Moog filter trick ook mogelijk met Juno?

loveyourjunos

Ouwe rot
Ten eerste, de 'bekende' Moog truuc is toch een audio output terug routen naar de input voor de filterfrequentie?

Met software en de Nord Modular durf ik het wel aan dit te proberen en het geeft de klank een lekker vies randje.

Nou zat ik te denken, Juno's hebben ook een VCF in, maar ik durf er niet zomaar een audio kabel in te stoppen uit angst dat ik de boel opblaas. Een knal, wat gekraak en vervolgens een kapotte Juno. Een nachtmerrie natuurlijk.
Je maakt immers een feedbackloop die niet helemaal de bedoeling is. Daarnaast heeft een pedaal voor deze input geen batterijen ofzo nodig.

Daarom dacht ik, laat ik het eerst maar eens aan de kenners voorleggen voordat ik het ga proberen :engel:

En wat is dan pure synthese? En waarom is een feedbackloop geen onderdeel van synthese?

neuh niet echt... ik ben meer van de pure synthese en niet allerlei geintjes die daar weer afbreuk aan doen... eigenlijk ook...

Tsja, dan doen alle VCF en VCA en alle andere speciale filters enzo er ook afbreuk aan. De filters en andere 'modules' onderdelen van een synth maken het geluid. Alleen een sinus/zaagtand/vierkantsgolf is erg saai....

Een goede vraag is dan inderdaad: wat is pure synthese?

neuh niet echt... ik ben meer van de pure synthese en niet allerlei geintjes die daar weer afbreuk aan doen... eigenlijk ook...

idd 6+
een feedback loop met audio op de cv in sturen ,....
werkt denk ik as een random [audio bron ] cv
opt filter

Nou, ik ben er inmiddels achter dat je de phones naar de vcf input door kan steken zonder dat een Juno ontploft :mega:

Toch vind ik dat de truuc een minder extreem resultaat geeft dan ik dacht. Ik heb de micromodular er even als controllable gain tussengezet maar zelfs met 4x gain was het niet meer dan een heel klein randje viezigheid...

Zoals gezegd een expressie pedaal voor de Ronalds heeft geen voeding nodig, zou dit er mee te maken kunnen hebben dat het effect anders is als verwacht?

een set parameters die het geluid bouwen...

Nou denk het niet hoor, beetje een kort antwoord van je? Ik had jou wel wat ruimdenkender ingeschat.

Maar even terug te komen op de vraag.
Ik denk dat pure synthese niks met geluid (audio) hoeft te maken, maar meer met een ontwikkeling waarin je, meer dan 1 element of 'n bestaande waarde, gecombineerd word zodat er iets nieuws ontstaat, waarin het bij audiosynthese dus dan om draait is het combineren van verschillende vormen van audio generators en methodes. Dus inprincipe maakt het volgens mij niet zoveel uit wat je gebruikt om audio synthese te doen, zolang er aan het eind geluid uit komt en je hebt gebruik gemaakt van meer dan 1 element dan is het dus naar mijn idee (audio) synthese.

Het verhaal hier boven (audiobron als cv signaal gebruiken) is dus zeker wel synthese.

@RSB:mega: Je moet synthese niet beperkerken tot de gebruikelijke kadertjes, want dan wordt muziek maken een saaie bezigheid.

En wat is dan pure synthese?

Dat is er niet :D.

Het meest voor de hand liggende antwoord zou zijn: "er worden geen vooraf opgenomen geluidsgegevens gebruikt". Proficiat, je hebt nu alle Waldorf/PPG Wave, Korg DW-serie, en Yamaha DX FM synths eruit gegooid, want die gebruiken allemaal samples als basis, en ga die mensen maar eens vertellent dat het geen pure synthesizer is.

Nog een die obvious is: "je hoort het geluid zelf, zonder allerlei effecten". Proficiat, ga nu maar eens een eigenaar van een String Ensemble, Polysix, JX3P/8P of Juno overtuigen dat 'ie de chorus of het ensemble niet mag aanzetten, want dat effect is een groot deel van het karakter van die machine.

Dus, niet moeilijk doen over "puur" - je drinkt ook geen puur water en ademt ook geen pure zuurstof :P.

een audio kabel in de VCF input van een Juno-60 stoppen is geen synthese...
niet controleerbaar dus geen parameter...

done.

leg eens uit waarom dit geen synthese zou zijn ? en doormiddel van versterking / verzwakking van het signaal juist wel controleerbaar.

Op de Andromeda is filter feedback een standaard parameter, bij zuinig gebruik kan het je geluid een stuk voller maken, het kan het 12dB filter laten self oscillaten en het kan voor interessante phase cancellations zorgen.

Resonantie is ook filter feedback, daardoor kan een filter op een gegeven moment ook self oscillaten. Dus dat filter feedback geen pure synthese zou zijn vind ik onzin.

En inderdaad, wie bepaalt er wat pure synthese is en niet. Synthese is het kunstmatig opwekken van geluid, dat kan van alles en nog wat zijn. Phasing, flanging, delays etc. werken ook allemaal door feedback.

filterfeedback is wat anders dan audio in naar een CV-in.
en het is alle 2 wel synthese want het startpunt is toch anders na de modulatie.

Voor zover ik weet is de originele minimoog filter truuk dat je de output van de headphones op de input van de filters aansluit en niet op de CV (de Andromeda kan beide met standaard parameters).

Zoals hier ook beschreven in de Andromeda review van Sound on Sound:

[FONT=arial,helvetica]However, you can also mix in a feedback loop taken from the post-filter signal. You might think that this would be asking for trouble, but it's nothing other than the old Minimoog trick of feeding one of the outputs back into the external signal input to fatten up the sound[/FONT]

Zoals in het artikel al staat is het ding om het signaal 1 van de outputs (je hebt een hi & lo op een Mini) de external input in te proppen, heeft niets met de 'input' van het filter te maken hoor

ja :D

minimoog truuk is audio out naar audio in

"juno" truuk is audio out naar CV-in van de VCF

is dus helemaal anders

neemt niet weg dat het oversturen van het filter lekker is op een moog of a6 .

Back