welke synth voor beginner?

RMW

Ingeburgerd
Beetje een n00b vraag. ik speel nu een klein jaar (redelijk) gitaar, en wil met het oog op een toekomstige metalband een synth gaan halen. Een keyboard heb ik ook overwogen, maar het liefst heb ik een synth.

Iemand tips voor een model? De KORG Triton LE ziet er heel okay uit, maar is ook heel duur. En is hij wel voor een beginner geschikt?

Advies please :)

De absolute beginner-synth vind ik de juno-106...
Alle parameters hebben een eigen schuif en de architectuur is zeer eenvoudig te begrijpen.
De juno-106 vind ik zo'n een beetje de TB-303 v/d polyfone synths : simplistisch, minimalistisch, maar toch zeer veel mogelijkheden.

Re: welke synth voor beginner?

Origineel geplaatst door RMW
Beetje een n00b vraag. ik speel nu een klein jaar (redelijk) gitaar, en wil met het oog op een toekomstige metalband een synth gaan halen. Een keyboard heb ik ook overwogen, maar het liefst heb ik een synth.

Iemand tips voor een model? De KORG Triton LE ziet er heel okay uit, maar is ook heel duur. En is hij wel voor een beginner geschikt?

Advies please :)

Je wil dus toetsen gaan spelen in een band? Wat voor synth-geluiden gebruiken metal bands eigenlijk? Veel pads en strings?

Tritons zie je in veel bands op 't podium, maar zijn inderdaad niet goedkoop. Wel all round; hammonds, rhodes, piano's, maar ook dikke pads, strings en zelfs analoog-achtige sounds. Plus sample-mogelijkheden.

Als je 'n beperkt budget hebt, en als je niet echt als 'n gek wil gaan programmeren en geluiden bouwen, maar vooral spelen, zou je eens naar een tweedehands Yamaha CS1X kunnen kijken. Die is wel nogal op 'dance' gericht, maar als de geluiden je bevallen heb je voor heel weinig geld genoeg synth, met veel verschillende sounds die voor zover ik 't kan inschatten heel bruikbaar zijn in 'n metal-context. Je hebt er al een vanaf 200 euro tweedehands

Als je 'n beperkt budget hebt, en als je niet echt als 'n gek wil gaan programmeren en geluiden bouwen, maar vooral spelen, zou je eens naar een tweedehands Yamaha CS1X kunnen kijken. Die is wel nogal op 'dance' gericht, maar als de geluiden je bevallen heb je voor heel weinig geld genoeg synth, met veel verschillende sounds die voor zover ik 't kan inschatten heel bruikbaar zijn in 'n metal-context. Je hebt er al een vanaf 200 euro tweedehands

Ik zoek vooral vrij "donkere" en "duistere" geluiden die voor death/black metal te gebruiken zijn, maar ook klanken die wat meer passen by symphonic metal en power metal.

Als een gek programmeren ga ik waarschijnlijk sowieso niet doen, dus de ingebouwde geluiden zouden het liefst ook vrij goed moeten zijn.

is de de CS1X ook een beetje om aan te horen? (Concreet voorbeeld, als ik een kerkkoor wil horen, wil ik ook echt mensen horen, geen halve viool ofzo :P )

Btw dancemuziek is niet echt relevant voor mijn muzieksmaak / keuze.

Als het niet al te duur mag zijn dan is tweedehands wel tof.

En qua synths moet je gewoon in de winkels of bij vrienden/kennissen naar die 'krengen' luisteren. Dan kom je er vast wel achter dat Korgs en Roland lekkere Gothic strings hebben. ;)

En ook zou ik niet voor analoog kiezen in dit geval. Je wilt meer een allrounder en dan kom je toch op de Romplers uit. Een virtueel analoog zou evt wel kunnen.

En bijv een Korg Wavestation (EX) is dan wel een ouder bakkie maar als je die voor een leuke prijs op de kop kan tikken dan heb je echt wel een apparaat wat retegoed klinkt en je helemaal 'lost' kan raken in de mogelijkheden. (d'r zijn ook massa's presets voor dus daar hoef je niet druk om te maken)

Mijn motto: Liever een oudere topklasser tweedehands dan een nieuwe middenklasser. :)

Tsja voor de meest realistische koren, strings, pads en andere 'doomy' geluiden zou ik snel denken aan iets van 'n Triton, of een roland uit de JV serie, eventueel 'n EMU, of zelfs 'n dure Kurzweil...... Of 'n goeie sampler in combinatie met 'n MIDI-keyboard. Maar dat zijn allemaal vrij dure en complexe oplossingen. De geluiden uit de CS1x (of de opvolger, de CS2x) klinken heel aardig, maar steken natuurlijk wat bleekjes af bij 'n Triton van 2500 euro! Tsja, you gets what you pays for zullen we maar zeggen.

