quadcore processor maar sx snapt het niet

idd, HT zit alleen op de i7's, maar met een c2q (ik neem aan dat je die hebt) kun jij ook een flinke tijd vooruit!

klop core 2 quad inderdaad! Maar het is echt niet te geloven hoe minimaal de informatie is omtrent het gebruik van dit soort processors! Mijn hemel als ik op de diverse fora kijk dan is het echt bij nagenoeg niemand echt duidelijk...

Ik heb zelf een i7, draai hem niet in hyperthreading mode. Mijn broer, it man, heeft uitgelegd waarom ik dit niet moest doen, maar het zou op een of andere manier sneller zijn om hem zonder te draaien.
Maar cubase 5 draait dus gewoon netjes multicore, zelf 64 bit, alleen is daar de vstbridge om je 32 bit plugins te draaien nogal gaar...

Cubase SX3 draait als een trein op mijn quadcore en hij gebruikt alle cores en in een testje met overdreven veel plugins kwam ik boven de 60% uit over alle cores, tijdens het renderen naar disk tegen de 80%.

Maar ik zou lekker SX3 overslaan en gelijk gaan voor Cubase 5.

Ik heb zelf een i7, draai hem niet in hyperthreading mode. Mijn broer, it man, heeft uitgelegd waarom ik dit niet moest doen, maar het zou op een of andere manier sneller zijn om hem zonder te draaien.
Maar cubase 5 draait dus gewoon netjes multicore, zelf 64 bit, alleen is daar de vstbridge om je 32 bit plugins te draaien nogal gaar...

misschien niet helemaal voor deze draad, maar naar de reden daarachter ben ik wel benieuwd. zou je misschien eens kunnen navragen waarom beter was van niet?

Ik heb m'n broer ff gebeld, zal proberen om het over te brengen.
Elke core heeft zijn eigen level 2 cache, op het moment dat je in hyperthreading mode werkt wordt deze cache dus ook gedeeld over de 2 virtuele cores.
Op het moment dat je een proces wisselt wordt de gehele cache leeg gegooid en opnieuw gevuld. Maw bij een proces wisseling wordt dus de cache van 2 cores geleegd.

Hyperthreading kan wel degelijk performance winst opleveren, dit verschilt alleen enorm per applicatie en de meest veilige gok is dus uitzetten.

Als het aanstaat en de applicatie is niet geoptimaliseerd voor HT kun je dus een performance hit krijgen (al is deze in real life situaties echt heel minimaal).
Is een applicatie wel HT geoptimaliseerd kun je wel degelijk een leuke performance winst boeken als je HT aanzet.

Verschilt dus echt per applicatie en je zult de documentatie van de fabrikant erbij moeten pakken om te kijken wat het beste is.

Ik heb dat probleem ook gehad. Cubase SX3 heeft multi-core support, met een maximum van twee CPU's (cores). Hyperthreading moet je dan ook uitzetten bij een dualcore, want anders ziet hij 4 cpu's en daar kan hij niet goed mee overweg.

Cubase 5 gebruikt overigens netjes alle 4 de cores van mijn i7 :).

31 augustus heb ik cubase 5 in de pocket :halleluja

dus ff zaterdag los op mysteryland en dan knallen hahaha

31 augustus heb ik cubase 5 in de pocket :halleluja

dus ff zaterdag los op mysteryland en dan knallen hahaha

Als je van SX3 afkomt, zal 5 even wennen zijn, althans, dat was het voor mij. Eenmaal onder de knie snap je niet dat je de overstap niet eerder hebt gemaakt! Als ze straks nog de bugs eruit hebben en een fatsoenlijke VST 32 bit naar VST 64 bit Bridge hebben (zodat je álles op 64 bit kunt draaien), is het een groot feest. Net als Mysteryland ;)... Veel plezier!!

In SX3 (en de daaropvolgende versies): Devices>Device Setup>VST Audio System en een vinkje bij multiprocessing zetten

Als je van SX3 afkomt, zal 5 even wennen zijn, althans, dat was het voor mij. Eenmaal onder de knie snap je niet dat je de overstap niet eerder hebt gemaakt! Als ze straks nog de bugs eruit hebben en een fatsoenlijke VST 32 bit naar VST 64 bit Bridge hebben (zodat je álles op 64 bit kunt draaien), is het een groot feest. Net als Mysteryland ;)... Veel plezier!!

