softsynth voor beginner

housekamp

Ingeburgerd
ben net nieuw in dit wereldje, en begin langzaam aan Ableton te kennen. Nu heb ik een beetje rond gekeken op dit forum en een shitload aan synth's voorbij zien komen. maar met welke synth kan je nu het 'makkelijkst' mee beginnen, en haal je een breed arsenaal aan sounds uit?

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=53573
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=33877

Je zal voor jezelf uit moeten zoeken wat je het fijnste vind werken en het beste vind klinken want smaken verschillen nu eenmaal.
Hardcore of Trancesynths bestaan in mijn ogen niet...het is maar net wat en hoe je iets programmeerd.
Ik weet niet hoever je qua kennis bent maar anders is het ook niet onverstandig om je eens in synthese te verdiepen.
Als je presets wilt kun je eens kijken naar een Rob Papen VST een favo geluid kiezen en kijken hoe het geprogrammeerd is,zo leer jezelf wat welke knop doet.

ik wil meer richting de dance. en dan vrij breed tussen de trance en hardcore.

die topic over de gratis synth's had ik al doorgelezen ;)
maar kon er niet iets vinden over een synth die redelijk makkelijk te bedienen is. En ik heb ook wel op de site van Rob Papen gekeken. had er al meerdere positieve reply's over gelezen hier, maar nog niks aangeschaft. wil eerst weten wat jullie adviseren voor ik een bak euro's ga uitgeven :D

zal straks wel ff googlen naar 'synthese' en wat dat precies inhoud.

Circle van future audio workshop.

Waarom? Veelzijdig kwa klank, goede presets en vooral voor de beginner: Visuele feedback van wat er precies gebeurt kwa signaal en modulatie.

Zeer mooie synth om de kneepjes der synthese te leren.

holly fucking shit! zit net ff wat te lezen over synthese in het wiki gedeelte, maar je gaat mij toch niet vertellen dat bijna iedereen hier die droge zooi heb zitten lezen? is dit echt nodig?
sounds like greek? greek's easy when you compare it to this... 8o)

thanx, zal vanavond wel ff een trial van Circle uitproberen.

holly fucking shit! zit net ff wat te lezen over synthese in het wiki gedeelte, maar je gaat mij toch niet vertellen dat bijna iedereen hier die droge zooi heb zitten lezen? is dit echt nodig?

Synthesizers are complicated! Let's go shopping!

Makkelijkst? Synth1.

Wanneer hoef je die "droge zooi" niet door te lezen? Als je een hele mooie synthesizer hebt die maar 1 functie per knopje hebt. Dan is het gewoon een kwestie van onthouden wat elk knopje doet en net zo lang doorgaan totdat je ongeveer voor je zelf kunt zeggen "dit is wat die doet, dit is wat die andere doet". Dus, ook al heb je geen idee van wat "cutoff" betekent, draaien betekent bij een hoop synths dat je het geluid doffer of helderder maakt. Of als je een workshop synthese gaat volgen, waar je elke keer alles wordt uitgelegd, direct met geluidsvoorbeelden.

Wil je gewoon gelijk goedklinkende presets voor trens en dens, koop je Nexus. Mag je wel om het jaar weer 200 euro neertellen voor expansions omdat de rest allemaal ook die geluidjes heeft gebruikt en niet in staat is zelf nieuwe te maken.

Vergelijk het met opgesloten zitten in een vuilniszak. Je kunt met een speld gaatjes prikken om het licht te zien, of je kunt even wat meer werk doen en met een mes een compleet vlak wegsnijden.

Vergelijk het met opgesloten zitten in een vuilniszak. Je kunt met een speld gaatjes prikken om het licht te zien, of je kunt even wat meer werk doen en met een mes een compleet vlak wegsnijden.

Wat een gare vergelijking zeg, hulde :halleluja

Hangt er van af wat je wil bereiken! Wil je tussen een veelvoud aan presets een geluidje zoeken dat bij jou stijl past, dan heb je enkel de basis nodig. Wil je zelf je geluidem in elkaar flansen, dan ja, dan moet je dit allemaal lezen. Het is een langzaam proces, maar een troost is dat men al doende leert. Dus een beetje lezen en een beetje uitproberen. Zo leer je het snelst.

Je kan ook beginnen met wat gratis (kwalitatieve) synths voor je geld investeert. Dan weet je tenminste waar je geld naartoe gaat later ipv een aankoop in het lege.

Gratis synths:
-zoek op het internet naar synth1
- Free Alpha: http://www.linplug.com/Instruments/Alpha_3/Alpha_3_Specification/alpha_3_specification.htm

De Rob Papen synths hebben vrij veel presets (Maar zijn niet gratis).

sounds like greek? greek's easy when you compare it to this... 8o)...
Zelfs als je niet je eigen geluiden gaat creëren, doe je je muziek te kort als je geen basiskennis van synthese hebt. Als je met presets werkt, is het handig als je bijvoorbeeld de timing van een lfo kan aanpassen, je enveloppes kan bijstellen of een suboscillator kan toevoegen (enzovoort).
Je zou je er zeker in moeten verdiepen :geslaagd:

ik wil meer richting de dance. en dan vrij breed tussen de trance en hardcore.

die topic over de gratis synth's had ik al doorgelezen ;)
maar kon er niet iets vinden over een synth die redelijk makkelijk te bedienen is. En ik heb ook wel op de site van Rob Papen gekeken. had er al meerdere positieve reply's over gelezen hier, maar nog niks aangeschaft. wil eerst weten wat jullie adviseren voor ik een bak euro's ga uitgeven :D

zal straks wel ff googlen naar 'synthese' en wat dat precies inhoud.

