test je geluidskaart tot in de puntjes

De AWE series waren gevoelig voor externe storingsbronnen, en aangezien de rest van een PC een zeer goeie stoorzender is verbaast het me niks.
Ik heb nog wel eens het verschil gehoord tussen opnames van m'n vroegere AWE32, m'n SBlive en m'n WaMiRack, en dat is gewoon een wereld van verschil...

Hoe moet ik de Low/Hi boost instellen bij de volume control bij advanced? Helemaal omlaag geeft rare resultaten. Ik vind het sowieso raar dat deze niet uitgeschakeld worden door audiomark. Ik krijg alleen maar golvende frequentie responsen.

Origineel geplaatst door TraiZor
Hoe moet ik de Low/Hi boost instellen bij de volume control bij advanced? Helemaal omlaag geeft rare resultaten. Ik vind het sowieso raar dat deze niet uitgeschakeld worden door audiomark. Ik krijg alleen maar golvende frequentie responsen.

Is lastig te zeggen. Meestal geldt voor de software-controlpanels van geluidskaarten dat de EQ neutraal (0) is als de low/hi (treble/bass of hoe je het ook wilt noemen) op 50% staan. Veel van de professionelere geluidskaarten (zoals bijvoorbeeld mijn Egosys WaMiRack 24) hebben geen EQ mogelijkheden in de controlpanel, zodat de output 'eerlijk' is. EQ'en doe je dan dus vanuit je software...

Vreemd. op mijn awe32 en yamaha onboard soundcard in de laptop zijn voor beide de boost opties mogelijk en dus dacht ik dat dat voor systeem geold. Maar dan nog: bij elke stand (ook bij 50%) is het 1 grote golf. :confused:
Dus die eq is dus soundcard afhankelijk. :eureka:

Origineel geplaatst door TraiZor
Vreemd. op mijn awe32 en yamaha onboard soundcard in de laptop zijn voor beide de boost opties mogelijk en dus dacht ik dat dat voor systeem geold. Maar dan nog: bij elke stand (ook bij 50%) is het 1 grote golf. :confused:
Dus die eq is dus soundcard afhankelijk. :eureka:

Als het nog 1 grote golf is, dan is er iets anders aan de hand. Heb je toevallig in je mixerpanel van je AWE je line-in hoorbaar over de line-out staan? Als dat het geval is dan heb je last van een rondzingend signaal... check dat dus ff.
Ohja, de EQ hoeft niet persee afhankelijk van je geluidskaart te zijn, die low/hi opties zijn enkel bedoeld om het geluid makkelijk nog even wat bij te kleuren. Als je dus echt serieus wilt afmixen etc. dan moet je dus oppassen dat je een eerlijk geluidsbeeld hebt.

Origineel geplaatst door Unic
Dit is wel apart.

Ik heb een sounblaster awe 64 bulk en die scoort hoger dan die van jazzman, rararararararararaaaarrrraaaa!!?!?!?!??!

zie hier: awe 64 bulk

..da's toch geweldig !!?

gelukkig gebruik ik de mijne niet voor muziek, maar in mn internet pc..
misschien helpt het te weten dat het nog zo'n héle oude is met een préhystorisch ISA slot...

grz jzz

testje: 1 kHz notch en teruglezen

testje: 1 kHz notch en teruglezen

De testfile die het programma gebruikt heb ik door een 1 kHz notch filter gehaald en daarna gekeken wat hij van deze "slechte geluidskaart" vond. Nou, Very good! Wel een "Very poor" voor freq. resp. Goh...

hier resultaat Hier zie je meteen ook hoe beroerd de notch zijn werk deed, inclusief opslingeringen symmetrisch rond de 1 kHz. Gebruikte EQ was uit GoldWave 4.25 (die EQ gebruikte ik gelukkig nooit).

Het lukt me effies niet de digital loopback te doen - snap niet meer hoe ik nou de vorige keer zo'n mooie "excellent" kreeg (was nog effies bang dat ik per ongeluk de sourcefile als resultaat had ingelezen - ja dan hebbie wel een mooi resultaat - gelukkig niet).

Als ik de test aan de praat krijg (play/record tegelijk, dus zonder testfile opnemen en afspelen) dan zal ik de resultaten per kabellengte publiceren. Dan zijn we af van het geleuter over lange of korte of dure of goedkope S/PDIF kabels. Maar dat lukte dus niet.

Laatst gewijzigd:
wat moet ik doen om de frequency test goed te laten verlopen?

(-4.61, +12.82) lijkt me niet echt de bedoeling (very poor)
terwijl de rest very good of excellent is.

Dus ff echt niet dat een Echo Mia met gebalanceerde ins en outs very poor is;)

Origineel geplaatst door J-Run
wat moet ik doen om de frequency test goed te laten verlopen?
(-4.61, +12.82) lijkt me niet echt de bedoeling (very poor)
terwijl de rest very good of excellent is.
Dus ff echt niet dat een Echo Mia met gebalanceerde ins en outs very poor is;)

Als dat eruit komt... klik na de test effe op het paperclipje onderin om HTML te genereren en zet je resultaat even online. Er komt HTML en een directory uit en die moet je uploaden.

-4 en +12 is inderdaad wel een beetje poor (was volgens mij even duur als de RME) - snap niet hoe dat nou kan. Hoe lang is de kabel?

