CS6x - de moeite waard ?

De CS2x wijkt qua synthese in de basis niet enorm af van de CS6x. De CS6x heeft uitgebreider mogelijkheden
Beiden zijn dus ook absoluut geen VA synths, maar romplers.

Ik kan je slechts aanraden er eens één te betasten en te beluisteren.
Er is ook online wel het een en ander te vinden over de CS6x, maar het beste is gewoon eens bij iemand luisteren en pielen als dat mogelijk is (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde).

groet,

Tom

Beiden zijn dus ook absoluut geen VA synths, maar romplers.
Ze spelen dus samples af. (want dat is de definitie van een rompler, toch ?)
Maar at the same time zeg je dat ik de CS6x niet mag zien als een sampler. :?

Bedoel je dan dat je er beter geen samples mee kunt recorden ?

zie HIER...
"Een rompler is een samentrekking van de woorden "ROM" en "sampler". Waar een sampler toelaat dat je zelf geluiden opneemt heeft een rompler ze er al "ingebakken" zitten."

I know, dat is wat ik net kom te zeggen (met wat twijfel), maar in deze discussie heb ik nergens gesuggereerd dat ik er samples mee wou opnemen.
Dat zou ik eerder doen met m'n laptop en een behoorlijke mic.

Al neem je er geen samples mee op, je kan ze wel overzetten mbv een midi-kabel en/of geheugenkaartje. En dat is waar het mij om ging. Hoe makkelijk gaat dat allemaal. Kan ik geluiden van andere synths in dit ding inladen zoals je bijvoorbeeld met een Emu Emax kan doen ? Is dat makkelijk te converteren / importeren ?

Laatst gewijzigd:
de interface..lees het bedieningsgemak van de CS6x steekt ver boven de 2x uit..

ook de doos als geheel is veel steviger , betere materialen gebruikt staal in plaats van alleen plastiek..en ziet er daardoor mooier/duurder uit..dat is natuurlijk voor wat dat waard is..
de 2x ;....dat je de knopjes plots in de hand hebt als je even niet oplet. en het grijze wat vage calculator venstertje van de 32 tekens..?.. kan ik echt geen display noemen.en je kan maar 1 parameter tegelijk benaderen.

ribbon controller is er ook niet, keyboard van de 6 is inderdaad een goed keyboard..
wat ik doe is een reeks vandezelfde klanken maken naast elkaar opslaan en in1 nummer stoppen..klinkt allemaal erg harmonieus en geheugens zat daarvoor..
zowel experimenteel als traditioneel kan ik er alles uithalen..
oh de sequencer kost ook vaak veel nachtrust..,

juist omdat het allemaal niet super gedetailleerd geprogrammeert behoeft te worden
omdat je grootst gedeeltelijk klank maakt door te mengen veel speelplezier.
maar het kan wel hoor =de perfecte sound=..dat kan die zelfs heel goed..

waardeer ook het wat droge , heldere karakter van het geluid..minder ex-perimenteel dan de Korgs , maar veel beter dan dat gesausde "klinkt goed he.."mayo sound van Roland ...

Ik schakel hem dus vaak aan..en dat wil wat zeggen denk ik, want heb keuze genoeg..
(Radias, V-synths, Waldorfjes en Novation) ik blijf het vaakst in de CS6X hangen de laatste tijd...een zeer breed palet aan mogelijkheden de CS6x bepaald niet wat jij gaat spelen die het mogelijk eigen idee-en te spelen .

ER komt er ooit een CS8X, nee niet met 250MB aan overkill., gewoon 50MB, bovendien kan je met de CS8X, gewoon alles deleten wat je niet nodig hebt.met een flink scherm dat toch niet te druk ingericht is..gewoon 6 parameters met een grafiekje of zo..en natuurlijk een a-la doepfer looplicht step sequencer
8x 16steps in hypnotiserende fluor kleurtjes..

oh er werd mij verteld dat ie GROEN wordt

Al neem je er geen samples mee op, je kan ze wel overzetten mbv een midi-kabel en/of geheugenkaartje.

En dat kan dus niet!

Je kunt wel klanken (althans, de informatie waaruit een klank bestaat) via MIDI overzetten, maar dus geen (eigen)samples.
Je zult het moeten doen met de samplesets die in de CS6x zitten.

Achzo, dat wist ik niet. Goed om te weten want dat betekent natuurlijk wel een zekere beperking.

Zou ik dan de geluiden van de CS2x kunnen nabootsen op een CS6x, aangezien beiden waarschijnlijk over een verschillende sampleset beschikken ?
Ik weet dat Depeche Mode een tijdje met beide synths tegelijkertijd hebben getoured, wat mij doet vermoeden dat ze toch wel een verschillende sound hebben.

In wat ik heb gehoord, spreekt de CS2x me meer aan, maar kan ook gewoon liggen aan de demo's.

Anyway, thx voor de info ! Het wordt sowieso één van beide bakjes.

Ik zal altijd voor de CS6x kiezen. Veel meer een synth

Het maken van sounds gaat eigenlijk als volgt.

Een sound bestaat uit max 4 elementen. Deze elementen zijn samples en komen uit de ROM die in de CS6x zitten (is ook groter dan die van de CS2x = meer samples).

Je kiest dan een sample voor het element, deze kun je vervolgens helemaal verdraaien m.b.v. filter, pitch dingetjes etc. DIt kun je dus voor 4 elementen in totaal doen. Deze mix je dan samen. Vervolgens haal je deze door de insert effecten. Dit kan per element. Vervolgens kun je nog een globaal effect en reverb er over heen zetten. Werkt echt super. Overigens kun je ook de meeste patches uit de S80 van Yamaha inladen. Alleen sommige piano (en ik meen orgel geluiden niet) voor de rest zijn ze identiek. ALhoewel ik wel denk dat de CS6x een beetje geboost is (in het hoog).

Wat het samplen betreft, dit is gewoon een sample inladen en deze ken je toe aan 1 toets. Dus niet over het hele klavier. Door meerder samples in te laden kun je dus wel Drum Kits etc. samenstellen. De samples kun je wel door de interne effecten etc. van de CS6x halen. Dat is echt wel leuk. Als samples kun je gewoon wave bestanden inlezen. Gaat vrij eenvoudig. Deze zet je het snelste op een smart media card met een card reader.

Nog een voordeel boven de CS2x is zeker de mogelijkheid om PLG boarden te installeren en de bouw kwaliteit.

Ik wilde altijd nieuw een CS2x kopen, maar heb toen gekozen om toch het geld uit te geven aan een 2e hands CS6x, geen moment spijt.

Back