Hoe aansluiten osciloscoop

RSB

Whoehahaha
Ik heb een hele oude Phillips Osciloscope op te kop getikt.
Maar heb echt geen flauw idee hoe ik die kan aansluiten?

Ik weet dat ik een Jack<>banana nodig heb. maar ik snap die aarde niet echt aan de voorkat.

Wat ik wil bereiken met deze osciloscope is stemmen van mijn synths en een leuke visual feedback. Het oog wil ook wat :P

Hier wat plaatjes van de osciloscope.

attachment.php

Edit: ik had de manual al gevonden maar word er helaas niet wijzer uit. Manual Phillips GM 5655

Een leuk weetje is dat hij echt bomvol zit met buizen :)

Attachments

• Oscilo1.jpg
    Oscilo1.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 116
  • Oscilo2.jpg
    Oscilo2.jpg
    87,2 KB · Bekeken: 122
Ow jee..daar heb je een ouwe bak op de kop getikt.
Er zijn voor weinig geld ,stuk modernere en universele bruikbaardere oscilloscopen te koop hoor ;)
Maar ik begrijp waarom je deze ook leuk vind.
De aarde aan de voorkant is wat de naam al zegt, dit is de aansluiting naar de aarde.
Om hoogfrequente signalen te meten moet je namelijk goed afgeschermde en geaarde kabels gebruiken.
Om de aarde te maken kun je dit dus aan een schone aarde leggen via de stekker achteraan of aan de contact aan de voorkant [verwarming ook ...zucht :)]
Aarde is ook vaak de min

succes

Gewoon erin stoppen en draaien maar. Erg leuk hoor: verrek, het is echt een blokgolf! He, PWM! Ah, resonantie! Langzame LFO's en envelopes krijg je met deze niet te zien (met mijn oud bakkie ook niet trouwens).

Bedankt voor je antwoord Hilltree en Vinnieq, maar ik ben echt een leek.
Als je mij kan vertellen hoe ik precies een synth hierop aansluit ben ik blij.

Er komt dus een Jack (ongeblanceerd) met audio-signaal uit mijn synth. Daaraan soldeer ik dan een banana-stekker en die gaat dan in de osciloscope.
Maar in welk gaatje en waarom? want je hebt bijv. Horz. sync en Vert. sync. En int-sync en ext-sync :?
en dat aarde verhaal snap ik ook niet helemaal, want er zit aarde aan de stroomstekker van de osciloscope zelf.

Sjiiit, wat een leek ben ik weer zeg :o:

Ow jee..daar heb je een ouwe bak op de kop getikt.
Er zijn voor weinig geld ,stuk modernere en universele bruikbaardere oscilloscopen te koop hoor ;)
Maar ik begrijp waarom je deze ook leuk vind.
De aarde aan de voorkant is wat de naam al zegt, dit is de aansluiting naar de aarde.
Om hoogfrequente signalen te meten moet je namelijk goed afgeschermde en geaarde kabels gebruiken.
Om de aarde te maken kun je dit dus aan een schone aarde leggen via de stekker achteraan of aan de contact aan de voorkant [verwarming ook ...zucht :)]
Aarde is ook vaak de min

succes

Wellicht een banaan aan de min (mantel van kabel die aan de schacht van de jack zit) en een banaan aan de tip (de kern).

Als je synths wil stemmen, is het dan niet handiger om een tweekanaals scope te hebben zodat je beide golfvormen tegelijk ziet?
Verder is het een zeer cool ding!

Ik heb hier nog een oude Hameg scope staan, tweekanaals. Probleempje: met sterke signalen flipt hij af en toe. Met zwakke (0.2V bv) werkt hij perfect. Mag opgehaald worden in ruil voor een leukigheidje (geen bier :)).

Ik zou zelf niet eens het verschil weten tussen een 1 of 2 kanaals osciloscope.
Ik heb iig beeld op dit moment. :okdan:

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat waarneer ik het audiosignaal in Vertical 1:1 prop het beeld onderin blijft hangen. Misschien wel logisch, moet ik nou dan een banana splitter halen zodat die zowel de Vert als Horz voed.

Bedankt voor de links, ik had uiteraard zelf ook al zitten spitten op het net maar merkte al gauw dat ik verzoop in de technische termen en formules!!

Een simpel jip&janneke verhaaltje zou genoeg moeten zijn in mijn geval aangezien mijn oscilloscoop maar 4 draaiknopjes heeft en 1 schakelaar.

