Hoe aansluiten osciloscoop

Met die ouwe bak van mij kun je langzame signalen zoals ADSR envelopes en LFOs niet op het scherm houden (alleen bij supersnelle triggers en LFO freq). Is dat wel mogelijk met nieuwe bakken?

Zoals ik zei, hier kan je nog een Hameg 2kanaalsscope gratis afhalen. Heeft alleen een probleem dat hij regelmatig flipt op sterke signalen. Zwakke signalen altijd perfect in beeld.

@VinnieQ: ik gok dat dat tegenwoordig mogelijk is, maar ik heb het nog niet met mijn eigen ogen gezien.

Met die ouwe bak van mij kun je langzame signalen zoals ADSR envelopes en LFOs niet op het scherm houden (alleen bij supersnelle triggers en LFO freq). Is dat wel mogelijk met nieuwe bakken?

Dat kan ook wel met oudere scopen opzich. Wanneer het een storage scoop is kun je de time/div zo instellen dat er een punt heel langzaam beweegt over het scherm en deze een 'spoor' nalaat in het storage geheugen. Dan kun je signalen met een heel lage frequentie laten weergeven.

Tegenwoordig wordt storage met geheugenchips gerealiseerd. Vroeger werd dit in de beeldbuis zelf gedaan (bepaalde techniek).

Ik heb deze scoop op de kop getikt: Oszilloskop C1-94 (1983)
C1_94_1.jpg

Ik krijg de lijn (met of zonder input) ook niet naar het midden ven het scherm... :-(

Met het draai knopje linksboven ( beeld instelling horizontaal) en linksonder (beeld instelling verticaal) zou je dit moeten kunnen instellen.
Gaat dit niet kun je met het schakelaartje rechtsonder de ingang van AC naar DC zetten.
Werkt dit allemaal niet, zou er een defect in de genoemde knopjes kunnen zitten.
Best wel grappig dat ussr spul 8o)

Ik heb op marktplaats voor 20e een zelfde scoop gekocht :-)

Deze werkt zonder problemen:

Attachments

• IMG_9832.jpg
    IMG_9832.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 103
Zo... dit is een oude koe. Die mag vast wel even uit de sloot!

Ik heb namelijk zojuist via MP een leuke oscilloscope gekocht, deze:

IMG_20160914_205335.jpg

maar ik vraag me af hoe ik die het best aan kan sluiten? Qua stekkers geloof ik het wel: BNC naar wat er ook nodig is, maar ik bedoel meer: op welk punt sluit je hem aan? Via een splitter direct aan de uitgang van je synth, via de insert op je mixerkanaal, of via een aux send, een subgroep? Of iets anders? Hoe doen jullie dat?

Het is alleen om te kijken, niet om reparatie-achtige dingen te doen.

Alvast dank voor de informatie en het meedenken!

:mexico:

als je een aux-send over hebt kan je hem daar op aansluiten, maar kan op elke uitgang.
Als je hem via een insert wil aansluiten, kies dan voor een TRS (stereo jack) en sluit dan de tip en ring kort.

Ligt een beetje aan je setup, maar als je een mengtafel hebt kun je een insert gebruiken. Trouwens, mocht je van die Lissajousfiguren willen maken, moet je je "sweep time/div" op x-y zetten en op beide ingangen een oscillator.

Back