Hoe aansluiten osciloscoop

Zit er op de achterkant geen afstel potmeter [gaatje] waar je met een schroevendraaier de hor/vert. regeling kunt afstellen ?

Er zit wel het een en ander aan de achterkant maar geen afstelknopjes.
Kijk anders ff in deze koele manual : klik

Erg leuk zo'n super oude manual.

Laatst gewijzigd:
Wanneer je geen signaal instuurt (stilte) zou je een horizontale lijn in het midden van het scherm moeten bekomen.

Wanneer je geen signaal instuurt (stilte) zou je een horizontale lijn in het midden van het scherm moeten bekomen.

En dat doet die dus niet. Hij zit onderin het schermpje

Als ik hem net aan zet zie je wel die groene punt naar het midden trekken maar als die er dan bijna is heeft die zoiets van "fok 't maer" en valt weer naar beneden.

Kan dit er niet mee te maken hebben dat je geen aardverbinding hebt gemaakt (tussen chassis of sleeve van te meten apparaat en aardingsingang vert input scope) en de beide apparaten dus niet op hetzelfde potentiaal staan? Ik zeg ook maar wat, dit is een hoekje of 2 voorbij het einde van mijn kennis.

Inderdaad, het is in je filmpje niet goed te zien maar je moet de tip van je jack verbinden met de 1:1 OF de 1:10 ingang en de sleeve moet met de massa verbonden worden.

(1:10 is een 10 x verzwakte ingang= kleinere uitslag op het scherm)

mijn ervaringen met een oscilloscoop en een verschoven beeld (verticaal) : zitten de aardingen syncroon? Als in : heeft de input en de oscilloscoop dezelfde aarding? (wij gebruiken dus die aarding van de oscillator als aarding voor de synth/input. (Sleeve geloof ik...).

Daarnaast kon de oscillator ook nog aangepast worden met vert- of hor- knoppen ;).

Succes! Toffe studie!

ik heb deze scoop gehad, nu aan een museum gegeven.
als je niets aansluit dan moet je een lijn in het beeld hebben ( sync op intern) freq op minimaal 50 Hz
als je dat niet hebt dan is hij waarschijnlijk een beetje stuk, kan best met een ding van 50 a´ 60 jaar oud.

als je dat wel hebt,...............

maak een kabel, jack naar banaan, de kern gaat aan een bananestekker, de mantel aan een andere banane stekker.
de stekker die aan de mantel zit gaat naar de aarde aansluiting van de scoop.
de banane stekker die aan de kern zit naar de vert. ingang van de scoop.
als je de vert. regelaar opendraaid zou je nu beeld moeten hebben.
zo niet, scoop stuk.
:mega:

Ik geloof dat een van ons NoxGenus leden ook nog zo'n ding heeft. Zal eens vragen en kijken of die hetzelfde doet. Misschien weet de vader van die persoon, zo'n faculteit gast die weet hoe die dingen werken, mij de oplossing voor jou probleem kan verklappen.

In het ergste geval moet ik de werkende zelf naar Ierland komen brengen in ruil voor 'n nachtje slapen en 'n paar goeie berg wandel tips ;)

Dit is mijn sinus generator.
Ik ben meer van de audio ipv visual :)

Attachments

• DSCF1085.JPG
    DSCF1085.JPG
    112,9 KB · Bekeken: 86
Die heb ik ook:),
Ik heb in de manual en schema gekeken en er is weinig of eigenlijk helemaal niets om hor. en vert. af te regelen, het is allemaal fixed.
Dus vrees dat je scoop niet helemaal lekker meer is wat ook niet zo gek is na 40 jaar, ik denk dat de voeding niet zo best meer is en dat er nieuwe condensators en gelijkrichtbuizen in moeten.

even terzijde..
Ik heb ook zo'n oude scoop en die werkte, maar niet zoals het moest en dit lag aan opgedroogde elco's..
Nu is het zo dat opgedroogde elco's het soms eens leuk vinden om (in brand) te schieten.. En ik kan me inbeelden dat niemand zijn materiaal/studio in rook wil zien opgaan..
Daarom wil ik je ff aanraden om elke keer als je die scoop alleen laat deze uit het stopcontact te trekken... beter voorkomen dan..
Ik heb dit een jaartje geleden eens voorgehad (scoop in brand) maar gelukkig stond deze op 3 seconden buiten geparkeerd :d
Grtzz

maak een kabel, jack naar banaan, de kern gaat aan een bananestekker, de mantel aan een andere banane stekker.
de stekker die aan de mantel zit gaat naar de aarde aansluiting van de scoop.
de banane stekker die aan de kern zit naar de vert. ingang van de scoop.
als je de vert. regelaar opendraaid zou je nu beeld moeten hebben.
zo niet, scoop stuk.
:mega:

