tl a c1 of ebony compressor/preamp?

mush

Ingeburgerd
Hoi,

wij zijn thuis een lijstje aan 't opstellen voor een audiocelletje om tv programmaatjes af te mixen.
ik ben momenteel aan 't zoeken naar een goede prijs/kwaliteit compressor/preamp.
dit om stem in te lezen, maar daarnaast kan ik daar ook gebruik van maken om de compressor in mijn studio (naast de audiocel voor tv) af en toe eens aan te sluiten op mijn vette macbethsynth :-)

nu vroeg ik me af wat precies het verschil was tussen de TL C1 en de Ebony.
(de universal audio 1176 ofzo stond ook op de lijst, maar die is wat te duur)

dus ik denk sowieso voor tl audio te gaan, en ik vind hier en daar c1 en ebony aan redelijke prijzen...

en nog een andere vraag:

wat is nu het verschil tussen een preamp en een compressor, of anders geformuleerd: als je al een compressor op je synth aansluit, waarom heb je dan nog een preamp nodig?

iedereen adviseert mij voor mijn synth: preamp en dan compressen...
ik weet wat compresseren is en logischer wijze denk ik dat preamp gelijk staat aan extra volume meegeven?, maar waarom die twee tegelijk?

alvast bedankt voor jullie hulp!

jan

Goede kwaliteit preamps worden meestal gebruikt om te tracken en/of een bepaalde kleuring mee te geven aan een sound... en om mics aan te hangen wanneer de preamps van de mixer niet goed genoeg zijn. Een alleen preamp kan dus niet compressen. Je hebt dus ook gecombineerde Preamp/compressors. Zoals de modellen die je hierboven beschijft.

Ik heb zelf een TLa Ebony A1 en is alleen preamp. Ik gebruik hem dus om te tracken. Ik ben er erg tevreden over. Ik heb hem vergeleken in mijn studio naast een UA Solo610 en vond zelf de TLa prettiger klinken. De UA vond ik wat te hmm hoe zeg je dat Amerikaans klinken. Wel had de UA meer definitie tov de TLa die meer de neiging heeft de boel wat uit te smeren. Maar vond dus de Tla qua klank lekkerder. Maar is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

alvast bedankt voor je antwoord.
mag ik even weten wat de term 'tracken' betekent?
heb ik eerlijk gezegd nog niet van gehoord.

dus afgaande op je antwoord ben ik dus wel iets met de
TL C1, aangezien dat dit een preamp/compressor is...en van behoorlijke kwaliteit/prijsverhouding, als ik de verschillende reviews lees.

Tracken... het opnemen als audio op een multitracker. In mijn geval dus het opnemen van de outputs van synths via een preamp. Compressen doe ik altijd achteraf via inserts of bussen zodat je de originele file altijd clean beschikbaar hebt.

Back