (goede) tutorial filmpjes op de FL Studio site eens gaan bekijken, dan weet je in no time hoe de meeste zaken werken. Wel eerst even inloggen met je geregistreerde account.

zelf vind ik software niet fijn om mee te starten. koop gewoon een synth met veel hands on control, zoals eerder is aangegeven.

korg ms 2000
roland jp 8000
access virus
roland juno 60 / 106
alesis ion

dat zijn instrumenten waar je veel van kan leren en altijd wel inzetbaar zijn.
als je er een tijd mee hebt gewerkt zal je een hoop meer van synthese snappen. hier heb je heel veel aan.

Die roland SH 201 is volgens mij ook wel zo´n hands on beginners bakkie. Is nl wel fijn als je knoppen hebt om aan te draaien ipv 600 functies onder een knop.

Ik ga mee met Niel en EV

Hier een lijstje met gangbare prijzen:

Juno106 €325-375
Juno6 €350-400
MS2000 €375-400
Juno60 €425-500
JP8000 € 450-500

Allemaal toetsen versies.

4) gewoon een fruity Loops met een keyboard (zo ja welke:?)
ik zou daar voor gaan (als beginner), je kan dan op relatief makkelijke manier leren hoe synthese in elkaar steekt en daarna nog altijd uitbreiden met hardware... want goede synths selecteer je op het aantal mogelijkheden...

Waarom blijf je terugkeren naar de Microkorg?

Als je synthese wil leren, koop er dan nu geen. Geloof niet iedereen die zegt dat het een crap-synth is. Dat is het niet (toch niet helemaal). Maar als je nog niet goed bent in synthese vergeet dan dat je er iets van zal snappen...

Ik ben absoluut voorstander van midi controller en een software pakket (FL, reason, of een andere VST synth - er zijn er HEEEEEEEEEEEL VEEEEEEL gratis) of als het dan toch hardware moet zijn een sh201, daar zit meteen een geluidskaart en een midi-interface in. M.A.W je sluit dat ding gewoon via USB op je pc aan en je kan hem ook direct gebruiken als VST. Plus je hebt alles in duidelijke blokken op het apparaat staan, alles met een duidelijke knop, en de signal-flow is zeer handig aangegeven.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=60685&page=16

Laatst gewijzigd:
Back