CS6x - de moeite waard ?

Keybern

Ouwe rot
hoi,

heb mijn oog laten vallen op een tweedehands CS6x.

Volgens http://www.vintagesynth.com/yamaha/cs6x.php schijnt deze een ton aan features aan boord te hebben waardoor je hem nauwelijks nog als een gewone rompler kan beschouwen. Veel effecten, knappe filters en vette geluiden. Bovendien vergelijkbaar met een AN1x.

Elders hoor ik echter ook dat deze moeilijk te programmeren is maar dat kan ik me moeilijk voorstellen. Als je de frontpanel bekijkt, beschikt deze synth toch over heel wat drukknoppen (oké, daar hou ik niet zo van) en pots.

Ik zoek iets complementairs met mijn Microkorg en dacht dus aan een rompler.
Hoe zit dat met samples ? Makkelijk te vinden / converteren ?

Ook gek dat dit bakje aanvankelijk verkocht werd aan 1000 euro, en je hem nu vlot kan vinden rond de 300.

Het is een rompler... met het optionele PLG150AN plugin board klinkt hij pas als een AN1x....

Het is een rompler... met het optionele PLG150AN plugin board klinkt hij pas als een AN1x....
Oké, het is geen AN1x. Maar enkele features schijnen wel geleend te zijn van de AN1x. Ik veronderstel dat ze hebben over de ribbon controller enz. Kromme vergelijking maar ach.
Nuja, boeit me allemaal niet want ik zoek juist een rompler, geen VA.

Ik heb al negen jaar een CS6x en ik vind het nog steeds een fijn instrument.
Prettig toetsenbord en degelijke controllers.

De menu structuur vind ik overzichtelijk, maar als je dat niks vindt zijn ook via de pc-editor makkelijk goede klanken te maken.

De klank vond en vind ik nog steeds goed. Ik heb er veel uiteenlopende klanken uit kunnen halen en in de meeste nummers en probeersels die ik heb gemaakt wordt de CS6x wel gebruikt.

Een heel leuke extra is de mogelijkheid om er pluginboards in te stoppen, waarmee je in feite een compleet instrument (met z'n eigen polyfonie) toevoegt. Ik heb er in het verleden een PLG150-AN en een PLG150-DX in gehad en daarme had ik dus een 5 stemmige VA synth (a la AN1X) en een DX7 in.
Het DX bord heb ik een aantal jaren geleden vervangen voor een tweede AN bord, waardoor je desgewenst over 2 parts 5-stemmige of 1 part 10-stemmige AN beschikt.

Hij kan dus veel, maar een sampler is het niet.
Goed, je kunt wel samplen, maar het gaat dan echt om phrasesamples.
Voor een gestemd multisample instrument is deze sample optie duidelijk niet bedoeld.

groet,

Tom

Ik heb de CS6x (mijn eerste synth) en die gaat dus niet weg! Ik vind het echt een heerlijke synth. Erg handig en de geluiden zijn erg goed.

Het editten van sounds (nieuwe bouwen) doe ik meestal met de software via de computer. Dat werkt prima en je kunt er erg veel mee, zeker als je je echt in de synth verdiept. Voordeel is ook de 16 parts. Dus 16 sporen die je kunt gebruiken. Drums aan boord, dus je kunt met 'éen synth een hele track maken. Heb jaren zo gewerkt. Nadeel is wel dat een deel van de effecten alleen globaal werken en dan niet per part.

Ook erg handig is dat er ook een paar "realistische" geluiden inzitten (sax, piano (niet echt sterk), gitaar etc.).

Heb zelf ook het PLG150-AN geïnstalleerd. Dan heb je direct 2 synths in één doe je ook het PLG150-DX board er in, dan heb je een CS6x, AN1x en DX7 in één synth.

Gezien de prijs waarvoor deze synths nu verhandeld worden kun je je echt geen buil vallen. Nieuw waren ze volgens mij rond de 3600 gulden, maar dat weet ik niet zeker.

dat bouwen van geluiden, hoe gaat dat in z'n werk ? Heb geen ervaring met romplers / dit type van synths.
Is het iets zoals: basissample kiezen en er dan een filter en effecten over plaatsen ? (kan me niet meteen inbeelden wat je allemaal met een sample kunt aanvangen, maar mijn denkwijze is nogal VA)

Kan je WAVs importeren ?

Ik heb jaren gespeeld op de CS6x (als 2e synth) : lekker apparaatje, lichtgewicht en aardig van klank. Niet echt handig qua editing (via display), maar dat vind ik altijd een minpunt bij Yamaha-synths. Sinds ik een Motif heb wil ik noooooooit meer iets anders : vergeleken daarbij is de CS6x echt een klein broertje, ook qua sound. Maar ja, andere prijsklasse he...
Advies : géén Motif luisteren en dan klinkt die CS6x best okee ;-)

dat bouwen van geluiden, hoe gaat dat in z'n werk ?

Dat kun je zowel in de CS6x doen (via menu's) of via de PC-editor (te downloaden bij Yamaha).

Je kunt in een klank 4 'elements' editen.
Een element bestaat uit een oscillator wave (sample) LFO filter, pitch en amp met bijbehorende envelopes. Over de klank komen dan nog de effecten.
De CS6x in een notendop.

Als je in detail wilt weten hoe je de CS6X edit dan kun je op www.yamahasynth.com de diverse handleidingen en specificaties vinden.

groet

Tom

Ik had een CS6x gekocht, vooral om zelf electrische piano's en orgels te programmeren. Het lukte me niet om bevredigende resultaten te krijgen. Ik vind de klank nogal 'mid heavy' en te 'glossy' (met en zonder effecten) en vond geen van de presets eruit springen - ook niet na lange edit sessies.

