pro isolatie foam waar te koop

cuba7000

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar dat zachte foam, om mijn hok beetje te isoleren ( geen akoestische isolatie !!, gewoon van die langwerpige matten, tis voor achter een gipswand

ik bedoel wel pro spul wat zacht is maar tegelijk ook heel zwaar ik heb het ooit ergens in utrecht gekocht, maar weet gewoon niet meer waar en hoe dat bedrijf heet

Wat dacht je van gewoon Rockwool!
Dat wordt bijna altijd gebruikt (soms ook glaswol) voor dit soort doeleinden.

Koop je gewoon bij de bouwmarkt!

werkt dat net zo goed? gaat toch ook om de density waarden( hoe zwaarder hoe beter voor basopname toch?) waar kan je die met hoge waarden kopen?

Zoek je warmte-isolatie of een manier om je bas te absorberen?
Misschien kun je wat duidelijker zijn in je doel.

ha matt warme isolatie , niet echt nodig met analoge bakjes in de buurt

nee idd voor bas isolatie

dit is mijn plan

op de vloer over de hele kamer zeer dik foam schuim 80 mm

op het foam los van de bestaande muren ligt 18 mm betonplex

op de betonplex vloer een geraamte van balken gemonteerd( de balken staan dus los van de wanden)

en dan aan beide zijden van de balken 12 mm fermacell gipsvezelplaat en tussen de fermacell

zware kwaliteit steenwol

of maak ik nu een gedachtenfout

koop alles tweedehands behalve fermacell platen

heb grof berekend dat ik het voor 600 euro wel kan halen ( hokje van 2 x 2 meter)

trouwens voor akoestische isolatie wil ik van dat noppenschuim kopen,maar dan een witte variant, vindt die zwarte zo lelijk, iemand dat eens gekocht in nederland

Om de vloer zwevend te maken gebruik je bijv. Merformer schuim van Merford. Mocht je dat willen hebben heb ik nog wel wat over dat je zo mag hebben. (PB me maar)
Voor de muren is het toverwoord veel massa, dus gipsplaten en/of MDF. Hoe meer massa, hoe beter de demping van het geluid wordt. Achter die muren stop je dan rockwool met een hoge massa (koop je bij bouwmaat oid.)
Ik heb onlangs een opnameruimte gebouwd in mijn studio op ongeveer deze wijze.
Voor mijn deur rijdt een tram langs die het hele pand deed schudden en enorm veel laag produceert (wat het moeilijkste te isoleren is), na behandeling op deze wijze is van de tram in het hok niks meer terug te horen. Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel een gedetailleerde bouwtekening geven, of ik zet deze in deze tread wanneer ik tijd heb.

Let wel dat dat noppenschuim vooral de hoge frequenties aanpakt. Wil je ook iets aan je bassen doen, zul je op die plekken waar die een probleem vormen iets van bass traps moeten maken en materialen als steenwol inzetten.

Het is een akoestiekmythe dat schuim alleen hoog aanpakt en steenwol nodig is voor laag. Goed akoestisch schuim (niet effe een lapje van het lokale polyether paleis) dempt ook lagere frequenties zeer behoorlijk. Maar het ligt aan de formfactor; met van die eierdoppenplankjes aan je muur kom je er niet, nee. Als je echter voldoende diepe schuimtraps maakt (dus: een massieve corner van 60cm diep) heb je ook een goeie basstrap.

AIXfoam verkoopt bijv. goeie diepe kant-en-klare foamcorners. Maak alleen niet de fout om te bezuinigen en de 30cm variant te nemen (of het net zo min voldoende equivalent van Auralex en consorten).

Ik heb met een paar vrienden van een opberghok een oeffenruimte gemaakt.
We hebben gipsplaat zo'n 25cm voor de muren en plafond geplaatst met daartussen glaswol. De demping die we halen is 70dB naar de aangrenzende ruimte. Er zat een muur van 1/2 dikte baksteen tussen.
Effe voor de duidelijkheid: Muur bestaat dus nu uit 1 gipsplaat laag, daarna helft glaswol en helft lucht (+-25cm totaal) bakstenen muur. Totale geluidsdemping 70dBa over het gehele frequentie berijk, gemeten met een geluidsdruk meter.

Glaswol of steenwol zijn erg goed en goedkoop voor dit soort toepassingen.
Pro isolatie schuim gaat niet beter werken en is veel duurder.

Ik heb zelf ook een studiootje gebouwd in een schuurtje en heb het volgende gedaan.
Buitenmuren stonden er al en is halfsteens. Ik heb de deur vervangen door een zelfbouw deur van 1 laag MDF, 1 laag multiplex 18mm en 1 laag vuren schroten (voor het zicht). Aan de binnenkant zit een stalen U profiel tegen het kromtrekken. verder er een dubbele sponning in gezet zodat ik twee tochtstrippen heb inplaats van de gebruikelijke 1.

Binnen in heb ik een frame gebouwd van vuren 45*69 mm en dat frame rust op een stuk of 30 wasmachine-anti-tril-rubbers en staat helemaal los van de muren. Verder steenwol tussen het frames en 2 lagen dunne gipsplaat op het frame. Kieren met kit dicht gewerkt. Ook hier zit een aparte dikke zelfbouw deur in. Plafond is zelfde als muren (frame, steenwol en 2 lagen dunne gipsplaat). De vloer ligt op een of andere hele massive piepschuim wat ze gebruiken voor isoleren van platte daken (kwam ik bij een bouwmarkt tegen). Op de vloer spaanplaat en als afwerking een mooi parket-motied zeil.

Al met al werkt dit echt fantastisch en zit regelmatig tot diep in de nacht lekker muziek te maken of te draaien zonder dat je het buiten hoort (en je hoort dan ook echt niets).

Ik heb echter wel 2 problemen: Ventilatie (om de 2 uur moet de deur open voor zuurstof en afvoer van warmte) en staande golven. Mijn ruimte is 2,5 bij 2,5 meter en het geluid is niet 'regelmatig'. als ik mijn hoofd van links naar rechts beweeg klinkt het laag behoorlijk anders. Ben al bezig met bass-traps en het wordt iets beter.

Maar effe terug naar de topic: Steenwol is alleen warmte isolatie. Massa is geluidsisolatie. Maakje niet druk om het hoog, want dat dempt wel en stoort niet echt. De bass is in dit geval niet je vriend. Dikke zware materialen is het enige wat echt werkt.

thanks voor info gerrit en anderen

experimenteel idee , van die rubber tegels bij speel toestellen,(zijn tweedehande goedkoop) een muurtje van maken

zeg maar ipv steenwol, word dan lekker massief, nadeel michien dat het muurtje dan geen slappe wand funktie meer

Back