Wat ik dus nog niet begrijp is hoe ik de golfvorm gecentreerd op mijn scherm krijg. (Vert) Heb ik daar dan nog een ander signaal voor nodig zodat die weet waar het midden is.?????
En waarvoor dient nou zo'n Int-Sync Ext-Sync - switch :? Er verandert niks op mijn scherm als ik die switch omgooi :?

Ik zou zelf niet eens het verschil weten tussen een 1 of 2 kanaals osciloscope.
Ik heb iig beeld op dit moment. :okdan:

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat waarneer ik het audiosignaal in Vertical 1:1 prop het beeld onderin blijft hangen. Misschien wel logisch, moet ik nou dan een banana splitter halen zodat die zowel de Vert als Horz voed.

Met een éénkanaals scope kan je maar één extern signaal tegelijk bekijken. Met een tweekanaals scope twee tegelijk.

int sync/ext sync: je moet het signaal synchroniseren met de scope, zodat de golfvorm stil blijft staan op het scherm. Dit kan je doen via een interne klok van de oscilloscoop, int sync. Je moet hem dan nog wel op de juiste frequentie zetten.

verticaal verplaatsen: scopes hebben normaal een draaiknop om het beeld verticaal te verplaatsen. Let wel op: als je te ver naar boven (onder) gaat, zal hij bij sommige scopes terug plat van onder (boven) verschijnen. Hetzelfde geldt als je de amplitude te groot maakt. Dan moet je de gain even anders instellen, zodat hij wat bescheidener in beeld komt.

Je scope kan natuurlijk ook gewoon "gaar" zijn, maar laat ons er eerst vanuit gaan dat hij nog OK is.

Je moet het signaal in de 1:1 vert input stoppen. De sync zet je op intern. De frequentie op een frequentie de gelijkaardig is aan degene van het signaal. Ruwweg met de knop linksboven, en dan helemaal fijnafstellen met de knop rechtsboven. Je kan dit ook doen via een externe klok (signaal). Intern lijkt me aangewezen voor deze toepassing. Ik zie geen gainknop, dus mogelijk heb je alleen keuze tussen 1:1 en 1:10. Hopelijk is je signaalsterkte OK voor één van beide inputs. Tenminste, zo denk ik dat deze scope werkt.

Edit: als ik de manual lees heb je hier geen vert position pot, maar is rechtsonder een vert amplitude gain. Probeer daar eens aan te draaien.

Als ik aan de HORZ. draai kan ik idd het beeld breder of smaller maken maar...
als ik aan de VERT. draai kan ik alleen maar het signaal boosten alsware.
Het 0-punt ligt dan dus nog steeds op de bodem ipv het midden.

Met een éénkanaals scope kan je maar één extern signaal tegelijk bekijken. Met een tweekanaals scope twee tegelijk.

int sync/ext sync: je moet het signaal synchroniseren met de scope, zodat de golfvorm stil blijft staan op het scherm. Dit kan je doen via een interne klok van de oscilloscoop, int sync. Je moet hem dan nog wel op de juiste frequentie zetten. Je kan dit ook doen via een externe klok (signaal). Intern lijkt me aangewezen voor deze toepassing.

verticaal verplaatsen: scopes hebben normaal een draaiknop om het beeld verticaal te verplaatsen. Let wel op: als je te ver naar boven (onder) gaat, zal hij bij sommige scopes terug plat van onder (boven) verschijnen. Hetzelfde geldt als je de amplitude te groot maakt. Dan moet je de gain even anders instellen, zodat hij wat bescheidener in beeld komt.

Je scope kan natuurlijk ook gewoon "gaar" zijn, maar laat ons er eerst vanuit gaan dat hij nog OK is.

Je moet het signaal in de 1:1 vert input stoppen. De sync zet je op intern. De frequentie op een frequentie de gelijkaardig is aan degene van het signaal.

Mega bedankt voor je antwoord :mega:

Hij stond idd te ver naar boven zoals jij al aangaf, dat komt echt mega nauw zeg bij dit. Ik heb nu mooi steady beeld en het ziet er werkelijk prachtig uit :halleluja:
:verkoght:

Dit is nog een oude scoop zonder vert. en hor. regeling, dus om het signaal in het midden te krijgen zal je de scoop op AC moeten zetten, maar dat zit er zo te zien ook niet op, dit kan je weer oplossen door een condensator in serie te zetten met je synt en de scoop.
Maar eigenlijk zou het plaatje in het midden moeten staan, dit betekent dat je synt een DC in zijn output heeft wat niet goed is, of de scoop is niet goed.

Back