Gewogen toetsen, wie weet het...

De belangrijkste reden is publicatie...
Ik ben bezig met een lap tekst met voorbeelden en plaatjes over wat er over de NordLead te weten te komen is. En dat is best wel veel. Vandaar ook die foto's.
Voor veel gebruikers zijn de toetsen het klagen waard. Er wordt ook gedroomd van een aanpassing. Alleen de wijze waarop sommige het gedaan hebben is ondeugdelijk. Zoals ik al eerder heb gemeld, wordt de aanslag alleen maar lichter en de velocity verdwijnt bijna, puur omdat het dynamisch bereik kleiner is geworden.

Dus een experiment? Ja, ten dele waar...

Blijft de vraag in hoeverre deze NordLead nog een NordLead is.

Wout

Een gemodde Nord Lead 2 is in mijn ogen nogsteeds een Nord Lead 2. Ik hecht ook weinig aan een Nord Lead 2.
Gevoelsmatig, en zeker ook qua sound, feel en UI is en blijft voor mij de Nord Lead (1) een instrument in it's own right...zoals men zegt DE Prophet 5, DE Minimoog enz...daar kom je niet aan met je vingers hahaha.

Die 2 heeft mijns inziens, op zichzelf staand geen aanpassingen nodig.

Welke doelgroep/gebruikersgroep klaagt dan over het toetsenbord? Ben wel eens nieuwsgierig want de beoogde doelgroep zijn, geheel in de lijn die ze altijd doorgezet hebben, de spelers. En die maken gretig gebruik van de Nords...die spelen er op, doen er tours mee enz en hoor je niet klagen. Volgens mij komen die klachten uit de thuisgebruikers/producenten/knoppendraaiers hoek of niet? Het NL2 toetsenbord blijft nogsteeds lekkerder dan 10 willekeurige oude analoge bakken dus ik snap de klachten ook niet.

Met spelers bedoel je waarschijnlijk de 'optredende' muzikant. Ik vind mezelf beslist niet de beste toetsenist, maar als je het fotootje in de vorige post bekijkt dan zie je de slijtage naast het Modulatie Wheel en dat komt niet door De Haagsche Courant er op te lezen ;)

Mijn insteek is voornamelijk gericht op het verzamelen, althans niet door mij, maar door anderen, en synthese technieken. En zo nu en dan schrijf ik daar wat over... En optreden doe ik ook, al was het maar tussen de schuifdeuren.

Waar ik nu mee bezig ben, behalve dan die toetsen, is de toch wel vreemde onderschatting van de Performance mode. Veel spelers, op het podium of in hun slaapkamertje gebruiken hoofdzakelijk de Program mode, dus enkele geluiden. Maar eigenlijk is de synth ontworpen voor gemakkelijk te kunnen optreden, dus de Performance mode is de hoofdzaak!

Wat de gewogen toetsen betreft, er is een bepaalde setting in de Playing mode die een heel vette mono lead kan neerzetten met een delay effect en die, hoewel in Mono mode, toch duofoon is, maar die uiterst zorgvuldig legatospel vereist. Dat gaat me nu veel gemakkelijker af...

Maar je bespeelt een NordLead1? Dan wil ik je vragen, indien je Midi mogelijkheden hebt en een tweede Midi toetsenbord, te helpen uitzoeken of iets werkt. Alleen als je tijd en zin hebt, natuurlijk. Zelf heb ik een NordRack1 en daar werkt het wel, op m´n NordLead2 toets werkt het niet. Op de Lead2X dito. Het gaat over het zogenaamde ´Leftmost active Slot´ verhaal uit de Manual.

Maar ik ben jaloers... Die NL1, met die mooie hoeken...

Wout

Gisteravond met andere NordLead bespelers een Pepsi test zonder blinddoek gedaan.
Wat er gevonden werd:

