onbekend terrein: aardelus

ROGUE85

@wearerogue85
Hey allemaal!

Gisteren heb ik de uitgangen van m'n UA 2192 verbonden met de ingangen, om zo via een doodlopend spoor in Cubase een track die in-the-box gemaakt is, out-of-the-box te brengen. Hiervoor gebruik ik een gebalanceerde Cordialkabel (om de output van de UA 2192 te verbinden met de input) en 2 SPDIF-kabels van hetzelfde merk, om signaal te versturen van m'n MOTU 828 mk ii naar de UA 2192 en terug.

De methode werkt goed, maar ... bij het beluisteren van de ge-DA/AD-de track merkte ik een zachte buzz op (-75 dBFS) op 50 Hz en alle veelvouden. Te hard om hem te negeren.

Mijn volledige setup steekt in op een grote stekkerdoos met overspanningsbeveiliger, die naar één stopcontact in de muur gaat.

Ik heb al geprobeerd om de aarding door te snijden van de stroomkabel van de UA (op aanraden van een kameraad), maar dit hielp niet.

Aardelussen, mooi verklaarbaar zeker, maar ik ben er niet vertrouwd mee, ik zou ze wel graag uit m'n setup krijgen. Iemand nog tips?

Bedankt alvast!

Lus je hem alleen buitenlangs en dan meteen weer terug? Geen summing niks?

Voor de rest moet je je eens verdiepen in het ster aarde principe.

Hey MadR,

Ik lus hem onmiddellijk buitenlangs, zonder summing. Zou het aan de converter zelf kunnen liggen?

Ik denk dat je daar niet veel mee opschiet maar dat terzijde.

En nee denk niet dat het aan de converter ligt. Je systeem krijgt normaal door 2 banen aarde. Via de stroomkabel en de aarde op je signaal kabel. Is er een aardlus dan heb je last van impedantie verschillen. De manier om dat op te lossen is in eerste instantie alle apparaten 1 voor 1 aan te sluiten op bijv een mixer om te kijken welke een brom geeft en die vervolgens maar 1 baan aarde te laten gebruiken door idd bij de stroom van de voeding af te halen van dat betreffende apparaat.

Probleem hier is dat het ontstaat op het moment dat je 2 geluidskaarten aan elkaar hangt en kunnen ze allebei de boosdoener zijn.

Als je die spdif's er nu eens afhaalt en alleen input naar output verbind van je ua heb je er dan nog steeds last van?

De truuk is namelijk om bij dit soort dingen systematisch de dingen af te werken en dus het probleem proberen te isoleren naar 1 apparaat.

Hey MadR,

De bedoeling is om natuurlijk er een eq / preamp tussen te hangen, ik heb de UA nog maar net aangesloten. AD oversturen etc, ik denk dat dat veel gaat uitmaken :).

Ben even verder aan't testen: het probleem zit hem in de MOTU, als ik deze aanzet krijg ik de brom erbij, ook over de monitors. Het kan toch bijna niet anders dan dat dit in combinatie met de UA is? Lijkt me anders sterk dat ik het nog nooit eerder gehoord heb.

Probleem opgelost! De twee mic-preamps op m'n MOTU stonden open, waarschijnlijk per ongeluk gebeurd bij het instellen van de nieuwe routing! Oef ...

Back