Formant modular revisie + uitbreiding

Vraagje: als vervanging van de dubbeltransistoren is BC557B niet meer leverbaar. Werkt BC557C dan ook, of krijg je problemen door zijn andere specs?

De formant manual heeft het over medium gain torren, en de "C" is high gain. Dus...?

En werkt BC557C ook als equivalent voor de BC560 die hierboven voor de 3084 werd voorgesteld?

Interessant!

Waar dan? Bij transistoren-BC reeks vond ik ze niet.

Ik bestel dan meteen 50 stuks, kan er al eens gematcht worden. :)

Wat de leeftijd van de torren betreft: in de winkelstock hooguit 2 weken, maar wanneer ze dan ooit geproduceerd zijn weet de winkel niet. Kan vorige maand zijn, kan 20 jaar geleden zijn. Al is dat laatste niet zo waarschijnlijk vanwege de grote roulatie in deze torren, er komen er dus regelmatig nieuwe bij. Zullen dus wel redelijk recent zijn.

je kan het weten door het getal dat er op gedrukt staat onder µA726. Ik heb nog twee 726's liggen die ik lang geleden gekocht heb: 7850 is de 50ste week van 1978 en 8205 is dus...enz.

output vergroten bij de de noise module.
om als eerste te proberen, vervang R2 (100K) door een serieschakeling van een instelpot van 470 K in serie met een weerstend van 47K

vervang R4(10K) met een instelpot van 10K

kijk of de uitput hoger wordt.

als dit niet helpt..

zet dan tussen de ruistor ( de - van C2) en de + input van IC1 ( waar R3 ook aanvastzit)
een een transistor versterkertje.

BC547,, E aan massa , C via 10K naar + , B via 1M naar C, C2- gaat aan B, C gaat via een C van 1 uF ( + aan C, - aan kruising pin3 IC1 R3).

groeten,
jeroen

Dank je!

Als ik de Formant manual nalees (en veronderstel dat jij je aan het schema gehouden hebt :)) zal het met die weerstanden wel opgelost zijn.

Nu nog even bedenken hoe ik netjes een R vervang door een R en stelpot in serie...

Een R door enkel een stelpot vervangen kan al een uitdaging zijn om netjes te doen, vanwege de andere afstand tussen de voetjes (veronderstel ik). Even goed nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

Zo, er begint zich hier een stapeltje (reserve) NOS IC's en torren te vormen waar menig SynthDIY freak behoorlijk op zou kwijlen. Het is natuurlijk een erg abstracte investering in het veiligstellen van de toekomst van mijn apparaten momenteel, maar ik weet dat ik op een dag in de toekomst blij ga zijn dat ik nu deze euro's heb uitgegeven hieraan.

Als we weer wat meer hobbygeld hebben, plaats ik de megabestelling voor het afbouwen van de topkast bij Dick Best. De teller staat op zo'n 600 componenten...

Dank je!

Als ik de Formant manual nalees (en veronderstel dat jij je aan het schema gehouden hebt :)) zal het met die weerstanden wel opgelost zijn.

Nu nog even bedenken hoe ik netjes een R vervang door een R en stelpot in serie...

Een R door enkel een stelpot vervangen kan al een uitdaging zijn om netjes te doen, vanwege de andere afstand tussen de voetjes (veronderstel ik). Even goed nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

Samen met een andere synth-DIY'er de oplossing gevonden: schakelingetje op een kleine gaatjesprint opbouwen als een dinosaurusIC, met aangesoldeerde IC pootjes die in de gaatjes van de oorspronkelijke weerstand op de Formant PCB gesoldeerd worden.

Naast het vraagje over minibanaan nog een tweede vraag voor J.Baars:

Op je inputmodule ("BFX Syncon") zitten nogal veel inputs en outputs, en ik probeer er wegwijs in te geraken. Ik denk dat ik de huidige functionaliteit nu begrepen heb:

keyboard connnector = werkt zoals het hoort
2 extra blauwe plugs = ground verbindingen
extra rode = omzet naar minijack
CV in: is nu niet echt ext CV in, maar CV naar potmeter
CV: niet aangesloten
multi gate: niet aangesloten
gate in: external gate in
dyn: attenuator output van "cv in" + potmeter
gate out: gate out
CV out: CV out

Ik wil hier iets meer logica en functionaliteit inkrijgen, maar wil niet verder modificeren dan wat bedrading aanpassen. Ik stel het volgende voor:

-gate out met multigate verbinden, zo geven ze allebei gate out
-"CV" als attenuator met "dyn" laten werken
-"CV in" met "CV out" verbinden, zo werkt hij als external CV in (leve de analoge techniek, waar een achterdeur net zo goed een voordeur is, tweerichtingsverkeer! :))

Zie je hier technische problemen, redeneerfouten, interpretatiefouten?

