Audio tracks samplen op roland fantom X

Korgje

Nieuwkomer
Hey,

Ik moet voor de band waarin ik speel geregeld samples in m'n keyboard steken om live te triggeren. Ik speel met een korg triton extreme en een roland fantom x6.

deze laatste gebruik ik voor de samples. alleen zit ik nu met een probleem. aangezien het intern geheugen van deze machine maar een 32mb opslag capaciteit bezit heb ik deze uitgebreidt met een ram plaatje van 128mb nu dacht ik dat ik daarmee uit de problemen was maar blijkt dat je daar niets permanent op kan schrijven. dat telkens bij het afsluiten alles terug van het plaatje afgaat.

Doe ik dan iets verkeerd of kan ik die samples enkel op externe geheugenkaartjes "compactflash" permanent opslaan?

gelieve jullie comments te geven

dankt u

Even logisch redeneren... je slaat iets op in het RAM geheugen... je zet je synth uit... je data is verloren... Was het ROM geweest dan was het behouden, maar zo werken deze synths niet.
Wil je het behouden, moet je het dus opslaan. Vervolgens bij een volgend optreden de samples laden in het RAM geheugen. Geldt voor zowel de Triton als de Fantom X.

Je doet dus niets verkeerd, alleen de data opslaan is wel zo handig voor een volgende keer. Succes! :okdan:

thx

Ik ben al een klein stapje verder. als ik kijk naar het sample geheugen (de 128mb) zie ik dat er enkele mb'tes overschreven zijn. maar telkens als ik een volgende wil opslaan zegt hij: USER memory full (die 32 mb)

Moest ik nu via de laptop het user memory leeg maken en een ander audio bestand inladen om op zijn beurt te samplen en op te slaan, zou dit de oplossing zijn of zou mijn sample geheugen dan ook weer gewist zijn?

het spijt me, maar op dit vlak ben ik nog een serieuse dummy :p

een andere oplossing is een pcmcia kaart met compact flash en daar al mijn samples naar schrijven. maar blijkt dat die pcmcia's van een oudere generatie zijn en bijna onmogelijk te vinden. zeker al niet meer in de handel.

Voor zover ik weet heeft de Fantom 32mb dat functioneert als ROM geheugen. Vanuit de fabriek staan hier een aantal samples in opgeslagen. Niets bijzonders volgens mij. Alles wat je daarbij prikt (jouw 128mb bv) functioneert als RAM.

Als ik jouw verhaal goed begrijp ga je verder met samplen en op een gegeven moment begint hij aan die 128mb. Het stukje dat nog op die 32mb staat wordt opgeslagen en de rest ben je kwijt als je de synth uit zet. Of zodra je alles wilt opslaan heeft hij niet genoeg aan het restant op die 32mb en krijg je die melding.

Wat je kunt doen: je kunt die 32mb helemaal leeg maken en kijken of je daar genoeg aan hebt. Dat is de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Volgens mij staan die fabriek samples wel ergens op de cd-rom, dus die ben je niet kwijt. Moet je even nakijken.

Voor wat betreft die PCMCIA kaarten... hier bestaan adapters voor, zodat je compact flash kaarten kan gebruiken (zie foto). Goedkoopste rond de 5,- euro + nog een CF kaartje natuurlijk. Misschien dat er in de handleiding van de Fantom iets over staat. Bekijk ook even of er misschien een OS update nodig is voor zoiets. Je kan er maar beter even zeker van zijn.

Als je dat hebt, zou je gewoon kunnen opslaan op een CF kaart en ben je van het gezeur af. Succes!

Attachments

• CF adapter.jpg
    CF adapter.jpg
    9,5 KB · Bekeken: 114
Dankt u toetsen mannetje. ik denk idd dat ik met zo een adapter en een cf kaar het makkelijkst zal zijn. dan heb ik voor de gig gewoon maar de samples te laden en kan ze vanuit kaart menu programmeren.

ik heb me wel al blauw gezocht achter die adapter maar ze zijn overal uitverkocht.

kan iemand mij daaraan helpen?

Zit er ook een limiet aan de cf-kaartjes voor de fantom x ?
Zag namelijk dat ze er al zijn van 32 gb!

Ik heb zelf geen Fantom X. Heb het ooit eens opgezocht voor een keyboard van Roland die met hetzelfde systeem werkte. Die ging tot max. 1gb. Ik verwacht dat de Fantom wel wat meer capaciteit aan kan, maar zeker weten doe ik het niet. Dit staat vast wel ergens in de handleiding of misschien heeft iemand dit al uitgeprobeerd!? Meestal is het gerelateerd aan de periode waarin de synth uit kwam en eventuele OS updates. Kijk anders of er iets staat in de pdf bestanden bij een OS update.

Back