Korg Z1 of Yamaha EX5

òf je koopt een ( :maffia: mijn - https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=116414 ) Korg Trinity V3: geweldige pads en strings uit het 48khz PCM gedeelte, èn zes stemmen van de Korg Z1 die je door de superieure effecten van de Trinity haalt.

is leuk maar wat heb je meer dan een halve z1 want watje mis is egt de feel van de z1 edit inje vingertips ..
ok je hebt een touch screen!!!???!!! werkt dat egt lekker???

rest lijkt me een rompler met voorgekauwde ..oeps ... sounds ...

liever een triton rack dan ...
:engel:

Hoe zit het met de midi set-up. Ik heb zelf een mc-808 als ik de Z1 hiermee wil aansturen, is dat eenvoudig. Bijvoorbeeld 8 voices tegelijk op verschillende midi channels. Kun je dan ook met de realtime controllers de sounds tweaken?

R-ond: werken met het touchscreen is top, de handleiding is zo'n 600 pagina's - en ik heb hem pas open hoeven slaan voor de sequencer. Verder zijn de Trinity effecten een klasse of twee boven die van de Z1.

Wat je inderdaad zult missen is knopjes.

Ik suggereerde het eigenlijk omdat TS voor ambient geluiden lijkt te gaan, en de pads uit de Trinity zijn (zelfs zonder de MOSS sounds) absolute klasse en door de top interface ook heel snel zelf te programmeren.

R-ond: werken met het touchscreen is top, de handleiding is zo'n 600 pagina's - en ik heb hem pas open hoeven slaan voor de sequencer. Verder zijn de Trinity effecten een klasse of twee boven die van de Z1.

Wat je inderdaad zult missen is knopjes.

Ik suggereerde het eigenlijk omdat TS voor ambient geluiden lijkt te gaan, en de pads uit de Trinity zijn (zelfs zonder de MOSS sounds) absolute klasse en door de top interface ook heel snel zelf te programmeren.

yooo wat is de trinity zelf eigenlijk precies ...niet zoals de triton toch
sampling en on board synthesis[weleke va soort ???]

trinity hebk wel mooie demos you tube ] van gehoord
en tis best fyn dat k nu bv een stuk of vier synths heb met eigen fx inside
bv de dx200 de z1 en supernova [watn kut naam]
blofeld ....

scheelt weer gepeil op mn mixer en geeft wel meteen t kant en klaar sound idee hehe
:bekdicht:

Hoe zit het met de midi set-up. Ik heb zelf een mc-808 als ik de Z1 hiermee wil aansturen, is dat eenvoudig. Bijvoorbeeld 8 voices tegelijk op verschillende midi channels. Kun je dan ook met de realtime controllers de sounds tweaken?

weetk ff niet
kgebruik m in de luxe uitvoering gewoon as 1 synth :D
is de z1 wel eiegnlijk multi timbre vast wel maar blijft 12 voices en met een lekkere pad ...kan ik maar so 3+5 toetsen gebruiken

ik was een nordlead freak ,...vindt de z1 leuker !

TROUWENS NIET GEHEEL RON-BELANGRIJK ...; MOBY,S FAVO & MASTERKEYS SYNTH !!!!

yooo wat is de trinity zelf eigenlijk precies ...niet zoals de triton toch
sampling en on board synthesis[weleke va soort ???]

De Trinity is 'gewoon' de voorloper van de Triton, dus het is een ROMpler/workstation. De V3 voegde daar dus het MOSS-board standaard aan toe (de Z1 heeft twee van deze boards, plus nog een board voor de arpeggiator enzo - geloof ik, deze zit dus niet in de Trinity). Kwa synthese is het MOSS-board dus identiek aan de Z1, maar met de helft van de polyfonie - plus natuurlijk de 32 stemmen van het ROMpler gedeelte. De Trinity heeft ook een sampler optie, de PBS-TRI.

Ik heb zowel de EX5 als de Z1 gehad. Trouwens ook de Trinity V3. Ik zou voor de Z1 gaan. De EX5 heeft al die verschillende synthesen, is ook maar meestal 2-stemmig. Alleen het filter van de Z1 is erg scherp. Moet je van houden.

Kun je met de Tinity wel de 6 Moss voices voledig benutten? Nog belangrijker kun je deze Moss voices net zo uitgebreid tweaken als bij de Z1?
Overigens allemaal bedankt voor het uitgebreid antwoorden.

ja, hij is gewoon volledig 6-stemmig. Het tweaken gaat wel via het Touchscreen, maar is goed te doen.

Trouwens als je naar mijn YouTube kanaal gaat (in de handtekening) en je gaat naar de Schallwende Grillfest Video's, dan hoor je en zie je hem in actie. Ik heb er toen mee opgetreden samen met een SY99 (die een stuk interessanter is dan de EX5)

Laatst gewijzigd:
ja, hij is gewoon volledig 6-stemmig. Het tweaken gaat wel via het Touchscreen, maar is goed te doen.

Trouwens als je naar mijn YouTube kanaal gaat (in de handtekening) en je gaat naar de Schallwende Grillfest Video's, dan hoor je en zie je hem in actie. Ik heb er toen mee opgetreden samen met een SY99 (die een stuk interessanter is dan de EX5)

de sy 99 is een klassik ! veel mensen die m kennen houden ervan
[ik ken m nog niet ] danny ..van hiero ....heefter twee
d8ik

ex5 is een andere generatie fx synthese ook
net as eigenlijk de dx200 ook geen fm7/dx7 mag heten
allen tog fm bakkies
net watje wil workstation / niet
moderner of de classics
sy 77 = fm 6 op. en awm samen kost soms net 180a200 eu

lastig nu weer twijfelen tussen de Tinity en de Z1
Is het zowel bij de Tinity en de Z1 mogelijk om een midi preset te maken, dus een preset waarbij de kanalen op de juiste instrumenten kunnen worden ingesteld. En dan reailtime geluid tweaken? Ik heb sterk het gevoel dat de Z1 daar meer geschikt voor is, anderzijds heeft die Tinity een goede onboard sequencer, en zowel Moss als PCM synth geluiden. Lastig. spelen die keyboards allebei even soepel?