De functionaliteit van de module klopt dan nog niet 100% met de labels of de lijnverbindingen op het front, maar ik denk dat het dan toch logischer wordt en er niks ongebruikt is.

Ik kreeg net een ingeving. :halleluja OK, ingevingetje. :P

Ik ga deze module als volgt aanpassen:

-alles minijack
keyboard connnector = werkt zoals het hoort
2 extra blauwe plugs = worden attenuator outputs met de draaiknop
extra rode = omzet minibanaan naar minijack

CV in: verbinden met CV out, waardoor hij CV out wordt
CV: wordt attenuator input
multi gate: hier komt een switch die tussen interne en externe gate voor de ADSR's switcht
dyn: dit wordt een externe gate in voor de 2 zilverkleurige ADSR's

gate in: external gate in
gate out: gate out
CV out: CV out

Dit is een heel eenvoudige functie die (doordat ik 2 keyboards en 1 sequencer heb op de Formant) veel extra functionaliteit biedt. Op die manier heb ik tot 3 volledig onafhankelijke complete patches tegelijkertijd.

Nog even kijken hoe ik het frontje dan netjes en correct aanpas.

J.Baars, als je de layoutbestanden van het frontje voor deze module (ringod+inputs) en van de sequencer nog hebt, zou dat welkom zijn. Dat maakt het eenvoudiger voor mij als ik hiervoor eventueel nieuwe frontjes met correcte labels wil maken.

Ik bedenk me net dat deze mod niet helemaal geeft wat ik zoek; daarvoor moet ik op de zilveren Formant 1 ADSR (die naar VCA) op deze manier een optionele eigen trigger geven, en bij de Gele Formant een keertje hetzelfde bij één van zijn 2 bussen.

En dan is het hek van de dam, dan kan ik solo orkest op een modular spelen. Performance workstation, '70's style. :D

Zo, ik heb ondertussen ook een adresje gevonden die voor mij de frontplaatjes willen snijden. Enkel het snijden van de rechthoekige plaatjes; de gaten boren doe ik zelf wel wanneer ik de layout van de frontjes af heb.

De plaatjes worden uit vliegtuigaluminium gemaakt, dus dat is positief qua looks, roestgedrag, geleiding (makkelijk aarden van jacks) en bewerkbaarheid bv bij boren. Komt goed!

Zou anderhalve mm aluminium dik genoeg zijn voor stevige frontjes? Of beter 2mm? Of geeft dat dan problemen om componenten nog te kunnen bevestigen? Er komt geen plexiglas voor of achter, enkel overheadsheets voor de opdruk (techniek die bij anderen zéér mooie en slijtvaste resultaten gaf, dus ik ga het ook proberen.)

Super, bedankt!

Dan moet ik nog even vinden hoe ik een BMP moet afdrukken zodanig dat de afmetingen correct zijn. Komt goed! Dat wordt toch nog wat trial and error, die frontjes. Maar eens het goed is, zou het erg mooi moeten zijn.

Het wordt nog wat met die modular. :)

Super, bedankt!

Dan moet ik nog even vinden hoe ik een BMP moet afdrukken zodanig dat de afmetingen correct zijn. Komt goed! Dat wordt toch nog wat trial and error, die frontjes. Maar eens het goed is, zou het erg mooi moeten zijn.

Het wordt nog wat met die modular. :)

als je de bitmap vanuit paint afdrukt, dan is het formaat goed.
anders mail je mij even de herbouwde files, en dan print ik ze even.
:mega:

Gewoon printen vanuit paint zal me nog wel lukken. :D Doen we hier met een laserprinter op overheadsheets, zal wel mooi worden denk ik.

Handig, dan kan ik die files meteen ook als uitgangspunt voor de andere frontjes gebruiken.

Wat is de beste manier om de gaten in de overheadsheets te maken? Ik heb geen ponsje. Ook boren lijkt me lastig werken. En uitsnijden is een prutswerk bij kleine ronde gaten. Smelten met een soldeerbout?

En natuurlijk de frontjes ook gewoon op papier drukken als mal voor het boren van de gaten, dat spreekt voor zich.

gaten uitknippen ( na het lijmen op het front) met een klein gebogen schaartje.

maak als je een laserprinter gebruikt eenst een teststukje, soms laat de toner los.
inkjet , op inktjet folie zit steviger vast.
groeten,
jeroen

Back