Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

toch valt het mij op dat zoveel personen hier afwijzend tegenoverstaan,
alsof zo'n programma (wat nog niet eens bestaat) het einde van de muzikaliteit zou betekenen.
we gebruiken dagelijks een programma als een DAW om muziek te maken,
we gebruiken synthesizers, samplers en weet ik wat om geluiden te maken
mdv hoeft niet gelijk op de brandstapel hoor.

Op de brandstapel niet, hoor. Misschien is een gesticht voldoende?... mdv hoeft niet gelijk op de brandstapel hoor.
Nee, maar een meningsverschil moet toch kunnen? 
@ quifster
Waarschijnlijk heeft de TS al lang z'n antwoord.
Zo niet, dan ben jij ook vergeten te antwoorden.![]()
, maar vergeten te antwoorden doe ik natuurlijk niet (als ik niet antwoord dan is dat altijd bewust), maar ik kan me voorstellen dat je in de chaos van posts hiertussen mijn ontopic post gemist hebt, dus speciaal voor jou een verwijzing naar mijn antwoord:
) In ieder geval, iedereen die een instument studeert, dus piano, alp-hoorn of zoiets, die wordt getraind om zo min mogelijk iets met de theorie te doen. Willemse, door iedere student standaard verplicht te kopen, blijft gedurende de opleiding zo goed als ongeopend in de kast liggen. Het gaat immers alleen om het vertolken van de geschreven nootjes. Bij compositie is dat natuurlijk anders.
)
Maar wetenschappelijk gezien bestaan 'geest' en 'ziel' niet, maar zijn het ook uitvloeiselen van wat in de hersenen gebeurt. Dit is misschien de ultiem atheïstische/puur-wetenschappelijke kant, die moeilijk aan te hangen is; maar de consequentie is dat alles in je lichaam gewoon actie-reactie is - en dus ook via een computer te programmeren. Nu nog even niet, maar over een tijdje, als programmeerkennis voldoende verder ontwikkeld is (vooral wat betreft kunstmatige intelligentie, denk ik dan): waarom niet?Muziek is inderdaad geen zuivere hersenfunctie, maar wel een aspect van de menselijke geest, of misschien van de ziel, als dat hetzelfde is.
Maar: is muziektheorie niet gewoon het onder woorden brengen van hoe dingen klinken en werken in de muziek? En is hoe dingen klinken en werken in de muziek sowieso niet uit te drukken in wiskundige/natuurkundige termen? Doodgeanalyseerd tot op het bot is muziek niet meer dan een natuurkundig fenomeen, dat voor onze hersenen bepaalde impulsen genereert (ik druk dit vast net verkeerd uit, maar okee).Wat ik verder eigenlijk bedoel is dat een groot gedeelte van hoe onze hersenen muziek interpreteren (dan bedoel ik dus juist niet het culturele gedeelte, maar het tonale/harmonische gedeelte) naar mijn idee veel beter (zelfs perfect hopenlijk) te omschrijven is in wiskunde / algoritmes etc dan het tot nu toe is beschreven in hedendaagse muziektheorie / harmonieleer / contrapunt.
) Waarschijnlijk is alles in de wereld uiteindelijk zo uit te drukken; maar volgens mij zijn er een heleboel dingen die je eigenlijk gewoon niet op deze manier wilt weten...Waarom wel? Ik wil helemaal geen computer op m'n werkblad die om het minste geringste in huilen uitbarst! Of die me gaat treiteren! Computers met emoties kunnen van mij allemaal de Mexicaanse griep krijgen!... waarom niet? ...
Erik, ik heb ergens het gevoel, tja, ik voel een twijfel, een ietwat onbestemd gevoel, dat je in beide antwoorden eigenlijk het tegenovergestelde beweert. Aan de ene kant is de hersen activiteit een natuurking gegeven, maar de muziektheorie maakt de zaak doods...
Waarom wel? Ik wil helemaal geen computer op m'n werkblad die om het minste geringste in huilen uitbarst! Of die me gaat treiteren! Computers met emoties kunnen van mij allemaal de Mexicaanse griep krijgen!