1 De gemodificeerde Nord speelt merkbaar zwaarder, maar nog niet zo zwaar als een piano. Dat was ook niet de bedoeling.
2 Voor de snelheid van het spel maakt het niet zoveel uit, al is het voor allen wennen. Het is een vreemde ervaring, een zwaar spelende Nord. Eén vond het zelf een beetje 'eng'...
Ieder is er van overtuigd dat je toch een langere tijd nodig hebt om er aan te wennen. Tien minuten is wel wat weinig.
3 Het verschil tussen de twee toetsenborden zit vooral in de Velocity: bij de lichtere versie tik je sneller naar de uiterste waarde; bij de zwaardere versie heb je veel meer nuances tot je beschikking. Om dat goed te kunnen horen is, bij een LPF instelling, een lage Cut-off en een hoge FilterVelocityAmount handig, want dan beschik je over een grote range van waarden.
4 Men vond de aanpassingen simpel en interessant wegens de eenvoudige wijze van terugbrengen naar de oude situatie.
5 Omdat bepaalde muziek beter klinkt met meer controle over het geluid, bijvoorbeeld funk-achtige rifjes, is de Nord in gebruik als instrument veranderd. Bij een eventuele modificatie terdege een afweging!
6 Natuurlijk ging er wat fout wat betreft de apparatuur: bij aansluiting deed de rechter helft van het klavier het niet meer als gevolg van het transport. Wanneer zoiets het geval is, dan zit duidelijk de grijze flat-cable los en dat bleek zo te zijn. Het hele keyboard moest er even uit om aan de onderzijde de stekkers weer aan te drukken.
7 Een ander aandachtspunt is de uitvoering van de modificiëring: zorg er altijd voor dat er een aantal reserve onderdelen aanwezig zijn, vooral de veertjes: deze kunnen wegspringen en doen dat dus ook! Bij mij gebeurde dat bij het terugplaatsen van het klavier... Poing, tik! Maar waar...! Geen reserve betekent één toets op half zeven, dus een onbespeelbaar klavier.

Al met al: BEZINT VOOR GE BEGINT!

Een verslag in het Engels met geluidsopnamen van gisteravond en foto's zal ik in de nabije toekomst op www.electro-music.com publiceren.

Wout

1 De gemodificeerde Nord speelt merkbaar zwaarder, maar nog niet zo zwaar als een piano. Dat was ook niet de bedoeling.
2 Voor de snelheid van het spel maakt het niet zoveel uit, al is het voor allen wennen. Het is een vreemde ervaring, een zwaar spelende Nord. Eén vond het zelf een beetje 'eng'...
Ieder is er van overtuigd dat je toch een langere tijd nodig hebt om er aan te wennen. Tien minuten is wel wat weinig.
3 Het verschil tussen de twee toetsenborden zit vooral in de Velocity: bij de lichtere versie tik je sneller naar de uiterste waarde; bij de zwaardere versie heb je veel meer nuances tot je beschikking. Om dat goed te kunnen horen is, bij een LPF instelling, een lage Cut-off en een hoge FilterVelocityAmount handig, want dan beschik je over een grote range van waarden.
4 Men vond de aanpassingen simpel en interessant wegens de eenvoudige wijze van terugbrengen naar de oude situatie.
5 Omdat bepaalde muziek beter klinkt met meer controle over het geluid, bijvoorbeeld funk-achtige rifjes, is de Nord in gebruik als instrument veranderd. Bij een eventuele modificatie terdege een afweging!
6 Natuurlijk ging er wat fout wat betreft de apparatuur: bij aansluiting deed de rechter helft van het klavier het niet meer als gevolg van het transport. Wanneer zoiets het geval is, dan zit duidelijk de grijze flat-cable los en dat bleek zo te zijn. Het hele keyboard moest er even uit om aan de onderzijde de stekkers weer aan te drukken.
7 Een ander aandachtspunt is de uitvoering van de modificiëring: zorg er altijd voor dat er een aantal reserve onderdelen aanwezig zijn, vooral de veertjes: deze kunnen wegspringen en doen dat dus ook! Bij mij gebeurde dat bij het terugplaatsen van het klavier... Poing, tik! Maar waar...! Geen reserve betekent één toets op half zeven, dus een onbespeelbaar klavier.

Om even (let wel: ongevoeld/onbespeeld) te reageren op de punten vanuit het oogpunt van jaren lange Clavia/Nord speler en prof toetsenist:

1) Ik heb zelf geen issues met het klavier, van geen enkele Nord, ook de Nord Leads voelen erg goed aan, geen goedkope meuk, mechanisch goed en lekkere feel. Ik ken ook vrij veel mensen met Nord Leads in mijn directe omgeving en heb ook die mensen nooit gehoord over de feel of kwaliteit van het toetsenbord, alleen maar over de hoe externe synths/modules die op de Midi-Out van de Nord zijn aangesloten reageren op de velocity-waarden die de NL uitstuurd

2) Je kunt op elk toetsenbord even snel spelen en dezelfde truc'n uithalen, op de ene is het iets harder werken dan op de ander.
De tijd die nodig is om te wennen ligt niet aan het toetsenbord onder je vingers maar aan of je vasthoudt aan een referentie en blijft vergelijken of je er ingaat met je verstand en gevoel op '0'

3) Sluit een beetje aan bij mijn volgende punt. Ik moet harder werken op een Nord Lead om de volledige range eruit te halen maar dat is de aard van het beestje, en maakt het juist voor mij een interessant apparaat vanwegen z'n eigenzinnige karakter. Net zo karakteristiek als de mechanische problemen waar je tegenaan kan lopen bij een Rhodes/Wurli/Hammond/Minimoog en nog heel veel andere 'echte instrumenten'. Juist door dat werken gaat je sound ook leven onder je vingers.