Weet je, je hebt het geld voor de Z1: koop er één en probeer hem uit!
Het zijn nl. behoorlijk waardevaste machines voor de huidige prijs, dus je raakt hem heus wel weer kwijt als hij niet bevalt.

Dat is toch denk ik een beetje hoe de meeste hier aan hun favorieten komen. Specs zijn (minder dan) de helft van het verhaal en op meningen van anderen kun je ook niet goed afgaan - de één zijn favoriet is de ander zijn grofvuil. :kimono:

Anderzijds, hetzelfde geldt voor een Trinity, ook die is voor deze prijs zeker weer kwijt te raken!

Edit: wat de Trinity mist is knoppen voor realtime editing. Als dat is wat je wilt is dit niet jouw machine. Tenzij...je er natuurlijk weer een bakje met controllers bijkoopt. En dat is het ook: elke keuze brengt weer andere keuzes met zich mee. Gewoon iets kopen wat je tof lijkt, proberen en beslissen.

Weet je, je hebt het geld voor de Z1: koop er één en probeer hem uit!
Het zijn nl. behoorlijk waardevaste machines voor de huidige prijs, dus je raakt hem heus wel weer kwijt als hij niet bevalt.

Dat is toch denk ik een beetje hoe de meeste hier aan hun favorieten komen. Specs zijn (minder dan) de helft van het verhaal en op meningen van anderen kun je ook niet goed afgaan - de één zijn favoriet is de ander zijn grofvuil. :kimono:

Anderzijds, hetzelfde geldt voor een Trinity, ook die is voor deze prijs zeker weer kwijt te raken!

Edit: wat de Trinity mist is knoppen voor realtime editing. Als dat is wat je wilt is dit niet jouw machine. Tenzij...je er natuurlijk weer een bakje met controllers bijkoopt. En dat is het ook: elke keuze brengt weer andere keuzes met zich mee. Gewoon iets kopen wat je tof lijkt, proberen en beslissen.

Ik heb zelf een An1x en een Cs1x, en daar ben ik erg gehecht aan de realtime controllers. Bij de An1x gebuik ik de PC editor en ook de controllers om het geluid te maken.
Vooral bij de An1x aan gelsoten op mijn MC808 kan ik het geluid realtime veranderen door aan al die mooie knopjes te draaien. Dat is eigenlijk het liefste wat ik doe. Dus ik ben al een An1x en een psr2000, cs1x en een mc808 gewend.
Aan de andere kant heeft die Trinity ook z'n extra's als sequencer, en pcm geluiden.

Wie heeft ervaring met PC Patch editor voor de Z1 en/of Trinity?

Ik heb m'n Trinity pro x 88 V3 (met sample uitbreiding) verkocht.

Die sample uitbreiding is een waste of money 100% waardeloos

Daarvoor een Trinity+ en Z1 teruggekocht.

Dit was goud, beleef er 20 keer meer plezier aan.

Moet eerlijk bekennen :o: heb geen ex5
Maar je AN en AWM synthese heb je al....

hoe is de [ame="http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:nl:official&hs=AK5&ei=7WOlSpHMGI7M-QapxfzSDw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=arpeggiator&spell=1"]arpeggiator van z1 t.o.v. de trinity?

leuke filmpjes trouwens. Ik heb me er meteen op geabonneerd.

hoe is de arpeggiator van z1 t.o.v. de trinity?

De arpeggiator van de Z1 is -letterlijk- eindeloos veel beter dan die van de Trinity, want de laatste heeft geen arpeggiator. :bekdicht:

Edit: de reden waarom ik de Trinity noemde was puur dat hij naast een halve Z1 (minus arpeggiator) echt klasse pads en diepe strings heeft, die ook nog eens heel snel en fijn te programmeren zijn. Daar denk ik aan als je "spacey" zegt. In mijn beleving is het geluid echt prachtig helder en gedetaileerd, en met de (zeer goede) effecten erbij is dit één van de mooiste Korg pad-bakken die ik heb gehad. De ribbon controller is daarbij ook top, en de joystick van de trinity is vanwege zijn feel de eerste pretstick op een synth die ik daadwerkelijk fijn in gebruik vind - dat je negatieve en positieve kant van zowel X- als Y-as aan verschillende bestemmingen kunt toekennen is ook top. Zo kun je bijvoorbeeld met een bend naar links het filter sluiten en een bend naar rechts de envelope hoeveelheid naar het filter vergroten - of verkleinen.

En omdat het touchscreen zoveel parameters tegelijk laat zien en direct ontsluit is de interface (letterlijk en figuurlijk) kraakhelder. Ik gebruik wel een pennetje om met het scherm te werken, dat werkt wel nauwkeuriger.

Als ik dit tiep denk ik (niet voor het eerst vandaag): ik vind het niet erg als hij blijft. Het is een topsynth, voor wat hij doet. Maar dat is de Z1 ook. En de An1x ook (voor het geld zeker), heb ik ook gehad en heeft zijn eigen plussen en minnen. Min op de An1x vind ik de verschikkelijke matrix-editing. Maar daarvan is de PC editor weer top.

Kortom: je kunt lang en breed over synths praten. Maar je tijd is eigenlijk altijd beter besteed door achter een apparaat op je shortlist te gaan zitten en het ding aan te zetten en er je ding mee te doen.

Laatst gewijzigd:
Back