[Ambient] Lightyear (JP 8000)

koekebakker

Olie op het vuur
Wat een heerlijke machine is die JP-8000 toch.
Alle (single) sounds zijn van scratch uit de JP gedraait. Op de gitaarpatch ben ik best apetrots.
Kostte me 2 espresso's tot de gitaar naar wens was. Qua effecten is er alleen een standaard
FL reverb over de gitaar gesmeerd. De JP-8000 heeft van zichzelf al een prachtige chorus en delay.

Uiteindelijk wordt ie een minuut of 20. en iets meer up-tempo naarmate hij het einde nadert en
ik wil de HardSID 4U er wel bij betrekken aangezien ik dat ding tot nu toe voor niets anders heb
gebruikt dan SIDjes luisteren (ook fijn) :)
In tegenstelling tot mijn andere ambient probeersels kent deze track wél variatie. :D

Voor het eerst in mijn leven heb ik niet opgenomen van midi maar direct het audio spoor
In 1 of 2 pogingen opgenomen. Ik moet zeggen dat dat een leukere manier van doen is
dan een midi spoor achteraf na te bewerken en te automaten. Lekker los uit de pols klinkt
ook het meest naturel, en da's bij ambient wel gewenst. Dat resulteert soms in slechtere
timing maar met nabewerken klinkt het bij mij vaak weer TE gelikt en te strak waardoor het
goedkoop gaat klinken en ik het in de kutnummer draad moet gooien.
Je kan zeggen "bewerk de midi tracks dan niet!" Maar als ik zie dat een nootje compleet
"verkeerd" gepositioneerd is MOET ik em wel quantisizen (ongewenst perfectionistisch)

Enfin... Bedankt alvast voor het beluisteren!
't is een typische luister-terwijl-je-koffie-drinkt track.

Attachments

• Randy Wintjes - Lightyear.mp3
    8,6 MB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
Mooi gedaan man. Ik vind de JP's zelf altijd wat doffig klinken (met de oren van nu), maar hier ben ik toch aardig door verrast!

BTW: Audio-nabewerking zou in dit geval een optie voor je kunnen zijn? Ik weet niet of FL inmiddels al zo flexibel is op het gebied van audio, maar in Pro Tools heb ik veel vrijheid om opgenomen audio te quantizen etc.

Hey koekebakker! Mijn buurman noemt mij altijd koekebakker dus ik geloof dat we iets gemeen hebben.
Buiten het feit dat we allebij die JP bezitten en er weg van zijn dan. 8~
Ik had welliswaar geen koffie in mijn handen maar heb wel ff de oogjes gesloten. Klinkt netjes!
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar die andere 14 minuten die je gemaakt heb.

Zo zit ik ook wel eens lekker te jammen op t beestje waarna ik er spijt van heb de audio niet gewoon opgenomen te hebben..... ik ken dat.

Dat luistert lekker weg, zo bij mijn Lavazza Sinfonia Senseo :)
Zelf mis ik wel wat omgevingsgeluiden (bijv. strand, pretpark,...)met een dikke gefilterde feedback delayloop op de achtergrond. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn verwachtingspatroon (referentiekader/smaak?) dan over jouw nummer.

Goed te horen dat de track in progress positief ontvangen is. dank :koffie:
Mocht ie klaar zijn (met background ambient sounds) post ik em.

@Gijs : nabewerken wil ik juist niet om de menselijkheid er een beetje in te houden. Wat
zei trigg ookweer? Muziek maken doe je op gevoel. Trigg heeft altijd gelijk. Praktisch
gezien is FL ook vrij beperkt daarin. Met normalizen en timestretching heb je het wel zo'n
beetje gehad.

@v.i.n.n.y. : Jah, da's inderdaad vervelend als er net een mooie jam uit de synth komt die
ondanks de vrije 600GB niet is vastgelegd. :stupid

Laatst gewijzigd:
Tuurlijk wil je die menselijkheid bij dit soort stukken behouden, maar het is zo zonde als je net op 1.34 een vals nootje zou spelen. En nou niet gaan terugluisteren op 1.34, het is hypothetisch :)

Hehe, valse noten zitten er genoeg tussen :) maar die zijn door de traagheid van
de track weer makkelijk te verdoezelen middels de pitchpook ;)
En in princiepe is de toonsoort ook bekend dus ik weet dat ik in dit geval met mijn
fikken van een paar zwarte toetsen af moet blijven.

Het vervelende vind ik ook dat midi tracks nooit meer het live ingespeelde resultaat kunnen
behalen. Dat heeft niets te maken met controllers want die registreren de boel wel goed mag
ik aannemen, maar er is altijd wel een LFO of randomizer die bij de eerste keer spelen lekker
klonk en naderhand bij de midi track dus een ongewenste offset heeft.

Laatst gewijzigd:
Back