4) een mod doe je alleen, in mijn ogen, ter verbetering van een apparaat. Snel en makkelijk terugbrengen in de oude staat staat in mijn ogen gelijk aan te teer en gevoelig om in de problemen te raken. Voor mij zou een mod onomkeerbaar moeten zijn dan heb ik het vertrouwen in de constructie. Een werkend apparaat moet mijns inziens ook zo min mogelijk open geschroefd worden als het niet nodig is.

5) "... is de Nord in gebruik als instrument veranderd..."?! Hij staat al jaren op het podium bij heel veel funk/soul/R&B acts, vele wereldtours al gezien als vervanging van de anaolge bakken die sommige mensen het liefst zouden willen hebben staan, als synthbass i.p.v. een Moog, EP's/Clav's eruit i.p.v. DX'n, Pads i.p.v. dikke logge Oberheims enz...enz...:S Dus hoe hij in gebruik als instrument is veranderd snap ik niet. Tevens wederom de verondestelling dat je die dynamische range alleen kan aanspreken na de mod! Lukt het je niet dan is het gewoon een kwestie van danwel luiheid, danwel niet hard genoeg werken, of stugheid n.a.v. te weinig techniek of niet snel de knop kunnen omschakelen in je hoofd...niet een kwestie van dat het oude klavier niet goed zou zijn. Dat iemand het lekkerder of minder lekker vind spelen is een kwestie van smaak en daar hoor je mij ook niet over, dat is heel persoonlijk.

6) Als onderstreping van mijn opmerking op punt 4. Nord is misschien wel qua instrumenten het meest idiot-proof en werkt altijd, heeft mij nog nooit in de steek gelaten...en dan moet ik stiekem toegeven dat ik mijn instrumenten vaak meesleep maar nog nooit heb schoongemaakt van binnen, alleen geupdate wanneer nodig. Zowel mijn 1, 2 als 3 niet en de rest ook niet.
Dit soort problemen kan je dus ook niet hebben voor je op moet of als je bezig bent. Nou kan dit altijd gebeuren maar ik blijf bij mijn opmerking onder punt 4: If it ain't broke don't 'fix' it. Bijna alle problemen die je kan hebben zijn wel eens voorgekomen voor/tijdens mijn eigen klussen of bij bijv North Sea Jazz waar ieder jaar ontzettend veel toetsen naartoe gaan maar Nord is ook daarin stabiel gebleken.

7) Reserve onderdelen 't liefst altijd mee naar gigs. Heb altijd een problem-solve la in m'n case waarmee het meeste op te vangen is, en alle recente updates van m'n gear standby in een mapje op m'n desktop en op usb-stick. Goede multi-tool. Gelukkig (ondanks dat ik veel voorbij heb zien komen) heb ik het bijna nooit nodig gehad (ff afkloppen)

Zoals je kunt lezen heb ik mijn twijfels en vraagtekens bij dit experiment/deze mod. Ik vraag me ook nogsteeds af om welk type spelers het hier gaat. Zowel die erover klagen als die er op heben gespeeld.

Interessant vind ik het wel dat er mensen mee bezig zijn, ergens anders ook erg zonde van kostbare tijd die besteed kan worden aan nuttigere dingen hahaha maar da's mijn mening.

@Wout: ik ga ff kijken naar die 'Leftmost active Slot' situatie...I'll let you know. Wordt wel na maandag want ben morgen en 't hele weekend druk

Oh ene om je mijn antwoord op jouw vraag te geven: Nee, na die mod is een Nord Lead 2 geen Nord Lead 2 meer voor mij. Op m'n Rhodes wil ik ook geen actie als op bijv een CP-300 (die ik overigens niet lekker vind spelen hahaha), op mijn wurli niet die van mijn Rhodes en op m'n Hammond geen Yamaha C7 klavier...dus voor mij: nee;-)

Manu, ik ben het met je eens :)
Al blijf ik er waarschijnlijk wel op spelen, zo...

Ik heb dit alleen gedaan omdat ik het onderste uit de kan wil halen van die NordLead en dat gaat verdraaid diep! De Lead lijkt een eenvoudige synth, maar zij heeft een behoorlijk onderlaag. Vooral het gebruik van de schakelaars 'tijdens' het spelen geeft behoorlijk muzikale effecten. Effe eentje, over hoe de synth omgaat met ingevoerde data...

