Formant modular revisie + uitbreiding

Wordt metaal/hout plus plexiglas niet te dik? Ik heb al een probleem om 3,5mm jacks te vinden die door 3mm hout komen, laat staan dat daar nog plexiglas bij komt...

Opzich zou 1 of 1,5mm metaal genoeg moeten zijn. Het plexiglas hoeft niet zo dik te zijn (ergend rond de 1mm), het metaal zorgt namelijk voor de stevigheid.

Bij hout wordt het een ander verhaal natuurlijk, dat moet je inderdaad een stuk dikker nemen om het voldoende stevigheid te geven.

Bij hout wordt het een ander verhaal natuurlijk, dat moet je inderdaad een stuk dikker nemen om het voldoende stevigheid te geven.
Inderdaad, je kan het wel uitboren op de plaatsen waar je panel hardware moet komen maar ik weet niet of dit dan nog stevig is.

Je zou eventueel ook een dun plaatje hout (2mm?) kunnen nemen met een raamwerk van wat dikker hout erachter om het geheel stevigheid te geven, maar ik denk dat metaal beide gevallen (uitboren en raamwerk) steviger en duurzamer is.

Het is natuurlijk wel zo dat metaal lastiger te bewerken is met het gereedschap dat normaal gesproken in en om het huis te vinden is.

neem gewoon aluminium.
1 mm is voor kleinere fronten dik genoeg, voor grotere fronten lijm je er een stuk 10x10mm hoekstaf achter (in de lengte natuurlijk)).
1mm aluminium is prima te bewerken.
voor te snijden..
een afbreekmes, een vlakke ondergrond en een rei ( een lineaal waarlangs je kan snijden zonder dat je je vingers kan raken met het mes)

leg de plaat neer, teken af, wel in hele stroken, een hoek uit een plaat halen op deze manier gaat niet echt makkelijk.

snijd de strook diep in langs de rei, teken de andere kant af, en snijd de andere kant diep in.
dan de strook een paar keer buigen, en dan laat het vanzelf los.

boren met gewone metaalboortjes.
voor grote gaten, voorboren met 3mm, dan 5mm, dan 8mm en dan 10mm.

pas vooral op je vingers en andere lichaamsdelen met afbreekmessen, ze zijn echt heel erg vlijmscherp, altijd van je af snijden, en na gebruik alijd het mes terus in de beschermhuls.

kosten voor deze korte alusnijden kursus..... :biertje:

8D

Ik boor met een getrapte boor. Scheelt weer boren wisselen.

Vierkante gaten voor schakelaars en displays doe ik met een figuurzaag voor metaal. Dat gaat prima met 1mm alu. De plaat zelf zaag ik met een decoupeerzaag met een zachtmetaalzaag erin (wel olie op de zaagsnede doen).

Bedankt voor de tips, ik bekijk het vanavond eens.

De plaat die ik heb liggen zal wel aluminium zijn, aangezien ze al heel lang op zolder licht en nog niet roest is. :)

Dat van dat snijden met een breekmes probeer ik eens. Ik ben benieuwd of het lukt!

Voor de bedrukking was ik van plan om in spiegelbeeld op overheadslides te printen en dat voor het metaal te plaatsen. Dit blijft dan op zijn plaats met de schroefjes in de hoeken en de potmeters enzo. Hoop ik. :)

Frontjes zagen uit die metaalplaat ging niet goed, om van snijden nog maar te zwijgen. Volgens mij is het staal en geen aluminium. :D

Ik ga dus maar op zoek naar een andere oplossing...Houten plaatjes geprobeerd, maar dat is ook niks. Dus nu op zoek naar iemand die voor mij fatsoenlijk de plaatjes kan maken. De gaten boren kan ik zelf nog wel.

Laatst gewijzigd:
Ik ben de bestellijst voor Dick Best aan het maken...130 jacks staat altijd leuk. :D

J.Baars, ga ik voor het verhogen van de output van de noise module componentjes nodig hebben? Zoja, welke? Dan kan ik die meteen meebestellen.

ik ga van het weekend even kijken, staat genoteerd.
en dan stuur ik jou die componenten wel,( voor 0,00 euro) dan kan je vast je andere dingen bij Dick bestellen.
doe hem de groeten.
:mega:

Die componenten bestel ik wel gewoon mee bij Dick hoor. Het steekt niet op een dag. Ik wacht eerst nog op de goede thuiskomst van een pakketje van bij Newtone vooraleer ik bij Dick durf bestellen (ivm slechte ervaringen met de post). En ik zit ook nog te kijken wat en waar ik eventueel als reservecomponenten bestel. Kwestie van nog 50 jaar met de Formant verder te kunnen. :)

Dus als je me na dit weekend kan zeggen wat en hoe ik nodig heb voor de noisemodule, dan heb je me al meer dan genoeg service geleverd. :)

korte alusnijden kursus

Toevoeging:
Voor het aftekenen van te boren gaten ed. Plak schilderstape op de plaat. Teken hier je boorgaten op af. Met de centerpunt op ieder boorgat tikken en tape verwijderen. Op de plaat heb je dan alleen de te boren gaten en geen hulplijnen om het geheel exact recht uit te lijnen.

