110v spullen, welke adapters ?

Vic

Soldeerprofeet
Hoy,

Er zijn wat spullen uit de states onderweg, heb dus wat adapters nodig.

Is er iets waar je moet op letten bij de aankoop ?
Zijn er bepaalde typen aanraders voor audioapparaten.

Wat gebruiken jullie ?

Groetjes

Vic

LIJKT me dat als je een apparaat die op 12V werkt uit de States haalt dat je hier ook een adaptor die 12V levert kan halen.

ik heb er een van 75W van deze:
http://www.omvormers.info/contents/nl/d27.html
werkt prima, behalve met geaarde 110 apparaten.

Die geaarde apparaten hebben 3 pinnen op hun stekkers (2 platte voor de spanning en 1 dikke ronde voor de kortsluitingscheck). Als de stekker een aarde pin heeft MOET je die in een geaarde omvormer stoppen.

Ik heb er nog een verdeeldoos aan hangen uit amerika en die heeft wel een aarde ingang. Als je daar een stekken insteekt van een geaard apparaat kan er spanning op de behuizing komen te staan. Die spanning wordt eigenlijk gebruikt om het kortsluitingsmechanisme te sturen maar als die niet weg kan gebeuren er rare dingen.

De meeste aparaten kunnen meestal op de voedings printplaat omgezet worden van 110-115 naar 220-230 en visa versa. Soms is het solderen, maar meestal gewoon een schakelaartje. Vergeet niet ook de zekering te vervangen: van 115 naar 230 is de helft van de waarde!
Werken de spullen met een adapter (dus 12 of 9 Volt) dan is het wat ziodsity stelt: gewoon een universele adapter kopen, met een schakelaar voor de Voltjes en verschillende aansluitstekkertjes.
Mocht dat allemaal niet werken, ga dan naar omvormers kijken, maar bedenk dat er wel wat problemen kunnen ontstaan. En nogal prijzig...

Wout

Bedankt voor de info allemaal ;-)

ik heb er een van 75W van deze:
http://www.omvormers.info/contents/nl/d27.html
werkt prima, behalve met geaarde 110 apparaten.

Deze mensen waren jammer genoeg met verlof

Dus heb ik er een paar besteld bij electronica-online.nl
Een E-shop om bij weg te blijven trouwens
Na bestelling en betaling krijg ik namelijk een e-mail thuis met het verzoek 15,30 Euro bij te betalen bovenop de 9,90 die al betaald was voor verzending ????
Geen stijl :r

Anyway met een van 300w en nog een paar kleinere hoef ik me geen zorgen meer te maken in de studio.
Muurwratten door 12/9volt kosten een paar eurys op de hoek van de straat ;-) das dus ook geen punt. :biertje:

Groetjes

Vic

Ik verhuis binnenkort terug naar NL. Al mijn apparaten hebben een 110-220V switch! Dus nieuwe snoertje er in en hoppa, klaar.

12V adapter units kan je zelfs met zo'n Hema met tientallen van die stekker dingetjes vervangen. Of adapter die de amerikaanse stekker (meeste zijn 110-220 als je goed kijkt) omzet naar NLse stekker verlenging ding waar je het over hebt. Of gewoon van een website een hele nieuwe adapter kopen.

Transformator werk is tegenwoordig niet echt meer nodig, mits je iets ouderwets uit de states hebt overkomen.

Dus wat Wout zegt eigenlijk.

Back