pro isolatie foam waar te koop

ik heb geen idee welke tegels je bedoelt maar het irritante is dat het een trade-off is. Hoe harder je muur, hoe beter het geluid. Hoe zachter je muur hoe beter de isolatie. Als je de wanden van rubber gaat maken wordt je akoustiek in de ruimte waardeloos. Daar heb je juist weer reflecties voor nodig. Je moet even echt een avondje rond-googlen. Er is heel veel te vinden op internet en dit forum. Denk 3 keer na voor je het bouwt, want later aanpassen is vaak onmogelijk.

Bij het doos in doos principe wat ik met onze oefenruimte heb gemaakt, werken de gipsplaten als basstraps. Dus 2 vliegen in 1 klap: Geluids isolatie en acoustiek verbetering.

Als je het mij vraagt: ONZIN!

Ik heb nog nooooit een gipswandje horen fungeren als basstrap!
Kan niet, is technisch gezien onmogelijk, reken het maar na, gips heeft nauwelijks dempende waarde en al helemaal niet in het laag.

Gipswandjes (zonder akoestische aanpassingen erop) zorgen eerder altijd voor vervelende staande golven.

Jouw bandje speelt waarschijnlijk precies in frequenties die toevallig net in de knoop van een staande golf liggen... dan heb je geluk gehad, maar het is GEEN aanrader om erop te gaan gokken dat je gipswand je laag onder controle zal hebben!

Als je het mij vraagt: ONZIN!

Ik heb nog nooooit een gipswandje horen fungeren als basstrap!
Kan niet, is technisch gezien onmogelijk, reken het maar na, gips heeft nauwelijks dempende waarde en al helemaal niet in het laag.

Gipswandjes (zonder akoestische aanpassingen erop) zorgen eerder altijd voor vervelende staande golven.

Jouw bandje speelt waarschijnlijk precies in frequenties die toevallig net in de knoop van een staande golf liggen... dan heb je geluk gehad, maar het is GEEN aanrader om erop te gaan gokken dat je gipswand je laag onder controle zal hebben!
Als je achter die gipswandjes de nodige porties steenwol hebt verwerkt dan heb je wel degelijk een basstrap... Alleen een losse gipswand doet niet veel inderdaad..

Als je achter die gipswandjes de nodige porties steenwol hebt verwerkt dan heb je wel degelijk een basstrap...

Ook zeker niet waar.

Waarom zou het toch zijn dat bij basstraps altijd gekozen wordt voor speakerdoek / kaasdoek. In ieder geval geluidsdoorlatend doek.
Anders zouden er wel altijd gipsplaten op een basstrap zitten.

Het gaat er nu juist net om dat de lage geluidsgolven geabsorbeerd kunnen worden. Absorberen gaat alleen maar in een schuim / luchtig achtig oppervlak. NIET in een hard oppervlak. Daartegen zal het geluid weerkaatsen.

Of je nu 1 meter steenwol achter je gipswand hebt of 1 meter koeienmest, maakt niet uit, je geluid komt je gipswand al niet eens door. Het heeft natuurlijk wel iets van effect t.o.v. een gipswand met niets erachter, maar dat komt doordat de gipswand met steenwol minder vrije beweging kan maken en daardoor minder vervelend zal gaan resoneren op lage frequenties. Maar echte demping van reflecties in het laag bereik je er NIET mee!

Ook zeker niet waar.

Waarom zou het toch zijn dat bij basstraps altijd gekozen wordt voor speakerdoek / kaasdoek. In ieder geval geluidsdoorlatend doek.
Anders zouden er wel altijd gipsplaten op een basstrap zitten.

Het gaat er nu juist net om dat de lage geluidsgolven geabsorbeerd kunnen worden. Absorberen gaat alleen maar in een schuim / luchtig achtig oppervlak. NIET in een hard oppervlak. Daartegen zal het geluid weerkaatsen.

Of je nu 1 meter steenwol achter je gipswand hebt of 1 meter koeienmest, maakt niet uit, je geluid komt je gipswand al niet eens door. Het heeft natuurlijk wel iets van effect t.o.v. een gipswand met niets erachter, maar dat komt doordat de gipswand met steenwol minder vrije beweging kan maken en daardoor minder vervelend zal gaan resoneren op lage frequenties. Maar echte demping van reflecties in het laag bereik je er NIET mee!

Jawel, dat denk ik toch zeker van wel..

Zo'n gipswandje stelt namelijk helemaal niks voor voor lage tonen.. Die knallen daar volop doorheen en gaan rechtstreeks de steenwol in die daar achter zit, dat zal natuurlijk lang niet alles dempen, maar zeker wel veel.. Lage tonen hebben een veel langere golflengte dan hoge tonen, en die zullen er volop doorheen knallen hoor. Vanaf een bepaalde frequentie in het mid of hoog zal het inderdaad juist reflecterend werken, maar voor lage tonen stelt zo'n gipswandje niks voor..

Edit; Voor mid en hoge tonen heb je inderdaad wel schuim / luchtig achtig oppervlag nodig, want die zullen anders volop terug de ruimte in terugkaatsen. Dat er bij basstraps vaak voor zo'n oppervlak gekozen wordt is volgens mij omdat je dan zowel het laag als het hoog tegelijkertijd absorbeert.. 2 vliegen in 1 klap..