Bedankt voor de boortips!

Een stappenboor heb ik niet, wel een conische boor die een gelijkaardig doel lijkt te hebben. Alleen kan ik moeilijk zien of dat een metaalboor is of niet. Soit, anders doe ik het gewoon in een paar stappen, daar ga ik ook niet dood van.

Ik vraag ondertussen rond wie er voor mij de paar metalen plaatjes kan snijden/knippen/...Adresje 1: mijn oude Technische school.

Wat ik zelf meestal doe is een gewoon een printje van het design over het panel heen plakken. Dan hoef je helemaal niet na te tekenen.

Een conische boor werkt anders dan een getrapte boor. Met een getrapte boor kun je namelijk met de trap erboven het gat nog even braamvrij maken door hem er even heel licht op te duwen. Krijg je erg mooie gaten van. En in mijn ervaring is het heel lastig om met een conische boor de exacte maat te boren.

Met een conische boor ga je heel gemakkelijk iets te lang door waardoor je gat al snel te groot wordt idd, als je meerdere gaten gaat boren in 1 panel kan je dus makkelijk met een gat je panel verknoeien, ook krijgt je panel gaten die dus taps toelopen en zijn de gaten op het smalste punt veel zwakker dan op het punt waar het gat het grootst is, wat voor de bevestiging van onderdelen geen pre is.

Mooie kast, mijn Formant nog niet zo'n mooie kast,
tzt wil ik die wel (laten?) maken van mooi massief hout.
Het oog wil toch ook wat : )

Bij mij zijn de frontjes wat wiebelig, het is geloof iok ook geen alu, metaal.
Bij de nieuwe kast vang ik dat dan op door extra latjes over de lengte.

Eerst nog een de schakelaar en jackbussen een keer vervangen,
die zijn allemaal wat versleten.

Zo, net een investering in de toekomst gedaan.

Mijn Formant modules zijn allen relatief recent ge(her)bouwd of gereviseerd. Grotendeels bestaan ze ook uit bread&butter discrete componenten. Maar hier en daar zit er toch iets tussen wat niet meer courant is. Dus ik heb net alle niet courante onderdelen van een Formant besteld. Minstens 1 van elk type (soms vond ik er niet meer dan eentje...).

Zo zou mijn Formant nog decennia mee moeten kunnen.

Eén van de eenvoudigste componenten blijkt het moeilijkste te vinden: een gewoon transistorpaar vind ik niet meer! Wat ik dus gedaan heb is 6 enkele transistoren van het gespecifieerde type besteld, welke dan in 3 paren gematcht kunnen worden. Dat werkt ook en wordt in de manual ook voorgesteld.

De recente extreme prijsstijging van sommige oude synth-IC's heeft me wakker geschud. Als ik nog een tijd wacht met reservestukken te bestellen, zou de prijs wel eens véél hoger kunnen liggen. Ik merkte nu al dat er soms een factor 3 zat tussen een onderdeel in stock en datzelfde onderdeel in nabestelling...Vandaar dat ik van sommige maar eentje heb gekocht, want men had maar 1 in stock.

Als je dit zo ziet, dan ben je blij dat je een Formant hebt welke nauwelijks van die exotische dingetjes bevat. Bij veel andere synths wordt je wat moedeloos als je ziet wat voor "unobtainium" daar in zit... Bij de Formant was ik snel rond. Je kan de zeldzamere IC's daarin op één hand tellen.

Ik ga dus een mooi zakje propvol minder courante reservestukken (die IC's, 2 modellen transistor, Ge diodes...) binnen in 1 van mijn Formantkasten vastzetten. Zo blijven de onderdelen altijd bij de Formant en kan ik met een gerust hartje slapen. :)

Mijn budget voor deze maand was toch op om alvast de megabestelling bij Dick Best te betalen, dus op deze manier heb ik toch wat te doen. :)

Back