Synth of controller

sucksir

Ingeburgerd
hoi,

ik zit met een klein dillemma. Ik ben de laatste tijd (dik een jaar al nu) into producing en alles wat erbij komt. Ik heb eerst heel veel gelezen zowel op dit forum als bijna de hele tweakheadz guide. Veel dingen zijn me duidelijk geworden en ook in veel dingen ben ik dommer geworden, tja tis wel een beetje typerend voor de hele synth-wereld.

Ik zit nu te ouwehoeren met FL en Reason met aardig wat VSTi's, vooral Microsonic, V-station, pro-52 en drumatic. Dit gaat wel aardig en ik kan al een trackje in elkaar zetten. Mijn stijl is bovendien hardhouse. Anyway ik merkte gewoon na een tijdje dat een midi-controller ideaal is, maar je hebt dan ook weer een geluidskaart nodig die samen aardig wat kosten, vooral omdat ik een firewire geluidskaart nodig heb.

Dus ik wil een midicontroller icm een geluidskaart halen voor al het nodige virtuele soundwerk met een hands on feel dankzij die controller..Echter (nu komt het ;)) ben ik ook zwaar geintereseerd in het hele synthgebeuren en het proces van soundsynthese. Ik weet de termen zoals LFOn arpegiator wel aardig, maar je moet er echt mee kutten om het idee door te hebben. Deze situatie is natuurlijk ook te bevatten dankzij de VSTi's, maar een echte synthesizer zal voor mij een veel grotere drijfveer hebben en geeft denk ik meer kennis omtrent de soundsynthese
Het probleem is nu dat ik niet weet of ik eerst de midicontroller + geluidskaart moet kopen of toch een synth te kopen. Het budget is amper hoger dan 700 euro, liefst onder de 550/600 zelfs.

Dit was een beetje mijn intro en ik geef nu ff wat details weer over deze twee mogelijkheden

Midicontroller --> Ik neig hierbij uit naar de CME UF series omdat ik kwaliteit enorm belangrijk vind. De andere midi-controllers hebben een beetje plastic-feel waar ik van kokhalz..De nieuwe CME VX series is ook wel vet omdat deze vooral veel meer controllers heeft. Ik denk zelf juist ook dat de UF-series te weinig controllers heeft om fatsoenlijk allerlei te kunnen controlleren in al eerder genoemde FL en Reason. Kan iemand hier over iets zeggen die deze speeltjes als controller heeft gebruikt? Wel zie je op het forum van CME dat de VX aadig wat bugs heeft. De geluidskaart wordt wss een focusrite saffire LE, door de vele aansluitmogelijkheden en firewire.

Synth --> Op dit gebied denk ik veel aan de K-station, vooral doordat ik de virutele versie ervan relax vind. Bovendien is die lekker compact en is het makkelijk om de soundsynthese-proces te begrijpen. Aan de andere kant vind ik de Roland Sh201 ook heerlijk eruit zien en veel mogelijkheden. De reviews zijn iig goed en je kan er vette leads uit halen. Een nordlead past ook wel binnen mijn muziegenre maar dat kost denk ik teveel. De eerste twee synths ben ik erg van gecharmeerd aangezien ze makkelijk zijn en vooral omdat ik me nu eerst met hardware wil orienteren en het proces wil begrijpen, zijn zulke synths beter. Ook is de microkorg een optie, maar deze past niet binnen mijn muziekgenre is mij verteld. Van de Xiosynth en X-station ben ik niet zo vrolijk van omdat het teveel is en eigenlijk ''too good to be true'' gevalletje lijkt.

Dit is dus mijn dillema, ik hoop dat jullie een mooie inbreng hebben zodat ik geraffineerd mijn keus kan maken. En ohja allebei de keuzes gaat op idt moment niet ;) Alle meningen over her en der wordt geapprecieerd, iets te melden, dan doe dat ook. Knowledge is power zeggen ze hier, maar ik zeg knowledge is not power, knowledge apllied is power ;) Dus kom maar op :P

Thx in advance......

Laatst gewijzigd:
Re: Synth of controller

Anyway ik merkte gewoon na een tijdje dat een midi-controller ideaal is, maar je hebt dan ook weer een geluidskaart nodig die samen aardig wat kosten, vooral omdat ik een firewire geluidskaart nodig heb.

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Om een midi-controller aan te sluiten heb je een midi-interface nodig, niet een geluidskaart. Sommige geluidskaarten hebben ook een midi-interface, maar in principe staat dat los van elkaar.

Echter, de meeste moderne controllers hebben ook een USB-aansluiting. Bij dat soort controllers is 't inprikken en gaan, zonder extra kaarten.

