Gewogen toetsen, wie weet het...

Ik heb net de toetsen van mijn al-oude NordLead2 verzwaard, echter, in plaats van zwaarder speelt de rode dame veel lichter! Dat is logisch, want de toets is een balans oftewel een wip. Wordt een kant zwaarder, dan gaat die veel gemakkelijker naar beneden, toch? Wat voor nut heeft het dan eigenlijk?

Wout

Hallo Wout,
Wat is nu precies je vraag? Ik begrijp dat het anders uit heeft gepakt dan gepland... Misschien moeten dan ook de veertjes zwaarder worden gemaakt om het geheel zwaarder, maar wel beter doceerbaar te krijgen. Ik neem aan dat het laatste je oorspronkelijke bedoeling was......

Ik dacht dat het idee van gewogen toetsen tweeledig was; ten eerste om meer op een piano te lijken qua aanslag en ten tweede om door de zwaardere aanslag een grotere dynamiek in het spel mogelijk te maken.

Wat jij hebt gedaan is meer een soort stuurbekrachtiging om die dynamiek er juist uit te halen.

Aan die veertjes heb ik ook gedacht. Dat kan door eenvoudig een ringetje er tuseen te steken, waardoor de veer strakker komt te staan, maar... Ga ik dan niet weer de oude situatie terugkrijgen? Best wel veel werk om 49 veertjes aan te passen. :)
Ik heb het al geprobeerd met een bankpas (Is dat ding ook ergens goed voor), maar nog niet veel resultaat.

Het is best wel een werkje en dan hou ik er nog geen rekening mee of de lijmlaag van de gewichten wel bestand is tegen podiumtemperaturen...

Toch ga ik het verder proberen en andere NordLead bespelers laten voelen wat ze er van vinden.

Wout

Yep! Veertjes inkorten gaat met de bankpas methode goed. Voordeel is dat je door de veer te draaien een soort fijn instelling kunt maken. Het loont waarschijnlijk de moeite om door te gaan. :)

Soldeer-ringetjes zouden een oplossing kunnen bieden!

Wout

toetsen verzwaard? heb je gewoon gewichtjes aan de onderkant geplakt ofzo??

Semi-gewogen toetsen bevatten ook gewoon een gewichtje onderin hoor :-)

al ik effe niet weet wat ik eens zal doen, ga ik een synth kopen.
maar toetsen verzwaren kan ook natuurlijik;)

ik vond de nordlead ook altijd wel plastic en zo en licht, maar het lijkt wel precies te passen bij de synth, de nord rack met een ander toetsenbord, bv de semi gewogen k5000 of raven, vond ik toch minder goed passen.

ik vond de nordlead ook altijd wel plastic en zo en licht, maar het lijkt wel precies te passen bij de synth, de nord rack met een ander toetsenbord, bv de semi gewogen k5000 of raven, vond ik toch minder goed passen.

Daar ben ik het helemaal eens met Leo. Dat NL2 toetsenbord voelt een beetje sponzig maar werkt uitstekend samen met de dynamiek van de synthengine en voelt heel direct. Gebruik de Nord als masterkeyboard voor een andere bak en je kan er niet dynamisch mee spelen.

Ik snap niet zo goed waarom je de toetsen wilde verzwaren eigenlijk. Als er iets zou moeten gebeuren zou het enige naar mijn idee zijn om er meerdere velocity curves in te bouwen maar dan ook alleen maar zodat hij fijn is om iets anders mee aan te sturen. Hij klopt, en inderdaad een Nord Rack met een ander midi-board eraan voelt gelijk niet direct meer als ik er mee speel.

Alles wat ik tot nu toe gedaan heb is reverse-able, dus terug brengen in oude staat is te doen.

Het gaat mij inderdaad om de meningen van hen die het instrument bespelen.
Vaak wordt er geklaagd over het goedkope toetsenbord van de NordLead.
Hier al twee die zeggen: "Het hoort gewoon zo!"

Ik heb een drietal beschrijvingen hoe je om moet bouwen, maar dat was alleen het toevoegen van gewichtjes. Maar dat werkt dus duidelijk averechts! Een uitkomst kan zijn dat het allemaal gewoon lariekoek is...

Wout

Hallo,

Bij semi gewogen toetsen wordt inderdaad een gewicht voorin de toets geplaatst en de veerkracht verhoogd.

Dit lijkt op zich tegenstrijdig maar het is het zeker niet.

Als het goed is blijft de kracht die nodig is om een toets in te drukken hetzelfde.

Maar wie reeds op een semi gewogen toetsenbord gespeeld heeft weet wel dat het beter aanvoelt en er beter gedoseerd kan worden.

Hoe dat komt?

Door de massatraagheid.
De totale massa van de toetsen is een stuk verhoogd door het extra gewicht in de toetsen.

Er moet dus meer massa in beweging gebracht worden, dit zorgt voor een dynamisch gewicht gedurende de aanslag. Een veertje biedt enkele een statische weerstand.

