Hoe kan ik 2-componenten-hars oplossen ?

Mike Philco

Ehmmm,...
Ik krijg regelmatig te maken met oude apparaten waarin bepaalde onderdelen zijn ingegoten in een keiharde 2-componenten-hars.
Voorbeeld: de Voice-chips in de Juno-106.
Weet iemand hoe ik die hars kan oplossen ?
De volgende dingen heb ik reeds geprobeerd:
- Nagellakremover
- Tinner
- Wasbenzine
- Alcohol (96%)
- Stickerverwijderaar

Geen van de bovenstaande dingen heeft ook maar enig resultaat gehad.
Zelfs geen krasje.

Wie kan me op weg helpen ?

Het bekende filmpje over de voicechip (waar niet iedereen even positief over is) laat zien dat het met aceton gaat.

Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Heey bedankt BIAM,

Ik heb wel aceton geprobeerd (Nagellakremover) maar de concentratie was waarschijnlijk niet hoog genoeg en ik heb blijkbaar niet lang genoeg gewacht.
Om eerlijk te zijn heb ik per middel maar een half uur gewacht om te zien of ik in de hars kon krassen. Dat is in geen van de gevallen gelukt.
Morgen ga ik op zoek naar Aceton in een hogere concentratie.
Ik ben in het bezit van een filtersysteem dat ervoor zorgt dat gevaarlijke dampen niet in het milieu terchtkomen dus dat zal geen problemen gaan opleveren.

Echte aceton is inderdaad een stukje venijniger dan nagellakremover. Ik gebruik het hier om de fotolaag van printplaten te halen. Flesjes van 100ml van CPP, bij de lokale drogist, naast de 96% alcohol.

Hebben ze bij de gamma of kruidvat niet allerlei nogwat-removers? (Bloed, roest, plaksel etc.)

Lang niet alle kunstharsen lossen op in aceton. Oplosmiddelen die je ook nog zou kunnen proberen: tetrahydrofuran (THF) en dichloormethaan (DCM). THF kom je denk niet erg makkelijk aan, maar DCM is nog wel eens te vinden in de vorm van tapijtlijm-verwijderaar (te koop in bussen bij doe-het-zelfzaak; ook wel methyleenchloride genoemd). Grote kans dat DCM werkt; zo niet, dan geef ik je niet veel kans om het weg te krijgen met standaard oplosmiddelen.

Let overigens wel op: veel plastics en kunststoffen lossen op of worden week bij het gebruik van aceton/THF/DCM, maar zijn vaak wel weer goed bestand tegen alcoholen, alkanen (wasbenzine/tinners) en sommige petroleumethers.

Back