Oh, shit! Daar gaat'ie weer...
Virtueel zakdoekje...
)Daar zit het vooral denk ik. Zo'n computer kan dingen inschatten op basis van wat hij gevoed is, gevoed wordt maar kan nooit mijns inziens individuen interpreteren, laat staan een sfeer die ontstaat tijdens bijvoorbeeld een concert waarbij de gebundelde energie of reactie van het publiek de muzikanten/uitvoerenden kunnen beinvloeden in de uitvoering van hun partijen/stukken/samples/knoppen draaien/keuze van tracks/dynamiek enz...
.Nee hoor, daar ben ik echt niet bang voor. Ik verbaasde me alleen over zoveel enthousiasme in de richting van het verheffen van de computer tot supercomponist...toch valt het mij op dat zoveel personen hier afwijzend tegenoverstaan,
alsof zo'n programma (wat nog niet eens bestaat) het einde van de muzikaliteit zou betekenen.![]()
Ja, fantastisch, niet? Doe ik ook! Maar IK maak de muziek, niet de computer. Naar mijn gevoel gebruiken veel te weinig mensen synthesizers om geluiden te maken en beperken ze zich tot de aanwezige voorgekauwde soundjes..we gebruiken dagelijks een programma als een DAW om muziek te maken,
we gebruiken synthesizers, samplers en weet ik wat om geluiden te maken
HAHAHAHA!! Daar is toch helemaal geen sprake van?!? Het is gewoon een leuke en boeiende discussie. Flame wars zijn voor kleuters...mdv hoeft niet gelijk op de brandstapel hoor.
Niet mee eens. Conservatoria besteden wel degelijk aandacht aan theorie, maar verwachten wel een bepaalde bekendheid met de basis. Je kunt een conservatorium kwalijk vergelijken met een basisopleiding als muziekschool of privéles. Conservatoria zijn er vooral voor technische en muzikale verdieping. De basis wordt als bekend verondersteld.Nog even een misverstand uit de weg ruimen omtrent conservatoria en muziektheorie. Op deze instituten is de theorie een behoorlijk ondergesneeuwd iets (okay, ik overdrijf) In ieder geval, iedereen die een instument studeert, dus piano, alp-hoorn of zoiets, die wordt getraind om zo min mogelijk iets met de theorie te doen.
Verplichte werken zijn er niet om ongeopend te laten liggen. Van iedere HBO/WO student wordt immers verwacht dat hij zelf-initiatief toont in de richting van zijn eigen ontwikkeling.Willemse, door iedere student standaard verplicht te kopen, blijft gedurende de opleiding zo goed als ongeopend in de kast liggen. Het gaat immers alleen om het vertolken van de geschreven nootjes. Bij compositie is dat natuurlijk anders.
Maar.... terecht toch?!? Het spelen van toonladders is toch ook geen theorie?!?Het spelen van toonladders wordt niet gezien als theorie, maar als vingeroefening ter verbetering van de speeltechniek. Ik stel dit maar even zwart-wit.
Een producer is absoluut niet te vergelijken met een componist, maar wel met een arrangeur.Op dit forum zijn er velen die zich tot 'producers' bestempelen. Dat zijn dus componisten en daarom hebben die veel met de theorie te maken. Een DJ zou je kunnen vergelijken met een uitvoerend artiest.
Op dit forum zijn er velen die zich tot 'producers' bestempelen. Dat zijn dus componisten en daarom hebben die veel met de theorie te maken. Een DJ zou je kunnen vergelijken met een uitvoerend artiest.
Wout

Ik zou het vanuit tact nooit zo zeggendegenen die zich 'producer' noemen zijn meestal 17-jarigen met illegale software die 'dope beatz' willen maken, maar eigenlijk niks kunnen.
Een DJ zou je kunnen vergelijken met een uitvoerend artiest.
ik zou dan een muzikant noemen, in plaats van een DJ.
, maar volslagen mee eens.