Synths zijn over het algemeen niet makkelijk te bedienen als je er weinig van weet.
Daarom raad ik je aan Synth1 te downloaden, die klinkt erg ok , is gratis en alle functies die een gemiddelde synth heeft zitten er op.
Veel synths die wel geld kosten hebben meer opties en worden dus alleen maar lastiger te bedienen.
Om het te leren moet je toch even proberen iets te leren over oscillators, filters en envelopes, dat is wel de meest basic kennis die maakt dat je een beetje weet wat je doet en wat je moet doen met een synth.
De Rob Papen synths zijn volgens mij allemaal erg ok wbt sound, maar ook daarvoor geldt: veeeel opties die de basis synthese overstijgen, en dat is niet handig om synthesizers te leren kennen...

Nogmaals: synth1 is een prima klinkende synth die alles heeft wat je nodig hebt om te leren.. ik zou daar voor gaan als ik je was.
Voor de rest zijn synths geweldige muziekinstrumenten en een prachtige hobby om je helemaal in kwijt te raken. In ieder geval veel plezier met het ontdekken ervan..

thanx, zal vanavond wel ff een trial van Circle uitproberen.

Als je niet geinteresseerd bent in je verdiepen in synthese zou ik gewoon een preset plugin pakken.

Mijn Grieks is niet zo goed... Maar als je muziek wil maken met synths moet je toch echt wel iets -in grote lijnen- weten over hoe synths werken, welke synthesevormen er zijn etc. Je hoeft de theorie niet te kunnen reproduceren, maar het helpt wel als je een geluid wil maken, of een preset wilt aanpassen...

als je geen zin hebt in het begrijpen van synthese dan is een preset synth inderdaad de oplossing.

in jouw geval is zo'n beetje je enige optie, Nexus
Deze heeft veel presets en de synthese opties zijn verborgen in deze synth voor je.

Synth1 wordt hier door anderen aangeraden, maar is volledig ongeschikt voor jou, aangezien je daar wel iets van synthese dient te weten om die te kunnen gebruiken.

het probleem met synthesizers is nou eenmaal dat je er wel iets van af moet weten om het echt te kunnen gebruiken. Tenzij je dus de preset synths koopt zoals nexus of in hardware de virus TI (die 8000+ presets meelevert voor veel stijlen).

wat je ook kan doen is een paar sample cds aanschaffen met construction kits, dan is het gewoon wat loopjes bij elkaar zoeken die goed klinken (in construction kits is dat al voor je gedaan), en dan kun je toch eenvoudig wat tracks maken.

of te wel, mogelijkheden zat zonder echt te weten wat je nou aan het doen bent tijdens het muziek maken :)

Vaak zul je merken dat wanneer je begint met synths, je er vanzelf meer over wil weten en over gaat lezen.

Synth1 had ik laatst al eens uitgetest door de signature van Niel. daarin had hij een linkje naar een aantal presets voor hardcore sounds. dus die heb ik nog op de laptop staan. alleen ziet die synth1 er behoorlijk 'old school' uit :D
dacht dat ik die dus wel kon schrappen als optie.... niet dus.

ff voor de duidelijk, ik wil me er best wel in verdiepen, maar als je als leek een shitload aan tekst op je scherm krijgt, die meer uit termen bestaat dan standaard Nederlands of Engels, dan zie ik dat niet zitten.

als ik het lees over Nexus is dat een no-go. ben nu ook weer niet van plan om jaarlijks te moeten aftikken voor nieuwe geluiden. dan maar een mes pakken en die vuilniszak aan gort snijden ;)

dus... verdiepen in Synth1, Circle of Alpha3 (free) ?

Of probeer eens de Sylenth 1. (Niet gratis maar wel goed.)

Is ook makkelijk te programmeren.

Demo download

Waarom? Veelzijdig kwa klank, goede presets en vooral voor de beginner: Visuele feedback van wat er precies gebeurt kwa signaal en modulatie.

In het begin heb ik enorm veel gehad aan visuele feedback. Gewoon het feit dat je ziet wat er gebeurt en je kan dit koppelen aan een geluid, versnelt het leerproces enorm.
Om die reden denk ik dat Fxpansion Synth Squad wel een goede investering is (en een lekker geluid). Het is eigenlijk een pakket van 3 synths, maar voor de starter zou ik me enkel met Strobe bezighouden.

verdiepen in Synth1

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=2974992&pagenumber=1

Kijk eens, deze tutorial moet ik nog steeds eens op een blog dumpen of zo, maar zo krijg je de basics in ieder geval binnen.

Overigens, ook heel belangrijk: effectjes!

Vergelijk:

http://theheartcore.com/music/armin_communication_dull.mp3

http://theheartcore.com/music/armin_communication_shiny.mp3

Het geheim? Selecteer onderstaande tekst.

beiden zijn gemaakt met dezelfde plugin

Laatst gewijzigd:
kijk, nu gaan we de goeie kant op! precies wat ik nu nodig heb, een aan-het-handje tutorial met voorbeeld en zonder de 'kijk mij eens hoeveel termen ik in een zin kan gebruiken' taal :D ook wel fijn dat je niet alleen hoeft te hebben van filmpjes, aangezien dat toch vaak te snel, of te langzaam gaat om het te snappen wat er allemaal word gedaan. lezen, screendumpje checken, verder lezen.... daar kan ik wel wat mee.

ik ga eerst wel eens met synth1 en die tutorial aan de slag. beetje bekend raken met de knopjes etc, en dan kan ik die euro's nog ff uitsparen. als ik dat dan een beetje onder de knie heb, kan ik altijd nog verder kijken naar een synth zoals jullie hierboven beschrijven.

thanx!

Yoozer, gokje... die 2e iets met een delay gedaan?

Back