Het klavier is van een behoorlijke kwaliteit, de controllers zijn fijn, maar het scherm vind ik te klein om prettig mee te werken - en lelijk.

Ik heb hem daarom weer verkocht.

(Ik heb nu een Trinity V3 (400 eu) en die vind ik op bijna alle vlakken superieur: geluidskwaliteit, effecten, touchscreen en heldere interface. Alleen is het klavier van de Trinity veel te licht. Tja..)

Maar voor het geld kun je de CS natuurlijk gewoon uitproberen en doorverkopen, want eenduidige meningen krijg je toch niet.

Ik veronderstel dat een CS6x superieur is tov een CS2x ?
Ik heb deze laatste ook ergens gezien, aan dezelfde prijs van de 6x.

Heb al demo's van de CS2x gezien en daar begin ik van te watertanden.

Hoe gebeurt de overdracht van eigen geluiden ? Gaat dat via de midi-kabel of moet je beginnen werken met zo'n SmartMedia-kaart die uit de handel is gehaald ?

Ik veronderstel dat een CS6x superieur is tov een CS2x ?

Quote van de Sound on Sound website:

The main difference between the 2x and the 6x concerns the restrictions on the use of Performance patches. The CS1x and CS2x both have two categories of sound, 'Performance' sounds and XG sounds. The former are the special, high-quality dance sounds Yamaha devised specially for the CS series synths. The latter are generic instrument sounds of the kind found on home keyboards and so forth (XG is an extension of the General MIDI protocol). On the CS1x and CS2x, you can only use one Performance at a time -- of the 13 voices you can play back at once, 12 have to be XG voices.

On the CS6x, however, there are no restrictions on the use of Performance voices -- you can play up to 16 at once. You can also add PLG-series expansion boards if you want to expand the sounds (the PLG150AN, for instance, adds the guts of their AN1x physical modelling synth, which would be good for the kinds of sound you're after).

However, there are no XG voices as standard, so if you do want XG sounds you'll have to buy the PL100XG expansion card. The sequencer on the CS6x is really a playback sequencer only, so if you want to put together your own sequences, you'll need to use an external MIDI sequencer.

Hoe gebeurt de overdracht van eigen geluiden ? Gaat dat via de midi-kabel of moet je beginnen werken met zo'n SmartMedia-kaart die uit de handel is gehaald ?

Dat ligt eraan.
Geluiden die je in de interne geheugenbank van de CS6X wil opslaan, kun je gewoon in de editor via MIDI opslaan. De interne bank heeft plaats voor 128 klanken.
Wil je meer klanken opslaan, dan zul je óf telkens nieuwe klanken in je interne bank moeten laden óf toch een SmartMedia kaartje op de kop moeten tikken.

Het uitwisselen van bestanden met je SmartMedia/PC kan, als je geen SmartMedia drive in je pc hebt, ook via MIDI, maar is tergend traag.

groet,

Tom

ik kan het eerlijk gezegd maar moeilijk vatten.

Het gaat om samples maar toch wordt er nog gesproken over oscillaters enz. Oké, je sample "loopt" tegen een bepaalde frequentie, maar toch, het klinkt gek.

Die geluiden die je overzet van pc naar CS6x, kan dat zelfopgenomen spul zijn ? Geluiden van andere synths bijvoorbeeld ? Of gedownload / geconverteerd ?

Ik vind nergens in de handleiding een formaat van de samples. In de VoiceEditor handleiding heeft men het over S2V-files, maar dat zijn de complete voices + effecten, niet de kale sample an sich me dunkt.
Is dat allemaal makkelijk uitwisselbaar met andere romplers ?

Zoals ik reeds eerder probeerde aan te geven: vergeet de CS6X als sampler.
De mogelijkheden voor gebruik van eigen samples zijn echt heel beperkt in de CS6X. Zelf noemen ze het Phrase clip sampling en dat denkt aardig de lading. Een loopje...een drum...daarvoor werkt het prima, maar een gestemd instrument is niet echt een optie.

groet,

Tom

Deze synth is natuurlijk de moeite waard... Dat mee wil ik zeggen dat er voor élke synth wel een plek in een nummer gevonden kan worden...

Het is me nog niet helemaal duidelijk wát je precies wilt gaan doen met de Yammie? Wat verwacht je ervan? Wat voor soort geluiden zoek je? Wat voor muziek?

Nou, heb al opgemerkt dat deze synth door Depeche Mode werd gebruikt, toch voornamelijk een sample-band zeg maar. Hebben in hun latere periode nogal "disturbing" geluiden gebruikt. Dan denk ik vooral aan het albums Playing the angel.
(ter verduidelijking, ben een 80's freak: Simple Minds, Depeche Mode, Duran Duran, Talk Talk, enz.)

Die intro bijvoorbeeld. Dat is wat ik noem "disturbing".

Ik zoek iets non-VA. Heb gemerkt dat ik creatief enorm wordt geprikkeld door alternatieve synthesevormen. Voorbeelden:
- Tone2 Gladiator met haar Harmonic Morphing Synthese (softsynth), was/ben ik razend enthousiast over
- Sytrus / FM7 / FM8 --> FM synthese, maar heb ook reeds een DX27 in m'n bezit
- Massive --> wat naar mijn gehoor toch verder gaat dan standaard VA

Maar als ik zo de volgende demo zie op youtube, begin ik het gevoel te krijgen dat de CS2x toch eerder iets voor mij is.
Dit is helemaal mijn sound. Is zoiets met de CS6x standaard ook mogelijk ?

Back