softsynth voor beginner

begin nu ook door dat mengpaneeltje voor die 3 oscililadinges ook de principe erachter te snappen, en hoe sommige geluiden uit meerdere lagen bestaat (zeg ik dat goed?). kan nu ook wel snappen dat sommige geeks uren bezig zijn met synths.

Het lagen-gebeuren kan zelfs nog uitgebreider met parallelle filters en modulatie per oscillator.

Een van de oefeningen die goed helpt als je wil weten hoe bepaalde geluiden zijn gemaakt is om de filter uit te zetten en gewoon te luisteren naar hoe bepaalde mixen van oscillators klinken.

Hoe klinkt 1 zaagtand? Of 1 blokgolf? Wat gebeurt er als je aan de PWM-knop draait? Als je 2 zaagtanden aanzet, wat gebeurt er dan? Wat hoor je als je de fine tune van de 2e ietsje omhoog of omlaag zet? Wat is het effect als je 'm 5 of 7 halftonen omhoog zet, en hoe klinkt het als je 'm 1 octaaf omlaag zet? Wat als je het volume van de tweede oscillator op de helft zet?

Door te luisteren naar een groot aantal combinaties - zonder filter - en ze te onthouden leer je de basismogelijkheden van het geluid. De filter die er dan overheen zit wordt triviaal; een lowpass is als een disco-deur die dichtslaat, een highpass is een stel walkman-oordopjes die je op tafel legt, en een envelope laat je toe de mate hiervan te aan te passen gedurende de tijd.

klopt helemaal. zat eerst te pielen met de filter en chorus aan, maar had toen wat moeite om door te krijgen hoe ik nu het echte geluid kon horen. dus maar uit gezet, en eerst met 1 oscilator aan de slag gegaan. en dan maar kijken wat voor een effect je krijgt als je een 2e of 3e oscilator erbij gooit. ben er nu wel achter dat je een kick met een saw maakt, maar dat is het dan ook :D
de sine, blok en triangle moet ik nog uitproberen.

wat ik ook nog een beetje lastig vind om te horen is de decay en sustain. ik hoor nog niet echt het verschil tussen die 2. de attack en release kan ik gelukkig wel horen *D

Zet de filter vrij laag en zorg ervoor dat de Filter env deze moduleert (door de envelope development knop - zo zou hij moeten noemen- op 25-50% te zetten). Zet de sustain op 50%, de attack op 0 en met de decay speel je tussen 0-50%. Nu zou je iets moeten horen :)

Btw, voor een kick gebruik het liefst een triangle (of sine)

Nu je het virus beet hebt, is het geen tijd om de reeds vernoemde synth secrets te lezen (maar rustig aan, je kent de gevolgen:peukie:)

maar hou dan ook eens je noot ingedrukt terwijl je met die decay en/of sustain speelt.

enne: http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSR

maar hou dan ook eens je noot ingedrukt terwijl je met die decay en/of sustain speelt.

enne: http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSR

LOL, ja dat doe ik ook :D
beetje lastig uitleggen, wat ik nu bedoel.... ik weet wel wat decay en sustain doet, maar ik hoor het verschil nog niet echt tussen die 2

@jugjug; je bedoelt toch niet die mega-artikel van SOS? no way brother, dat ik dat voorlopig ga doorlezen :p ;)

Door de parameters wat trager te zetten tot je het verschil wel hoort en dan alle parameters langzaam versnellen (dichtdraaien) kan je je gehoor snel trainen.

Zet eens 1) attack 0, decay spelen, sustain 0 en release 0
2) Attack 0, decay 0, sustain spelen, release 0

Back