N.L.

Hallo,

Bij semi gewogen toetsen wordt inderdaad een gewicht voorin de toets geplaatst en de veerkracht verhoogd.

Als het goed is blijft de kracht die nodig is om een toets in te drukken hetzelfde.

Maar wie reeds op een semi gewogen toetsenbord gespeeld heeft weet wel dat het beter aanvoelt en er beter gedoseerd kan worden.

Hoe dat komt?

Door de massatraagheid.
De totale massa van de toetsen is een stuk verhoogd door het extra gewicht in de toetsen.

Er moet dus meer massa in beweging gebracht worden, dit zorgt voor een dynamisch gewicht gedurende de aanslag. Een veertje bied enkele een statische weerstand.

N.L.

Weer wat geleerd :okdan:

Weer wat geleerd :okdan:
En ik heb nu al uitgevonden dat, in tegenstelling met de artikelen, het op die manier niet kan werken! Die veren moeten ook aangepast worden!

Indien er hier nog mensen zijn die het ook willen: ik heb nog een hele lading gewichtjes over. Genoeg voor nog eens 8 Leeds.

Wout

Inderdaad de veren moeten ook aangepast worden.

Lijkt me niet altijd even eenvoudig, ben je er eigenlijk in geslaagd om dit op een redelijke manier voor elkaar te krijgen?

Ik haat ongewogen toetsen, maar heb hier nog een Korg TR staan die ik altijd bespeel vanop een 'degelijk' klavier omdat het toetsenbord als speelgoed aanvoelt.

Het is een ongewogen Fatar type met zo'n eigenaardige veren met een verdikking boven en onder. lijkt me niet goed mogelijk om deze eenvoudig aan te passen.

Of wel?

Wat gebruik je trouwens als gewichtje?

... Het is een ongewogen Fatar type met zo'n eigenaardige veren met een verdikking boven en onder. lijkt me niet goed mogelijk om deze eenvoudig aan te passen. ...
Fatar TP/7BA, de goedkoopste :) Juist deze veren zijn eenvoudig te be werken: een ringetje dat breed genoeg is aan de onderzijde de veer te klemmen. Het aanbrengen is een 'pielerig' werkje, maar het kan. Alleen niet genoeg soldeeroogjes in voorraad. Morgen verder, dus.
Wat gebruik je trouwens als gewichtje?
Autoband balanceergewichtjes. Kon goedkoop een partijtje kopen. Ik heb er nog veel over.

De gewichtjes zijn zelfklevend. Hoe houden die zich in een warme omgeving? Straks zakt zo'n klokje los en slaat op de printplaat... Dat willen we niet, toch?

Wout

Attachments

• IMG_0001.JPG
    IMG_0001.JPG
    90,9 KB · Bekeken: 110
Hallo,

Hoe dat komt?

Door de massatraagheid.

Er moet dus meer massa in beweging gebracht worden, dit zorgt voor een dynamisch gewicht gedurende de aanslag. Een veertje biedt enkele een statische weerstand.

N.L.
Volledig mijn ervaringen tot nu toe. Ik ben echt wel een beetje overdonderd...
Ik ben nu aan het 'fine-tunen' door wat aan de veertjes bij te stellen, maar duidelijk is dat de controle over de velocity vele malen groter is. Ik ben niet zo heel erg snel met de vingertjes, dus of het bespeelbaarder is, daar kan ik niet goed een antwoord op geven.

Morgen twee belangrijke testen:
1 vervoer, dus houden de veranderingen het? Er kan een veertje losschieten en dat is als je gaat optreden niet zo geweldig;
2 één op één vergelijking met een onaangepaste Lead, een aso dus ;) Dat wordt dan door goede spelers gedaan. Dan is ook de eerste aanzet tot de vraag: "Is dit nog een NordLead of niet meer...?"

Wout

Vraag blijft, helemaal als je jezelf niet echt al goede speler bestempeld: WHY?! Waarom heb je dit gedaan, echt alleen bij wijze van experiment? Ik zou me kunnen voorstellen dat je iets wilt customizen om het naar je hand te zetten, te verbeteren voor jou plezier of manier van gebruiken...maar verder niet hahaha

De belangrijkste reden is publicatie...
Ik ben bezig met een lap tekst met voorbeelden en plaatjes over wat er over de NordLead te weten te komen is. En dat is best wel veel. Vandaar ook die foto's.
Voor veel gebruikers zijn de toetsen het klagen waard. Er wordt ook gedroomd van een aanpassing. Alleen de wijze waarop sommige het gedaan hebben is ondeugdelijk. Zoals ik al eerder heb gemeld, wordt de aanslag alleen maar lichter en de velocity verdwijnt bijna, puur omdat het dynamisch bereik kleiner is geworden.

Dus een experiment? Ja, ten dele waar...

Blijft de vraag in hoeverre deze NordLead nog een NordLead is.

Wout

Back