Het beste kun je zelf even naar de winkel gaan en 'n paar dingen naast elkaar beluisteren; je weet snel genoeg of wat je hoort je bevalt. Ik zou het in ieder geval zoeken in de S+S synths ofwel 'ROMplers'; dus synthesizers die werken op basis van samples. Zet deze alvast op je lijstje:

Yamaha CS1x en CS2x,
Roland XP30, XP50,
EMU Proteus Keyboard

Die Roland en EMU zijn duurder dan de yamaha, maar zijn wel uit te breiden d.m.v. kaarten, o.a. met 'orchestral' geluiden; dus nog meer koren, strings, pads etc. Volgens mij is er voor de Roland zelfs 'n uitbreiding die 'symphony of voices' o.i.d. heet. Dan heb je dus bergen geluiden om mee te beginnen (meer dan bij Yamaha), en als je wil programmeren, kun je jezelf ook nog wel 'n paar jaartjes zoet houden.

is de de CS1X ook een beetje om aan te horen? (Concreet voorbeeld, als ik een kerkkoor wil horen, wil ik ook echt mensen horen, geen halve viool ofzo :P )

CS1X is denk ik niet echt je ding.
Zoals ik al zei is eigenlijk de Juno-106 ideaal om mee te beginnen (juno-60 is ook goed, maar die heeft geen MIDI).
Als je nog alles qua synthesizen en zo moet leren, is dit ideaal om mee te beginnen. Alles dat je kan veranderen heeft een regelaar en het is zeer eenvoudig.

Details :
http://www.vintagesynth.org/roland/juno106.shtml

Zoek even op 2de hands sites, je zal er vrij snel 1 vinden...

Een Triton zal wel OK zijn, maar gaat -denk ik- een beetje te complex en onoverzichtelijk zijn voor een beginner. Begin gewoon met iets simpel. De juno-106 is qua sound ideaal voor bassen, vette leads, donkere strings en pads en kweetniewanogallemaal.

Een faire 2de hands prijs voor een juno-106 gaat tussen 400 en 600 €. Iets duurder dan een CS-1X, maar ook iets :) ...

Als je een synth wil die koor-klanken en andere akkoustischere dingen moet fabriceren, dan stel ik eerder een Korg M-1 voor. Een must voor donkere Choirs en Strings en zo...

Als je het geld hebt zou ik gewoon voor de Triton (le) gaan, k gebruik hem zelf ook wel met m'n grindband:) Er zitten goeie geluiden in en alles is makkelijk te bewerken mocht je dat nodig vinden. er zitten ook gigantisch veel gooede effecten in die wij ook veel gebruiken over de zang!!

Hier kun je horen wat ik met de Triton doe: Grindminded

Origineel geplaatst door synthiaks
Als je het geld hebt zou ik gewoon voor de Triton (le) gaan, k gebruik hem zelf ook wel met m'n grindband:) Er zitten goeie geluiden in en alles is makkelijk te bewerken mocht je dat nodig vinden. er zitten ook gigantisch veel gooede effecten in die wij ook veel gebruiken over de zang!!

Triton=Duur

Korg M1=Cheap en ook zeer machtig...

http://www.vintagesynth.org/korg/m1.shtml

Hey misschien is een ensoniq sq80 wel wat voor je, erg betaalbaar en je kan er behoorlijk duistere sounds mee bouwen.

2e hands Roland jv-80 (nieuw zijn ze niet meer te krijgen duh :) ) + een expansionboard naar keuze, waar lo-fi het ook al over had. Lijkt mij budget-gezien een goed alternatief.

De TRINITY klinkt wel professioneler dan een TRITON denk ik, zo herinner ik het me toch, het heeft een zacht, helder maar breed geluid dat echt wel de ruimte vult, wat een mooie contrast geeft met de agressieve gitaren.

Allereerst, dank voor alle antwoorden enzo :halleluja

Origineel geplaatst door synthiaks

Klinkt gaaf. Aangezien jij zelf kennelijk al best goed bent, aan jou (en anderen) ook direct de vraag hoe lang het nou gemiddeld duurt om fatsoenlijk erop te kunnen spelen. Gitaar kostte me vrij lang, maar dat zit behoorlijk anders dan bij een synth mag ik aannemen. Tablatuur is easy op gitaar, maar op synth wordt het neem ik aan noten? Meer informatie please. Ik kan op synth/keyboard alleen de basisakkoorden, mineur/mj, en wat andere dingen.

Aangezien jij zelf kennelijk al best goed bent, aan jou (en anderen) ook direct de vraag hoe lang het nou gemiddeld duurt om fatsoenlijk erop te kunnen spelen. Gitaar kostte me vrij lang, maar dat zit behoorlijk anders dan bij een synth mag ik aannemen. Tablatuur is easy op gitaar, maar op synth wordt het neem ik aan noten? Meer informatie please. Ik kan op synth/keyboard alleen de basisakkoorden, mineur/mj, en wat andere dingen.

