Plugins op masterfader om de track wat meer "analoog/warmte" te geven?

Hoi,

ik werk nu al een tijdje met Cubase4 op een PC, samen met een Virus TI Snow en RME FF400. Vroeger veel met mix consoles gewerkt (mackie analoog, yamaha digitaal) maar wegens ruimtegebrek dus nu volledig "in the box".

Toch heb ik het idee dat , met name, analoge mixers een extra "warmte" geven aan de tracks.

Bestaan er hoge kwaliteit plugins die je als insert op de masterfader kan zetten om de track wat meer "analoog/warmte" te geven?

Je zou natuurlijk het zaakje ook ff out of the box kunnen sturen en weer terug d.m.v.tape of een mixer/channelstrip.

ik ben niet zo van plugins op de bus, maar heb wel eens mixen binnengekregen waar alleen maar een psp vintagewarmer overheen zat, en daar was ik wel erg van onder de indruk!

Er zijn een heleboel plug-ins die dat doen...of proberen in ieder geval...

bijv. PSP Vintagewarmer en MixSaturator,Voxengo VariSaturator,Uad Precision Maximizer en ga zo maar door...

Gratis plug-ins zijn er ook zat...

UAD EL7 Fatso ... :)
Ben ik persoonlijk meer fan van dan de Maximizer van UAD (die kan je zeer gemakkelijk misbruiken).

Die precision Maximizer van UAD is inderdaad erg goed, en je zou (ook van UAD) de Pultec over je mix kunnen gooien, heb je meteen meer warmte in het laag. (maar das weer een eq).

Verder zou je MD3 voor de Powercore kunnen gebruiken, maar dan moet je echt heel goed weten wat je doet!

Ik ben zo langzamerhand van mening dat dit soort pluggies absoluut tijdverspilling zijn. Op grond van mijn huidge inzichten ben ik dan ook meer en meer aandacht ah besteden aan het goed inrichten van mijn mix qua volumes, dus vooral niet te hard en voldoende balans zoekend tussen de afzonderlijke tracks. Vervolgens wil ik de hele hap doorsturen naar een profi masteraar die mijn hopelijk in balans zijnde track naar een hoger/profi nivo stuwt. Het zelf pielen met dit soort pluggies heeft mij iig bar weinig opgeleverd qua eindresultaat in de loop der jaren.

just my 2 cents

ens

Thermionic Culture Phoenix lijkt me wel geschikt.
helaas geen plugin maar rackin.

Bestaan er hoge kwaliteit plugins die je als insert op de masterfader kan zetten om de track wat meer "analoog/warmte" te geven?

Met betrekking tot plug-ins op de masterbus zijn er voorstanders en tegenstanders. De tegenstanders zeggen dat je de masterbus vrij moet laten van plug-ins omdat dergelijke processing pas in de masteringfase thuishoort. De voorstanders zien er geen kwaad in en zeggen dat het toepassen van processing op de masterbus de eindmix alleen maar ten goede komt.

De reeds eerder genoemde PSP Vintage Warmer is een compressor die warmte geeft aan het signaal en hier kun je als je ermee weet om te gaan goede resultaten krijgen. Deze plug-in is erg goed en relatief goedkoop (149 USD).

De SSL mixbus compressor (onder meer te vinden als plug-in voor de SSL Duende, de UAD-2 en de Liquid Mix en als onderdeel van de Waves SSL Collection bundel) is ook een compressor die mits goed toegepast wat extra's kan toevoegen aan de totale mix. Over deze compressor zegt men altijd dat hij de 'glue' toevoegd aan een mix en alles lekker laat klinken.

Voor een wat meer 'analogere sound' in het digitale domein kun je ook op al je tracks een channelstrip plug-in zetten. Het is dan wel lekker om met plug-ins op een DSP platform te werken zoals de Duende, UAD of de Liquid Mix, want dan gebruik je in ieder geval de processor vandat platform en heb je de CPU van je computer vrij om andere plug-ins te draaien. Je hebt ook plug-ins die analoge tape saturatie, een effect wat je vroeger had door het opnemen op tape, toevoegen zoals bijvoorbeeld Tape van DUY en de nieuwe EL7 Fatso plug-in voor de UAD (al eerder genoemd hierboven).

UAD is een erg mooi platform met zeer goede plug-ins, dat de investering meer dan waard is.

Back