Re: Re: Synth of controller

Re: Re: Synth of controller

Origineel geplaatst door etaoin
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Om een midi-controller aan te sluiten heb je een midi-interface nodig, niet een geluidskaart. Sommige geluidskaarten hebben ook een midi-interface, maar in principe staat dat los van elkaar.

Echter, de meeste moderne controllers hebben ook een USB-aansluiting. Bij dat soort controllers is 't inprikken en gaan, zonder extra kaarten.

Nou de geluidskaart die ik noemde (Focusrite Saffire LE) bevat een midi-interface. Een geluidskaart is niet nodig, daar heb je gelijk in, gewoon de USB aansluiten en klaar is kees je controller. Echter als je met een laptop werkt met een gare onboard gevalletje, waar de AD/DA converters onwijs bout zijn, kun je moeilijk producen. Vandaar dus de geluidskaart die ik erg graag bij wil hebben.

Bovendien wil ik de toekomst bijv. een microfoon, synths en me minidisk aansluiten. Ook zijn meerdere uitgangen fijn, omdat ik zo me geluid naar me mixer kan sturen of direct naar me DJ-monitors (syrincs m3-220) of gelijk naar me Producer-monitors. ( Aleses mk2 one)

Weinig hulp maar:

Als je dan toch into producing bent, dan zou ik niet twijfelen om een midi controler + firewire interface + softsynth configuratie te gebruiken. Dit geeft je uitermate veel meer mogelijkheden dan enkel een synthesizer.
Een synth kun je uiteraard ook gebruiken als midi-controller maar waarom meer als je minder nodig hebt ..

Goeie firewire audio interface vind je voor 200€. Je hebt er natuurlijk ook voor 1000€ met heel veel input/output..
Er rest je dan 500€ voor een midi controller, en daar heb je volgens mij meer dan genoeg kapitaal.
Voorstellen welke producten je kan kopen kan ik echt niet doen want ik ken er eigenlijk niet veel van ..
Zoek even op de sites van de fabrikanten voor midi controlers met weighed keys (om de piano feel te hebben indien gewenst), bekijk gedetaileerde specs om het gewicht van de bak te weten en je ziet direct of het van plastic is gemaakt of van duurzame, zwaardere componenten.

Hopelijk toch een beetje beholpen hiermee..

Groetjes,
Yves

Ik denk dat je voor jou genre muziek ook eens naar een Virus moet kijken of een JP8000. Beide zijn betaalbaar en erg veelzijdig mits je er genoeg tijd in stopt.
Voor de midi controller kan ik alleen maar positief spreken over de Mackie Control, maar dat is denk ik net boven je budget, maar wel iets om in de gaten te houden aangezien er een nieuwer type uit is zal een tweedehandse vast nog wel voor een zacht prijsje op de kop te tikken zijn.

Hoop dat je daar iets mee kunt :biertje:

xio too good to be true? it's good AND it's true! ook voor het hardere werk!

Ik zou gaan voor echte synth's, ze zijn misschien wel duurder en uiteindelijk misschien minder veelzijdig maar liever een echt instrument dan achter een beeldscherm zitten :W
Is natuurlijk een persoonlijke keus die niet zoveel te maken heeft met functionaliteit maar meer met hobbie en feeling

@Litheon:
Ik ben eigenlijk niet helemaal akkoord met wat je zegt. Sinds kort ben ik me met softsynths gaan bezighouden. En toegegeven; de computer werkt in het begin niet zo natuurlijk als een dedicated hardware synth.

Maar ik heb daarnet (na 5 minuutjes configureren) op me eentje zitten jammen op een midi keyboard die de laptop aanstuurt en eerlijk gezegd had ik niet door dat ik op een computer bezig was. Je doet je ogen dicht, speelt klavier en je hoort de muziek die je speelt.

Een hardware synthesizer is immer niet meer dan een midicontroller met computer & geluidskaart één pakket. Zeer handig voor live optreden, maar onze vriend die deze thread heeft gestart heeft het over producing. Dan is een computer met zijn veelzijdigheid eerder aan te raden. Vooral wat betreft zichtbare interface. Liever een 20" LCD van 1440*900 dan een 7" die 640*480 puntjes toont..

Maarrrr hardware synth inderdaad beter voor "on the road" .. Hoewel ik nu ook mijn laptop gebruik daarvoor.

Cheers
Yves

Het was ook meer persoonlijk... ik vind het leuker om apparatuur te sparen (en te gebruiken) dan een computer te gebruiken. *D

Back