Het bespelen is zoals bij een piano of orgel : klavierspel!
Het is echter niet alleen het bespelen dat je moet leren, maar vooral het synthesizen. Dat is het creëren van de geluiden door de specifieke synthesis-methode van de synth te hanteren. Je creëert eigen klanken door middel van bepaalde parameters te wijzigen.
Het is uiteraard een zeer technisch iets. Eigenlijk is het pure fysica en wiskunde, maar de meesten leren het gewoon door wat aan de knopjes te draaien tot ze door hebben wat een bepaald knopje juist doet.

Als je echter voor een klavier zoekt waar al klanken voorgeprogrammeerd inzitten, dan zoek je wel niet achter een synthesizer. Het is de bedoeling dat je bij een synth je eigen klanken maakt.

Omdat ik merk dat je echt wel een beginner bent op dit vlak, raad ik je een ingewikkeld mega-monster als een Triton sterk af. Dat is echter wel een zeer goed apparaat, maar ik denk dat het niet lang zal duren eer je er mee afhaakt, omdat je voor zo'n profesioneel gerief toch wel al goed moet weten wat je doet. Koop beter iets meer basic en goedkopere dingen.

Re: welke synth voor beginner?

De KORG Triton LE ziet er heel okay uit, maar is ook heel duur. En is hij wel voor een beginner geschikt?

Over welke synth voor metal kan ik niets zeggen, echter ikzelf ben een beginneling die begonnen is afgelopen jaar met een Triton LE (zie mijn avatar!), en ik ben er zeer tevreden over. Hij is vrij allround en redelijk uitgebreid qua sounds. Dus van mij alleen maar goede dingen over de LE.

Eric

Ouwetjes hebben niet altijd de wijsheid in pacht wat wel eens beweerd wordt maar in deze ben ik het met oli303 eens.(grapje oli)

Absoluut geen Triton (en ook geen Trinity)

Als je het geld hebt voor een Triton waarom dan geen twee andere synths voor hetzelfde geld die beter bij je passen?
Kun je ook nog eens snel overswitschen op het podium.
De Juno 106 en 60 zijn inderdaad te gek om basis syntheze te leren en het geluid wat hierin zit is ook verdraaid lekker.
Vooral de bassen van de Juno 60. Maar wat oli zei, helaas geen midi op deze jongen. Maar mischien voor jou ook niet van belang als het puur om het live spelen gaat.
waarom geen Juno én een M1? Samen nog steeds goedkoper dan één trinity!
Of een geluidenbak erbij (omdat je nog niet de weg weet in het creeren van eigen sounds) zolas de Roland jv 2020 bijvoorbeeld. Dan moet je wel de Juno 106 nemen ipv de 60 want dan heb je de midi nodig.

Met een combinatie van de juno 106 (om syntheze ter leren en heeft ook vette sounds trouwens) en een geluidenbak als de jv 1080 of jv 2020 heb je een hoop sounds in huis waar je alle kanten mee op kunt plus twee machines die makkelijk te bedienen zijn. (btw de jv is ook een synthesizer die je kunt programmeren als je dat zou willen. Niet gemakkelijk met al die tiptoetsjes maar in de toekomst als je er wat meer vanaf weet een leuke uitdaging.)

Succes met je keuze,

gr. Tom

Origineel geplaatst door TheSoulguru
De TRINITY klinkt wel professioneler dan een TRITON denk ik, zo herinner ik het me toch, het heeft een zacht, helder maar breed geluid dat echt wel de ruimte vult, wat een mooie contrast geeft met de agressieve gitaren.

OK, smaken verschillen maar de Trinity klinkt IMO als een slappe bak en de Triton kan er mee door. Dan zou ik liever een lekkere Roland of Yamaha scoren. Of Kurzweil of zo.

Een Trinity beter dan een Triton? Nah.

Maar met een beetje geluk scoor je een tweedehands Yamaha EX5 voor 1200€ en daar heb je een retestrakke bak aan. Daar kan IMHO geen enkele digitale synth aan tippen.

Re: Re: welke synth voor beginner?

Re: Re: welke synth voor beginner?

Origineel geplaatst door Auxillary
Over welke synth voor metal kan ik niets zeggen, echter ikzelf ben een beginneling die begonnen is afgelopen jaar met een Triton LE (zie mijn avatar!), en ik ben er zeer tevreden over. Hij is vrij allround en redelijk uitgebreid qua sounds. Dus van mij alleen maar goede dingen over de LE.

Eric

Gaaf om te horen. Echter, oli303 komt met een tegengesteld iets aan. Een beetje tegenstrijdig dus :)

Maar jou is het dus gelukt vanaf *scratch* om dit alles te leren? Ging het je easy af? Had jij lessen of iets dergelijks?

Back