[Voor de zekerheid: het is dus NIET de bedoeling iets aan de bestanden te wijzigen zoals ik hierboven deed. Dat was maar een test.]

Test: 1m vs. 10m goedkope coax (tulp): excellent!

Test: 1m vs. 10m goedkope coax (tulp): excellent!

Ik ben nu helemaal :confused:

Test met 10 meter coax ertussen:
- bij test options asynchronous testing aangevinkt (record, dan play, niet tegelijk)
- ik heb het testsignaal als WAV op CD opgenomen
- toen digitaal op een CD speler met 10 METER!!!! goedkope coax (tulpsnoer) afgespeeld naar de PC, die op record stond
- de file die opgenomen werd, laten beoordelen door de Analyzer (RMAA)
- resultaat: ALLES EXCELLENT!
- alles nog een keer gecheckt en nog eens gedaan

Dus?

De stap die ik oversloeg was: output test, nu heb ik alleen de input van de geluidskaart gestest. Dit is niet erg, want wat ik wilde testen is: wat doet 10 meter goedkope k*tcoax ertussen met het signaal? Volgens de test NIETS. Maximum score!

De tests met 10 meter staat hier.

Mijn conlusie: 10 m tulp doet niets meetbaars met het signaal. Mijn gewaagde stelling: je hoort het dan waarschijnlijk ook niet! Frequentiekarakteristiek is VOLKOMEN VLAK. Waarom moet je dan toch gebalanceerde AES/EBU in- en uitgangen hebben in plaats van coax met tulp?

:confused:

audiophile:

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.02, -0.06 Excellent
Noise level, dB (A): -96.0 Excellent
Dynamic range, dB (A): 94.9 Very good
THD, %: 0.0009 Excellent
IMD, %: 0.027 Good
Stereo crosstalk, dB: -96.3 Excellent

nieuwe PC: zit geluidskaart op

nieuwe PC: zit geluidskaart op

Sound MAX kaartje op moederbord: goeie THD, de rest klote. Leuk om te weten.
Hier de test

Whohw...weer een goede thread dit :okdan: Ik ga het zo snel mogelijk met m'n Marian Marc 2 testen!

Hey ik weet niet of jullie het goed vinden... maar ik zou het wel leuk vinden om jullie bevindingen en html resultaten toe te voegen aan deze site http://soundcards.electronicmusicworld.com . Kwil wel eerst jullie toestemming natuurlijk :). Kan wel leuk zijn om een mooie centrale informatiebase te hebben voor soundcards.

Origineel geplaatst door Almeros
Whohw...weer een goede thread dit :okdan: Ik ga het zo snel mogelijk met m'n Marian Marc 2 testen!

Hey ik weet niet of jullie het goed vinden... maar ik zou het wel leuk vinden om jullie bevindingen en html resultaten toe te voegen aan deze site http://soundcards.electronicmusicworld.com . Kwil wel eerst jullie toestemming natuurlijk :). Kan wel leuk zijn om een mooie centrale informatiebase te hebben voor soundcards.
Die van mij mag der zo op :)

Ik zag wat vraag tekens op je site staan:

De Prodigy en Waveterminal 192L & M hebben de "goedkope" Sigmatel STAC9460S codec, DAC tot 192Khz, ADC tot 96Khz. De kaarten zijn gelijk qua codec, verschillend in de aansluitingen, beetje een misser, de codec presteert namelijk niet super.

Prodigy: http://www.digit-life.com/articles2/sound/audiotrak-prodigy192.html
192M: http://sang.dj/wt192m.htm

De Waveterminal 192X(staat niet op je site) gebruikt AKM's AK4355VF DAC en AK5394VS ADC.

Bij de Audiophile:
ASIO2 2ms bij 96Khz.
MME yes

Hopelijk heb je er wat aan ;)

Ja tuurlijk heb ik daar wat aan! Thanx... Het kan wel eventjes duren voor ik het erbij zet hoor... Ik zit er ook aan te denken om het geheel dynamisch te maken met een database erachter. Dan kan daarna iedereen z'n eigen info er on the fly bij-in zetten.

...maargoed let's go ontopic again! :)

HALLo

Ik heb net een andere geluidskaart geinstalleerd. van awe64 naar awe128. Wil ff kijken of er iets beter is geworden maar er gaat iets fout.
Ik krijg de volgende foutmelding zie plaatjes. Weet iemand wat ik hier aan kan doen en wat het betekent??

Je geluidskaart kan denk ik niet afspelen en opnemen tegelijk. De mijne zegt van wel maar doet het dan vervolgens niet.

Wat je doet is in de test options het vinkje async aanzetten en het signaal eerst opnemen op bv. een minidisk. Dan speel je het later af. Dus eerst de playback en dan de record actie. Dat lukt zeker. Wel een nadeel dat je dan je minidisc of DAT ook aan het testen bent. Was bij mij geen probleem: bleef excellent ;)

Wat het ook kan zijn is dat je signaal zo slecht is dat hij er niets in herkent (1 kHz piepje als begin)... :stupid

bedankt voor je antwoord. Ben denk ik neit van plan om te doen wat je voorstelt.:) is me te veel werk maar raar dta mijn andere geluidskaart het wel prima deed!?!??!

en dat voor dezelfde behalve 64 en 128.

groetjes

Back