Ik heb dit gedaan en helaas veranderd er niet veel. Als ik de mantel aansluit op de aarde veranderd er niks aan het beeld. Oftwel. Het beeld is het zelfde met of zonder aarde.

In het ergste geval moet ik de werkende zelf naar Ierland komen brengen in ruil voor 'n nachtje slapen en 'n paar goeie berg wandel tips ;)

Nou jij bent welkom. Je zou niet de eerste zijn die zich hier 5 dagen komt bezatten en dan weer met een kater naar huis gaat. De deur staat voor je open en een bed is zo gemaakt :P

Dit is mijn sinus generator. Ik ben meer van de audio ipv visual :)

Ai. das een hele mooie uit dezelfde serie als mijn oscilloscoop :halleluja

Die heb ik ook:),
Ik heb in de manual en schema gekeken en er is weinig of eigenlijk helemaal niets om hor. en vert. af te regelen, het is allemaal fixed.
Dus vrees dat je scoop niet helemaal lekker meer is wat ook niet zo gek is na 40 jaar, ik denk dat de voeding niet zo best meer is en dat er nieuwe condensators en gelijkrichtbuizen in moeten.

Ik was er ook al bang voor, die manual stelt echt niks voor kwa hoeveelheid tekst. iig :mega: bedankt voor het inkijken vd manual!

Ik heb dit een jaartje geleden eens voorgehad (scoop in brand) maar gelukkig stond deze op 3 seconden buiten geparkeerd :d Grtzz

Bedankt voor de tip. Maar hier gaan zowiezo de stekkers altijd uit de muur. ;)

Laatst gewijzigd:
even terzijde..
Ik heb dit een jaartje geleden eens voorgehad (scoop in brand) maar gelukkig stond deze op 3 seconden buiten geparkeerd :d
Grtzz

Dat klinkt als parkeren via een ballistische baan met subtiele correctie voor de luchtweerstand. :duivels:

Inderdaad wel opletten met oude apparaten onbeheerd te laten. Al kunnen sommige nieuwe spullen ook wel eens aardig in brand vliegen. :stupid Mijn orgel vloog ooit in brand. Dat gooi je dus niet zomaar buiten en bevat heel veel hout. Uiteindelijk toch goed afgelopen, brand is vanzelf uitgegaan. Het orgel werkt zelfs nog perfect. Iemand had wat prullaria vanbinnen toegevoegd om hem te ontstoren. Die prullaria is in vlammen opgegaan, en uiteraard werkt het ding in originele vorm zonder enige last van storing...

Als het boeltje wel in beeld staat maar niet helemaal in het midden, zou ik hem gewoon gebruiken. Niks zo leuk als een appelblauwzeegroen lijntje in je studio dat meedanst op je muziek.

Als het boeltje wel in beeld staat maar niet helemaal in het midden, zou ik hem gewoon gebruiken. Niks zo leuk als een appelblauwzeegroen lijntje in je studio dat meedanst op je muziek.

Hij staat idd lekker mee te stralen, zelfs van de zijkant is die mooi omdat je alle buizen ziet oplichten. Eigenlijk is het een soort straalkachel met 'n tv erin gebouwd :D

http://shop.conrad.nl/elektronica-m...illoscoop/1-kanaals-oscilloscopen/122413.html

122413_BB_00_FB.EPS.jpg

Voor wat gewone [hobby] metingen , is zo een enkel kanaals scoop niet voor jou interessanter ?
Hier is namelijk wel fatsoenlijk mee te meten , en alles is goed in te stellen.
En de prijs is met 155 euro ook nog vriendelijk. [Ook in IR?]
Ziet er natuurlijk niet zo "vintage' uit als jou philips, maar wat bedienings gemak ook 50 jaar beter.
succes.

2e hands is natuurlijk ook nog erg veel scopen te vinden voor een vriendelijk prijsje.

Back