Verschil AES/EBU en gewone XLR

Lennox

work in progress
Even een NOOB vraag8o), ik heb altijd ADAT gebruikt, ik wil nu ook AES/EBU in mijn set-up gebruiken. Nu ken ik XLR en als ik AES/EBU bekijk is dat dezelfde stekker. Even gegoogled en zie dat AES/EBU een bepaalde norm is voor digitale overdracht en dat kabels aan een bepaalde waarde moeten voldoen. Ligt het dan puur aan de kabel en zijn de stekkers hetzelfde als XLR?

Ik heb op mijn Lucid converter o.a. 4x AES/EBU in en 4x uit en elke in en uitgang staat voor 2 kanalen dus AES/EBU 1 = 1 en 2 AES/EBU 2 = 3 en 4 tot aan 8 kanalen.

Ik zie niet echt bossen met AES/EBU kabels met pluggen te koop bij de bekende stores, wel de "normale" XLR ik zie wel alleen de AES/EBU kabels te koop.

Kan ik een gewone XLR verbinding gebruiken in een AES/EBU? of kan dit niet of geeft dit veel kwaliteitsverlies.

Thanks!

Gewone XLR kabel doet het prima met AES/EBU. De pin layout is gewoon dezelfde als voor analoge signalen, met als verschil dat je er digitale troep doorgooit i.p.v. analoge signalen.
Gewoon even opletten dat je de digitale uitgang niet in een analoge input stopt want dat zou wel eens vies kunnen klinken.

Ik haak hier toch even op in.... ben zelf nogal voorzichtig als het gaat om digitale verbindingen en gebruik bijvoorbeeld de speciale 75 ohm kabels voor SP/DIF, ook al zijn er mensen die beweren dat "gewone" tulp kabeltjes prima werken.

Tot op heden had ik niet veel te maken met AES/EBU en de kabels die ik had waren ook weer de "speciale" digitale XLR's (ik meen 110 ohm). Nu was ik onlangs bij een muziekzaak waar mij verteld werd dat dit echt onzin is en dat gewone XLR's prima voldoen, zeker bij korte kabels. Bij Helios (Haarlem) zeggen ze dat dit inderdaad wel kan, maar dat het met dit soort dingen vaak beter is om op safe te spelen. Omdat ik binnenkort weer wat AES/EBU verbindingen nodig heb vraag ik me af wat wijsheid is.....maakt het bij korte kabels echt geen donder uit en kan je daarvoor zonder problemen de goedkopere kabels gebruiken?

voor korte stukjes maakt het idd niet idioot veel verschil, maar het prijsverschil is ook niet gigantisch. het ligt een beetje aan wat je doet: ben je hobbyist, koop dan gewoon normale (goede) xlr kabel. geen dab enzo. verdien je je geld ermee, investeer er dan wat meer in. je koopt maar één keer in je leven slechte kabel, en daarna sla je jezelf vanzelf een keer voor je kop en doe je het vanaf dan goed. de tijd die het kost om alles opnieuw te solderen is erg duur...

Na enig speurwerk ben ik er achter gekomen dat nota bene op een steenworp afstand van mijn huis in Alkmaar een bedrijfje zit, dat werkelijk alle soorten en maten audio kabels verkoopt! Is ook nog eens op zaterdag open en niet duur; ik heb afgelopen zaterdag 3 stuks kwaliteits AES/EBU kabels gekocht en was nog geen 10 euro kwijt. Ik kwam altijd bij Helios in Haarlem voor bepaalde dingen die zie niet in elke muziekzaak hebben, maar dat hoeft dus (in ieder geval voor kabels) niet meer.

Dit zijn nog eens fijne ontdekkingen :okdan:

Hoe zit het dan met AES/EBU met jack aansluitingen zoals op bv de
Akai 3200XL?

Hoe zit het dan met AES/EBU met jack aansluitingen zoals op bv de
Akai 3200XL?

Bedoel je niet gewoon cinch/tulp/phono aansluiting oftewel SP/DIF? Ik ben eigenlijk niet bekend met digitale verbindingen op jack aansluitingen...

Bedoel je niet gewoon cinch/tulp/phono aansluiting oftewel SP/DIF? Ik ben eigenlijk niet bekend met digitale verbindingen op jack aansluitingen...

Nope op de Akai zijn het echt jack aansluitingen....ik heb het idee zolang het maar balanced kabels zijn die je gebruikt ofzo....

Back