Kies een leuk geluidje, uitermate geschikt is iets met wat FM en zet de Play mode op mono en Unison aan, het liefst op 9. Speel een toets en hou die vast. Schakel dan de Unison uit en speel verder gebonden. De volgende toon is mono met een geweldige dosis Unison, duidelijk veel meer dan in de eerste situatie. En er zit een stuk delay in. Hou een toets vast en speel verder met een andere enzovoorts: in mono mode speel je dan duofone :) Als je twee toetsen indrukt en je laat ze om de beurt los, dan kan je leuk gebruik maken van de dubbele triggering...

Maar terug naar de modificatie...
Voor mij speel ik gemakkelijker gebonden op het zwaardere klavier en dat is persoonlijk. Bovenstaande truck is dan voor mij beter te controleren, want een foutje en de synth staat in gewone mono mode.

Die verzwaring was ook een reactie op het volgende verhaal: http://www.butoba.net/nordlead/nl2weight.html
Als die jongen het echt zo gedaan heeft, dan zijn de toetsen juist lichter bespeelbaar geworden; dan ram je met een tikje gelijk naar de maximale Velocity waarde...

Maar je hebt gelijk: ik ga wel heel erg ver en daar heeft Clavia de synth echt niet voor gemaakt :D

Wat dat Midi verhaal betreft, dat heeft geen haast. Ik ben geïnteresseerd of het op een andere NordLead(1) ook werkt en dan vooral op een toetsen versie. Het is ontworpen om op een Rack een Midi klavier aan te sluiten en dan als een NordLead te kunnen bedienen. Dat heeft Clavia volgens mij in de tweede versie gewoon er uit gehaald.

Wout

PS mijn spellingscontrole kent het woord ´verdomd´ niet, dus maar in verdraaid veranderd…

Laatst gewijzigd:
...
3) Sluit een beetje aan bij mijn volgende punt. Ik moet harder werken op een Nord Lead om de volledige range eruit te halen maar dat is de aard van het beestje, en maakt het juist voor mij een interessant apparaat vanwegen z'n eigenzinnige karakter. Net zo karakteristiek als de mechanische problemen waar je tegenaan kan lopen bij een Rhodes/Wurli/Hammond/Minimoog en nog heel veel andere 'echte instrumenten'. Juist door dat werken gaat je sound ook leven onder je vingers. ...
Nog even hier op reageren. Juist op het verzwaarde klavier moet je harder werken om het maximum te verkrijgen. Eén van de spelers vond dat hij te hard moest rammen. Met de kracht die je nodig hebt om op een normale Lead vol uit te gaan, daarmee zit je met de verzwaring pas op twee-derde. De controle over het effect is beter; de resolutie van je spel.
Maar de karakteristiek, en daarmee het instrument, is wel degelijk veranderd. En daar moet je voor kiezen! In een andere kleur spuiten is minder ingrijpend en dat wil niemand :)

Wout

Juist op het verzwaarde klavier moet je harder werken om het maximum te verkrijgen. Eén van de spelers vond dat hij te hard moest rammen. Met de kracht die je nodig hebt om op een normale Lead vol uit te gaan, daarmee zit je met de verzwaring pas op twee-derde. Wout

ff nog een keer goed mijn punt lezen dan he;-): ik had het over de volle RANGE aan dynamiek, niet over het MAX velocity...da's de truc niet. Dat is precies waar veel mensen ook verkeerd gaan bij het uitproberen van een Nord Stage z'n grand piano sound. De dynamiek zit bij de Nords heel erg in de subtiliteit van je aanslag. De max is op elk toetsenbord zo bereikt dat is geen kunst, het gaat juist om de hele dynamische range eruit te halen. En juist daar is een Nord Lead 2 toetsenbord zo lekker, omdat die je uitdaagt hem te bespelen alsof het een akoestisch instrument is daarom ook mijn stellige "NEE" als antwoord op je vraag:D

Volgens mij zeggen we eigenlijk hetzelfde :)

Laten we het zo bekijken:
stel dat jij in staat bent op een licht toetsenbord 10 velocity zones te bespelen met de kracht die jij uitoefent op de toets, zeg een gram per zone meer... Het is maar een aanname, want ik heb geen zin dit wetenschappelijk te benaderen! Nou maak ik de toets zwaarder, oftewel, ik geef hem meer massa. Ik moet nu meer kracht gaan uitoefenen op die toets om een bepaalde zone te halen. Als het totaal (max) 10 gram meer is, betekent dat een gram per zone meer nodig (mits het lineair is), dus totaal 2 gram. In de lichtere situatie zat je al een zone verder.
Nu weet je ook wel dat bij het aanslaan niet alle kracht nodig is om het maximum te halen: met één vuist beuken of met twee, dat maakt niets uit, want de 127 is allang bereikt. Dus veel van je kracht is dan eigenlijk overbodig. Een verzwaard toetsenbord gebruikt een klein stukje van die overtollige kracht wel. Het is goed te horen als je slechts één toets iedere keer wat harder aanslaat.

