Help. X0xb0x heeft constante trigger

renepela

Ouwe rot
Zojuist heb ik mijn x0xb0x voltooid. In het verleden heb ik er al eerder eentje gebouwd, dus ik dacht dat het nu ook weer geen probleem zou zijn.

Helaas. Wel problemen dus.
Nadat ik hem aangezet had bleek dat de x0xb0x constant getriggerd wordt en dus een toon speelt. Overigens niet hard. Zelfs als ik het volume maximaal zet is het een vrij zacht geluid. Met accent aan is het wel hard.
Druk ik een toets in van het "klaviertje" dan gaat het geluid juist weg. Het bijbehorende lampje brandt nooit.

Het lijkt wel of de polariteit van de trigger omgedraaid is of zo. Ik heb alleen geen idee waar ik dat zoeken moet. Ik heb al gechecked op kortsluiten etc, maar zie zo 1 2 3 niet wat er aan de hand is.

Wie kan me op het goede spoor zetten?

Overigens heb ik twee kleine wijzigingen doorgevoerd tijdens het bouwen, maar ik kan me niet voorstellen dat het probleem daardoor wordt veroorzaakt:
Ik heb een BA662A gebruikt (en Q1 t/m Q4 weggelaten) en ik heb 733AP's gebruikt i.p.v. 733P.

Na een avond alles helemaal nagekeken te hebben ben ik ietsje verder gekomen.
De lampjes doen het nu zoals het hoort.
Als ik een noot aansla op dat kleine klaviertje gaat het bijbehorende lampje netjes branden nu.

De rest van het probleem blijft. Meteen als ik de x0xb0x aanzet hoor ik al zachtjes een noot. Sla ik een toets aan op het klaviertje dan wordt de x0xb0x juist stil. Laat ik die toets los dan hoor ik geluid met de hoogte van die toets. Geluid sterft nooit uit. Je blijft de noot altijd horen. Het lijkt dus wel of het precies andersom werkt. Het geluid is ook erg zacht. Alleen met de accent knop aan is het geluid hard (normaal hard).
Filter lijkt goed te werken, maar van de overige draaiknoppen ben ik ook niet overtuigd. Het werkt allemaal wel, maar niet zo heftig.

Een defecte BA662A kan dit gedrag toch niet veroorzaken lijkt me.

'k heb op dat forum de vraag ook al gesteld. Daar staat ook een lijst met veel voorkomende problemen en de oplossing, maar helaas staat mijn specifieke probleem er niet tussen.

Het probleem is gelukkig gevonden. Ik had Q31 verkeerd om erin gesoldeerd.
Omgedraaid en probleem verholpen.

Ik vind alleen de resonance nog erg braaf klinken ondanks dat ik hele hoge beta waardes heb gebruikt voor de 733AP's op Q10, Q9 en Q8.

Back