Gips dempt uiteraard wel wat. Als je een dubbele laag 12,5 mm gips hebt, is dat een aardig massieve muur. Dat heb ik en dan tussen muur buren en dat gips zit isofix. De rest van de wanden wel gewoon steen of glaswol gebruikt. Hele vloer is ook isofix met daarop 18mm plaatmateriaal, ff naam kwijt. Daarop komt dun matje en dan laminaat. Plafond is ook 12,5mm gips. Alles is een houten frame welke zoveel mogelijk ontkoppeld is van de bestaande muren/vloer/plafond. Helaas niet overal los.

Er zijn 2 manieren om de energie uit geluids golven te halen:
-De snelheid van de luchtdeeltjes verminderen, dmv een schuim absorber of steen/glaswol.
-De druk van de luchtdeeltjes verminderen, dmv een plaat absorber. En dit is wat de gipswanden plus glaswol/steenwol/schuim doen.
Meer info hier.

-De druk van de luchtdeeltjes verminderen, dmv een plaat absorber. En dit is wat de gipswanden plus glaswol/steenwol/schuim doen.
Meer info hier.

Nou, net even anders. Dus niet door middel van absorbtie maar wel door middel van een resonator (trillend in contrafase) - zoals je op het linkje ziet afgebeeld en beschreven (Helmholtz resonator).

Een resonator vereist echter wel (door het specifieke ontwerp) een goed ontworpen constructie en afstemming op de kamer & probleemfrequenties wil het werken, zomaar de eerste de beste plaat tegen een muur timmeren met wat vulling erachter werkt niet (goed).

Daarbij heb ik persoonlijk het idee dat een gipsplaat niet echt handig is om een resonator mee te bouwen, aangezien dat veel lastiger goed in (tegen)trilling is te krijgen dan een 'normaal' plaatje houtachtig (vul in een materiaal naar keuze) materiaal van de bouwmarkt.

Gipsplaat als (afdekking van een) absorber is trouwens ook niet ideaal, de lage freqs gaan er inderdaad wel doorheen, maar de hogere frequenties worden gekaatst, waardoor je vervelende slapback effecten krijgt die je juist wilt vermijden omdat je hiermee je stereobeeld aantast (Haas effect).

Vulling van een basstrap met glasfiber of steenwol (met hoge dichtheid) is inderdaad het meest effectief in termen van 'bang for the buck'.
Met name de zgn. superchunks zijn eenvoudig zelf te maken, niet te duur en hebben een groot effect.
Heb je echter niet zo'n trek in de beruchte vezelkrrrrrriebel en stofrommel, zou ik lekker foamcorners van AIXfoam nemen... ieder z'n meug.

Laatst gewijzigd:
Nou, net even anders. Dus niet door middel van absorbtie maar wel door middel van een resonator (trillend in contrafase) - zoals je op het linkje ziet afgebeeld en beschreven (Helmholtz resonator).

Een resonator vereist echter wel (door het specifieke ontwerp) een goed ontworpen constructie en afstemming op de kamer & probleemfrequenties wil het werken, zomaar de eerste de beste plaat tegen een muur timmeren met wat vulling erachter werkt niet (goed).

Daarbij heb ik persoonlijk het idee dat een gipsplaat niet echt handig is om een resonator mee te bouwen, aangezien dat veel lastiger goed in (tegen)trilling is te krijgen dan een 'normaal' plaatje houtachtig (vul in een materiaal naar keuze) materiaal van de bouwmarkt.
Je kan alleen geluid dempen door energie te absorberen. En zoals ik al eerder heb gezegt zit de energie van geluid in 2 dingen:1 de snelheid van de lucht deeltjes en de druk van de lucht deeltjes. De plaat resonator op het plaatje absorbeert de druk van de lucht deeltjes, dmw een massa veer systeem. De lucht deeltjes drukken de plaat in, dit kost energie. Resultaat demping.
Wij hebben alle muren en plafond van de oefenruimte gemaakt zoals op de tekening is aangegeven, met als enige verandering de gips ipv hout. Er zitten dus heel veel basstraps in de ruimte. En ook al zijn ze niet perfect, ze werken wel.

basstrap.gif

Dit alles is echter maar een bijkomend verschijnsel van deze constructie, de hoofdzaak is geluidsisolatie.
Gipsplaat als (afdekking van een) absorber is trouwens ook niet ideaal, de lage freqs gaan er inderdaad wel doorheen, maar de hogere frequenties worden gekaatst, waardoor je vervelende slapback effecten krijgt die je juist wilt vermijden omdat je hiermee je stereobeeld aantast (Haas effect).
Uiteraard worden midden en hoge frequenties binnen in de ruimte niet gedempt, maar dit hebben we heel eenvoudig opgelost met wat overgebleven glaswol in een hoes van oude gordijnen. Dit is een eenvoudige breedband absorber.

even over die gipswanden:

de dikte van de gipswanden hebben ook een groot effect op wat deze doorlaten. en zoals men weet, gipsplaat is niet het sterkste/meest massieve op het gebied van murenbouw. het word 9 van de 10 keer gebruikt omdat het toch een goedkopere oplossing is dan gewone stenen. voor isolatie met de juiste achterliggende foam kan er nogal wat geabsorbeerd worden;)

Back