Als alternatief om 32bits plugs in een 64bit host te draaien is er ook Jbridge welke goed schijnt te werken:
http://jstuff.wordpress.com/jbridge/

In SX3 (en de daaropvolgende versies): Devices>Device Setup>VST Audio System en een vinkje bij multiprocessing zetten

Klopt, maar dan support SX3 er nog maar maximaal 2!

Als alternatief om 32bits plugs in een 64bit host te draaien is er ook Jbridge welke goed schijnt te werken:
http://jstuff.wordpress.com/jbridge/

Okay, thanks, die kende ik nog niet. Zal het eens uitproberen!

Hyperthreading kan wel degelijk performance winst opleveren, dit verschilt alleen enorm per applicatie en de meest veilige gok is dus uitzetten.

Als het aanstaat en de applicatie is niet geoptimaliseerd voor HT kun je dus een performance hit krijgen (al is deze in real life situaties echt heel minimaal).
Is een applicatie wel HT geoptimaliseerd kun je wel degelijk een leuke performance winst boeken als je HT aanzet.

Verschilt dus echt per applicatie en je zult de documentatie van de fabrikant erbij moeten pakken om te kijken wat het beste is.

Als je goed leest op de site van Steinberg zie je dat ze bij de i7 momenteel adviseren om HT uit te zetten in de bios omdat er problemen mee zijn met diverse plugins van andere fabrikanten: http://knowledgebase.steinberg.de/71_1.html

Verder kan ik uit ervaring mededelen dat C5 super draait op een i7 (bij mij onder Windows7RC).

De audio engine van Cubase 5 is single core. Wel is het zo dat plug-ins en dergelijke als aparte threads worden gedraaid zodat ze over meerdere cores kunnen verdeeld worden. Dit is vanuit programmatorisch standpunt de eenvoudigste manier om de last over meerdere cores te verdelen. De audio engine zelf over meerdere cores laten draaien lijkt mij niet vanzelfsprekend omdat je altijd 1 main thread moet hebben die de boel controleert.
Hier vind je trouwens meer info over multicore support in Cubase SX:
http://www.steinberg.net/fileadmin/redaktion/PDF/multiprocessing/Multiprocessing_Tech_Info.pdf

He ik ken dat probleem, niet op die manier maar
ik denk dat de kracht van een quad (helaas) meer ligt
in het maken van muziek een filmpje kijkend,
mail checken, enz.
en ja .... uiteindelijk moeten dingen gerenderd worden
Ik heb me erbij nedergelegen 8>

oeps dat zou dus betekenen dat ik dus mijn huiswerk bijzonder slecht heb gedaan

denk het wel:P want sx ondersteunt inderdaad maar 1 processor, heb het net nog uitgeprobeerd, en je kan het ook niet veranderen. dan maar overstappen op cubase 5 :D

EDIT: foutje, ben er toch achtergekomen, met wat extra dingetjes installeren. tis alleen even zoeken.

Klopt, maar dan support SX3 er nog maar maximaal 2!
[..]

Hmmm, vaag. Ik heb eens onzinnig veel plugins in een mix gezet om te kijken wat mijn quadcore kan.. kwam tijdens afspelen dik in de 60% en tijdens renderen naar disk klom mijn processor in de 80%.. keurig verdeelt over 4 cores.

Kan voor zover ik kan bedenken twee dingen betekenen.

1) Cubase SX3 kan overweg met 4 hardware threads
2) Cubase SX3 kan overweg met 2 hardware threads, Windows verdeelt de load over alle cores, en de overhead (dik 60% tijdens playback, dik 80% tijdens renderen) komt door andere zaken die ook processor intensief zijn.. )

Wie zal het zeggen?

Maarja.. ik kan iedereen met SX3 aanraden om snel te upgraden naar Cubase 5.. dat is echt THE BOMB! (maarja.. denk dat 80% van de mensen die nu met SX3 werkt niet kan upgraden.. want dat wil niet met de H20 versie.. :doei: )

Back