Tsja voor de meest realistische koren, strings, pads en andere 'doomy' geluiden zou ik snel denken aan iets van 'n Triton, of een roland uit de JV serie, eventueel 'n EMU, of zelfs 'n dure Kurzweil...... Of 'n goeie sampler in combinatie met 'n MIDI-keyboard. Maar dat zijn allemaal vrij dure en complexe oplossingen. De geluiden uit de CS1x (of de opvolger, de CS2x) klinken heel aardig, maar steken natuurlijk wat bleekjes af bij 'n Triton van 2500 euro! Tsja, you gets what you pays for zullen we maar zeggen.
Het beste kun je zelf even naar de winkel gaan en 'n paar dingen naast elkaar beluisteren; je weet snel genoeg of wat je hoort je bevalt. Ik zou het in ieder geval zoeken in de S+S synths ofwel 'ROMplers'; dus synthesizers die werken op basis van samples. Zet deze alvast op je lijstje:
Yamaha CS1x en CS2x,
Roland XP30, XP50,
EMU Proteus Keyboard
Die Roland en EMU zijn duurder dan de yamaha, maar zijn wel uit te breiden d.m.v. kaarten, o.a. met 'orchestral' geluiden; dus nog meer koren, strings, pads etc. Volgens mij is er voor de Roland zelfs 'n uitbreiding die 'symphony of voices' o.i.d. heet. Dan heb je dus bergen geluiden om mee te beginnen (meer dan bij Yamaha), en als je wil programmeren, kun je jezelf ook nog wel 'n paar jaartjes zoet houden.