welke synth voor beginner?

Re: Re: Re: welke synth voor beginner?

Re: Re: Re: welke synth voor beginner?

Origineel geplaatst door RMW
Gaaf om te horen. Echter, oli303 komt met een tegengesteld iets aan. Een beetje tegenstrijdig dus :)

Maar jou is het dus gelukt vanaf *scratch* om dit alles te leren? Ging het je easy af? Had jij lessen of iets dergelijks?

Jesus, ermm... das wel geen simpele vraag...
Hoe ben ikzelf in godsnaam begonnen????

Eigenlijk ben ik begonnen met een Casio Tone-Bank keyboardje toen ik 9 jaar was... dan wat keyboard-les gevolgd. Ook beginnen prullen met PC : Fast Tracker op een 386 met 8-bit Sound Blaster. Ik ben toen een beetje teveel in al die cliché dance dingen gevallen en heb dan een groovebox gekocht (big mistake), maar ik ben dan uiteindelijk meer met synths en MIDI beginnen klooien.
Mijn eerste synth was echter een DW-8000 (EX), waar ik toch effe moest aan wennen, maar waar ik nu geen afstand meer kan van doen...

Mijn persoonlijke mening als je begint : koop beter veel klein dingen die vanalles doen dan 1 groot ingewikkeld ding dat van alles een beetje doet...
Die kleine prutsen gaan je meer boeien, omdat je er vlugger mee overweg kan en ook omdat je er een beter overzicht over hebt.

Verwar als beginner wel Synthesizers niet met Keyboards of electronische piano's...

Tip : geduld en interesse

Ik weet nog van in mij Black-Metal tijd dat veel van die gasten een Korg M1 of een Wavestation bij hadden. Aangezien je nog niet zo veel ervaring hebt (en ook omdat het wel goei dingskes zijn) kan je denk beter gaan voor zo'n redelijk goedkopere synth dan voor een Triton, daarna kan je nog altijd zien hoe alles verloopt. Andere alternatieven zijn ook de Roland XP's en dergelijke.

Misschien moet je eens naar de Roland XV's kijken, die vindt ik ook wel goed, heb niet veel van de Triton's gehoord.
Ik vondt de choir sounds van de XV's wel goed klinken.
Je kan wel eens naar www.rolandmusik.de gaan, daar kan je naar de expansion boards luisteren van de JV's/XV's.
Hier heb je nog wat choir sounds van de Fantom (zelfde sounds als de XV's):

http://www.sospubs.co.uk/sos/feb02/audio/fantom/pre079vocalsboys.mp3

http://www.sospubs.co.uk/sos/feb02/audio/fantom/pre080stchoir.mp3

en voor nog veel reviews:

http://www.sospubs.co.uk

Greetz:),
Marcel

Oli en Tom: Juno's zijn vet, maar als iemand vraagt om 'n synth voor koren, strings (violen, geen juno-strings), en pads, dan is het niet echt 'n goeie aanbeveling. Daarbij zegt hij dat het niet om het synthese/programmeren gaat, maar om het spelen.

Dus nogmaals: check de Roland XV serie, als je geen geld hebt voor 'n Triton. Expansion board erin en gaan.

Klopt, maar veel mensen noemen S+S synths ook synths. Ook wanneer er een keyboard aan vast zit.

In de eerste plaats zal het me inderdaad niet om het programmeren gaan. Maar wellicht op de langere termijn wel, who knows. In de eerste plaats staat voor mij het gebruik in een toekomstige metalband, op de tweede plaats het thuis expirmenteren en leren / oefenen op het apparaat. Dus misschien ook klungelen in combinatie met mijn PC (is dat btw moeilijk te leren met gangbare software?)

Gisteren even de Korg Triton LE gezien en bespeeld bij de locale muziekwinkel. Wat een geluid zeg (koptelefoon). Echt gaaf. Maar ook wel prijzig :\

hmm als je echt pads, donkere geluiden, koren etc. nodig hebt. Probeer anders dan eens een korg wavestation. verkrijgbaar in rack en toetsen versie. (EX = toetsen, SD, AD = rack). Die bevatten veel pads, choirs, strings, leads etc. Voor rond de 350 euro moet ie wel 2ehands verkrijgbaar zijn denk ik.

Ik heb een ietwat hoger budget dan gepland doordat ik wat spullen verkocht heb toevallig.

Ik zou graag nog een reactie van die persoon hebben die praktisch zonder speelervaring ook een
Triton LE kocht en hiermee uit de voeten ging. Was het makkelijk te doen?

Euhm. Ik weet het, je zoekt eigenlijk een synth, maar ik zou toch eerder voor een "eenvoudige" sampler gaan.

Bv de Akai S2000 (met 32mb ram) + SCSI-Zipdrive (en voor thuis een scsi-cdrom erbij voor de sample cd-'s).
Moet je nog wel een masterkeyboard hebben: 'betaalbaar' en semi-prof: Roland A37 (zit geloof ik adapter bij helaas).
Ik schat dat je het hele setje voor ca. 7 à 800 euro bijelkaar kan tweedehandsen.

Voordeel is natuurlijk dat je alle geluiden kan gebruiken en niet beperkt wordt door je synth.
In dit genre moet je toch echt wel de volgende geluiden hebben: donkere kerkklokken, zware koren (van zwangere nonnen en psychopatische monniken), onheilspellende strings en cello's, donkere soundscapes (voor intro's..), explosies, heipalen etc.. Kortom, is toch handiger met een sampler lijkt me...
Als jullie een beetje strake drumme hebben (metronoom...) kan je ook nog de gitaarrifs vantevoren samplen en stiekum live meespelen voor een nog vettere gitaarmuur.

Of misschien is de RS-5 een optie. Het is een synth, maar ook met veel goede presets. En niet al te duur, maar ze zullen 2dehands nog niet zoveel worden aangeboden.

Back