Baby 10 Sequencer

lie3vie3

Stamgast
Ik heb juist mijn Baby 10 sequencer afgewerkt en ik zag dat Jena_mu6 ook bezig was een daarop gebaseerde sequencer te maken dus hier een samenvattende thread waar tips/afbeeldingen/... geplaatst kunnen worden.

Uitleg:
De Baby 10 sequencer is een eenvoudige sequencer gebaseerd op een 4017 decade counter. Doordat de 4017 enkel een positieve voedingsspanning (3V-15V) nodig heeft en niet te veel extra elektronica is hij vrij eenvoudig te maken op een gaatjesprint en is dus een goed projectje voor mensen die al een CV gestuurde synthesizer hebben en met DIY willen beginnen. Als er geen extern kloksignaal voorhanden is kan een eenvoudige oscillator gebaseerd op een 555 timer IC ingebouwd worden.

Links:
Origineel schema
Uitgebreidere versie

Tips:
Een random mode kan gemakkelijk toegevoegd worden door een hoogfrequent signaal (bv. omhoog getunede oscillator) op pin 13 (Enable Input) aan te sluiten. Dit kan ook gesimuleerd worden: stuur het clocksignaal door een VCA aangestuurd met het hoogfrequent signaal.

Als je een manual step knop wil integreren kan je te maken krijgen met switching noise die de sequencer triggeren waardoor de sequencer meer dan één stap verder zal gaan. Om dit op te lossen volstaat een eenvoudig switch debounce circuit.

Laatst gewijzigd:
Hier nog een filmpje waarin ik mijn sequencer uittest.

filmpje

In bijlage het gebruikte frontpaneel (De reset step wordt gekozen dmv een draaischakelaar)

Attachments

• seq2.doc
    51,5 KB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:
De mijne is net af............atlhans het sequence gedeelte.
Makkelijk, maar wel veel werk.

Ik heb nu 2 rijen van 10(kunnen ingekort worden tot elk gewenste stap), die lekker cv en gate signalen uistpuwen.

Moet nu alleen nog de clockdeel module maken, zodat rij 2 op bv halve snelheid mee kan lopen.

Ook ga ik nog even knoeien met een and port en de clock om zo echt afzonderlijke triggers te krijgen.

Leuke tip van die random mode
AL met al een leuk project en als je een beetje goed zoekt, goedkoop.............2 analoge sequencers voor 30,- euro.

Duurste zijn de pots............maar daar heb ik er nu heeeeeeel veel van.

Om de 4017 te triggeren heb je een signaal nodig van minstens de helft van je voedingsspanning dus eventueel moet de clock ingang nog versterkt worden.

Ik had problemen met het triggeren van de mijne met de trigger uitgang van mn Doepfer a-151. Op de gate uitgang ging het prima. Zou het aan bovenstaand gebeuren kunnen liggen? De spanning op de trigger uitgang is moeilijk te meten voor me.
Ik ging er vanuit dat de puls te kort was en dat ik met een 555 aan de gang zou moeten. Op zich geen probleem maar het zal maar niet hoeven (Ik snap de 555 bepaald niet).

O ja, mooi werk, hij doet het!

Probeer eens het trigger signaal te versterken dmv een vca of zo.

Als het dan niet werkt kan het toch nog aan de lengte van de trigger liggen en zal je inderdaad met een 555 aan de slag moeten gaan.

Zou best wel kunnen dat de puls te kort is.

555 oscilator is supermakkelijk.........maar het is het leukst als je de sequencer extern aan kunt sturen.

Je zou evt voor de clockingang een smitt trigger kunnen zetten (volgens mij), zodat je altijd die 5v pulse hebt.

Dit blijft een geweldig leuk projectje, die CMOS ic's kosten bijna niets en je kunt er echt leuke dingen mee maken. Wat dacht je van AND, NAND, OR, XOR module voor je modular.

Enkel wat diodes en/of weerstanden voor de in/outs en doorvoeren naar frontpaneel.............voila voor 10 euro een logic module............moet je kijken wat sommige modular merken daar voor vragen.

Ik denk dat falafelbiels een pulse stretch circuit (monostabiele multivibrator) gebaseerd op een 555 bedoelt zoals hier beschreven staat.

Blijkbaar klopt het toch niet dat je een trigger van minstens 1/2 Vdd nodig hebt (aangepast in de eerste post)

Ik heb dit eventjes getest en 3V was de minimum sterkte om mijn 4017 te triggeren (Vdd 4017 +12V)

Blijkbaar klopt het toch niet dat je een trigger van minstens 1/2 Vdd nodig hebt (aangepast in de eerste post)

Ik heb dit eventjes getest en 3V was de minimum sterkte om mijn 4017 te triggeren (Vdd 4017 +12V)

Mijn triggers zijn gelukkig sterk genoeg..............en anders smitt trigger .

Ook ga ik nog even knoeien met een and port en de clock om zo echt afzonderlijke triggers te krijgen.

Een NAND-poort zal doen wat je wilt (als je trigger kort genoeg is natuurlijk, de gate zal pas na het weer dalen van de trigger starten)

Da's op zich ook wel logisch voor CMOS. Misschien dat dat opgemerkt is door iemand die het zaakje op TTL-niveau aan het draaien was?
Ik weet ook niet meer waar ik het gelezen heb, het zal inderdaad een 74xx counter of zo geweest zijn.

Wow heb ze net ff uitgebprobeerd......gewoon 2 vco's van de M5

Zo gewoon recht zelfde tempo is wel aardig.

Maar als gate 2 de filtertriggert en ik laat de sequence rijen elkaar resetten..........wow instant analog improv.
Ik loop al rond met plannen voor nog een sequencer, eentje is wel leuk maar met 2 sequencers heb je al zoveel meer mogelijkheden.

Je moet er gewoon gelijk 2 of 3 op 1 frontplaat zetten. Duurt iets langer, maar stukken sneller dan 2 aparte bouwen.

Ik maak er hierna nog 1 met 2 rijen.......en als het me lukt om te bedenken hoe je zo min mogelijk hoeft bedraden........dan bouw ik er 4 in 1 doos.

Kan een van julie helpen uitdenken hoe je ze makkelijk en snel mogelijk opbouwt.

De schakeling stelt niet zo veel voor, maar de bedrading naar de pots, schakelaars en jacks, moet makkelijker kunnen.......printmontage, dat soort dingen.

Haha bedrading is drama ja, in dit ding zit ruim 2,5 meter snoer, PAST NET. En dan werkt ie nog geeneens.

Attachments

• DSCF4883.jpg
    DSCF4883.jpg
    140,9 KB · Bekeken: 93
ik heb er een waar idd alles op een printplaatje zit, is wel makkelijker. ga hem binnenkort reviseren, ledje stuk, wat extra dingetjes erbij, reset enz. Zal een foto posten dan.

het is een breadboard dus, nee geen layout.
Zou wel mooi zijn als iemand dat kon maken, is zoveel makkelijker.

Er zitten nog geen voeding in-, clock in-, reset in-, CV out-, Gate 1 out- en gate 2 out jackjes op gesoldeerd. De oorzaak van dat ie het niet doet heb ik dus al gevonden. Gisteravond was alleen ineens m'n soldeertin op en dus heb ik de werkzaamheden moeten staken. Vandaag heb ik er geen tijd voor. Blijft over, MORGEN!
Op breadboard heb ik em al wel aan de gang gehad dus ik heb er wel vertrouwen in.

wie weet morgen beter nieuws...

Back