Jouw punt, denk ik, is dat je nu eenmaal gewend bent om een bepaalde kracht te gebruiken en een andere verdeling daarom onwenselijk is. Natuurlijk! Daarom is mijn stelling dat je er voor moet kiezen; dat je het wilt. Het gaat mij er niet om een piano aanslag te imiteren.

Voor veel bespelers van de Lead is het overbodig: die gebruiken waarschijnlijk niet meer dan drie of vier zones met wat onzuiverheden. Maar één van de spelers afgelopen woensdag is wel degelijk in staat te merken dat iemand stiekem de FilterEnvAmount heeft verzet met een waarde van ongeveer 15 (Shift+LFO-wave form) en dan voel je alles wel erg nauwkeurig. Hij vond het zware toetsenbord dus 'eng' :)

Voor alle duidelijkheid, het Filter Velocity effect wordt door een aantal parameters beheerst, namelijk
1 de aanslag zelf,
2 Filter Cut off (staat die al op 127 dan gebeurt er heus niets, bij een LPF dan),
3 Filter Envelope Amount (daar geeft 127 juist het volle effect),
4 Filter Envelope Sustain (die wordt vaak vergeten) en
5 het knopje moet wel aan staan, of je moet de Morph functie gebruiken ;)

Het is beslist niet mijn bedoeling betuttelend over te komen, want uit de discussie weet ik dat je zeer zeker verstand van zaken hebt, maar misschien andere lezers niet en per slot heeft deze discussie voor mij ook de functie om alles weer eens goed op een rijtje te zetten, want het artikeltje gaat natuurlijk wel in het Engels en dan is dat rijtje toch wel handig.

Wout

Jouw punt, denk ik, is dat je nu eenmaal gewend bent om een bepaalde kracht te gebruiken en een andere verdeling daarom onwenselijk is. Natuurlijk! Daarom is mijn stelling dat je er voor moet kiezen; dat je het wilt. Het gaat mij er niet om een piano aanslag te imiteren.

Mijn punt is (wat ik al 2x eerder in dezelfde woorden heb getikt hahaha): je hebt geen aanpassing aan het NL(2) toetsenbord nodig om de volledige range aan velocity-waarden te bereiken, je moet op een Nord Lead alleen anders spelen dan op een Triton/Motif/Fantom/Electro/Stage/Virus enz...

Het is aan de speler om harder te werken (NIET HARDER TE SPELEN MAAR HARDER JE BEST DOEN OM EEN INSTRUMENT TE BEHEERSEN) om het beste resultaat eruit te slepen. Ik pleit altijd erg voor dat wanneer je zegt toetsen te spelen je net zo lekker moet kunnen spelen op een Rhodes toetsenbord as een Steinway als op een Yamaha PSR keyboardje en ook een Nord Lead. Je voelt de verschillen wel natuurlijk, en het ene heft je voorkeur maar je moet je als toetsenist kunnen aanpassen aan waar je op speelt, niet het instrument aanpassen aan jouw spel (behalve interne velocity-curves natuurlijk)

Ik ben nu niet in m'n studiootje, dus ik kan geen een voorbeeldje in elkaar flansen. Maar heb je wel eens Vader Jacob via velocity gespeeld? Osc2 op vaste frequentie zetten (geen Tracking, Osc1 wegdraaien) en een Morph/Velocity instelling maken van 10 halfjes omhoog, dan speel je met één toets van do t/m la met de halve er tussen. Hoe harder je aanslaat hoe hoger de toon, met de la als max. Dat zijn dan maar 10 zones, maar eenvoudig is het toch niet. Psychologisch gezien is de moeilijkheid dan toch ook wel weer dat je zelden toonhoogte met velocity bespeelt, maar toch. Na wat oefenen is ook Kort Jakje nog wel te spelen...

En dan proberen het in canon te doen (ha, ha... smiley´s werken nu even niet meer...)

Maar ik denk dat het met een verzwaard toetsenbord gemakkelijker gaat...

Wout

PS het is een oude grap om op deze wijze een keyboardspeleer op 1 april in de maling te nemen. Een preset op deze manier vals te laten spelen...

Back