Soft synth?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Shoarma

Gedeactiveerd account
Ik won overal in nergens , zie prof. Ik woon @werk
Hey,

Ik hoorde het een en ander over zogenaamde "soft synths", dit lijkt me een perfect moment om eens te gaan uitvogelen hoe soft synths werken, voordat ik me eens een echte synth ga kopen..... Of werkt een echte synth toch net weer iets anders?

Wat kan je zoal met soft synths?
Heb je hier een sterke PC voor nodig?, mijn specs nu zijn:
mifl1e.jpg

Ik krijg binnenkort een Intel I7 met 6GB ram.

Mvgr, Shoarma

Om je niet direct naar de zoekfunctie te wijzen (er bestaan werkelijk 10tallen draadjes over softsynths of VSTi's zoals ze ook wel genoemd worden).

Een softsynth is een programmatje dat geluid genereert. Vaak wordt dit via midi-data afgespeeld en kan pas naar rendering (ook wel bouncen genoemd) als audio-bestand worden gezien.

Check de volgende sites eens:

http://www.tweakheadz.com/software_synths.html

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94819

Ook bestaat er een apart softsynthforum

Op KVR vindt je vele softsynths...

Tip: probeer eerst gratis softsynths en vind uit of je de workflow bevalt, misschien wil je wel liever hardware en dan is het zonde als je al je euro's al in softsynths hebt zitten.

Succes!
D

Om je niet direct naar de zoekfunctie te wijzen (er bestaan werkelijk 10tallen draadjes over softsynths of VSTi's zoals ze ook wel genoemd worden).

Een softsynth is een programmatje dat geluid genereert. Vaak wordt dit via midi-data afgespeeld en kan pas naar rendering (ook wel bouncen genoemd) als audio-bestand worden gezien.

Check de volgende sites eens:

http://www.tweakheadz.com/software_synths.html

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94819

Ook bestaat er een apart softsynthforum

Op KVR vindt je vele softsynths...

Tip: probeer eerst gratis softsynths en vind uit of je de workflow bevalt, misschien wil je wel liever hardware en dan is het zonde als je al je euro's al in softsynths hebt zitten.

Succes!
D

ja, maar ik kan r-ond zijn posts niet lezen :bekdicht:

Een software synthesizer is een digitale synthesizer die alleen in software vorm bestaat. Om hem te kunnen gebruiken heb je een, bij voorkeur goede, geluidskaart nodig in je PC en een manier om via MIDI de softsynth te bespelen. Voor dat laatste vind je vele mogelijkkheden. Bij softsynths wordt vaak gesproken over MIDI-controllers, MIDI-keyboards of masterkeyboards. Als je een synthesizer hebt die over MIDI beschikt kun je die ook als controller gebruiken. Zoniet, zou ik je aanraden om een goedkoop MIDI-controllertje te zoeken. Met de zoekfunctie op het forum kom je bij veel opties terecht.

Het verschil tussen een hardware synth en een soft(ware) synth is dus simpelweg de aanwezigheid van het keyboard en/of de kast, de processor, de chips, de in- en uitgangen, etc. Bij een hardware synth krijg je die erbij, bij een softsynth moet je die functie laten overnemen door je PC/MAC. Je PC/MAC fungeert dus dan als 'gastbehuizing' voor je synth.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt. Je kunt op het forum ook lijsten vinden met gratis te downloaden softsynths en effecten. Ik raad je aan om daar eens rond te neuzen.

haha, ik heb een hier nog een roland jv30 staan met midi output, dus dan kan ik gewoon een midi kabel halen die naar een gewone input leidt?

Ja, dat kan prima.

Op een computer met identieke specificaties als die van jou heb ik ook prima kunnen werken voor een aantal jaren.

http://www.asio4all.com/ is een tussenoplossing zolang je nog geen fatsoenlijke geluidskaart hebt.

Begin met iets als Reaper -> http://www.reaper.fm/ - lees de wiki aldaar goed door en kijk of je een eenvoudige softsynth zoals Synth1 -> http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/#down aan de gang kunt krijgen. Installeren hoeft niet eens; kopieer gewoon de inhoud van de zipfile naar de C:\Program Files\vstplugins map (gewoon aanmaken als je 'm nog niet hebt) en stel in Reaper in dat je die map voor je plugins wil gebruiken.

haha, ik heb een hier nog een roland jv30 staan met midi output, dus dan kan ik gewoon een midi kabel halen die naar een gewone input leidt?

Als die gewone input een midi-input is wel ja. Midi is data voor de duidelijkheid, geen audio(/geluid).

Op een beetje geluidskaart zitten midi-in/uitgang. Dat zijn dan wel geluidskaarten specifiek voor geluidsbewerking/homestudio. M-audio 24/96 bijvoorbeeld. Vooral geen standaard game-geluidskaartjes van Creative bijvoorbeeld.

Er is ook niks speciaals aan soft synths. Alle moderne synths zijn softsynths, tenzij expliciet anders aangegeven ("analoog" staat er dan). Ze zitten alleen toevallig in een wat mooier kastje dan je PC8~ En jouw PC voldoet daar prima voor, je nieuwe al helemaal.

kut, ik heb eene
!B(,B!ogBWk~$(KGrHgoOKj8EjlLmWyi9BKcHziSUFg~~_12.JPG

geluidskaart gekocht lol, die is zeker niet midi compatible?

en stel, ik koop me een beetje een redelijke laptop, laten we zeggen, Pentium 4 , 1GB ram, zou ik daar ook mee op stage kunnen met soft synth? (als er soft synth geluidskaarten voor laptops zijn)

Wat zijn jullie ervaringen met de jv30 eigenlijk? Persoonlijk vindt ik dit zelf een KUT synthesizer, zou graag jullie mening hierover horen! ;-)

Mvgr, Shoarma

kut, ik heb eene
!B(,B!ogBWk~$(KGrHgoOKj8EjlLmWyi9BKcHziSUFg~~_12.JPG

geluidskaart gekocht lol, die is zeker niet midi compatible?
Koop gewoon een E-mu Xmidi 1x1 kabeltje van 30 euro, dan heb je je MIDI.

en stel, ik koop me een beetje een redelijke laptop, laten we zeggen, Pentium 4 , 1GB ram, zou ik daar ook mee op stage kunnen met soft synth? (als er soft synth geluidskaarten voor laptops zijn)
Knap als jij nog een nieuwe P4 laptop kan krijgen :P. Ja, dat kan ook, en die geluidskaarten zijn er en werken via USB of Firewire.

Wat zijn jullie ervaringen met de jv30 eigenlijk? Persoonlijk vindt ik dit zelf een KUT synthesizer, zou graag jullie mening hierover horen! ;-)
Gewoon houden totdat je iets beters hebt. Voldoet prima als controller.

Wat vind je er zo slecht aan dan?

Koop gewoon een E-mu Xmidi 1x1 kabeltje van 30 euro, dan heb je je MIDI.

Knap als jij nog een nieuwe P4 laptop kan krijgen :P. Ja, dat kan ook, en die geluidskaarten zijn er en werken via USB of Firewire.

Gewoon houden totdat je iets beters hebt. Voldoet prima als controller.

Wat vind je er zo slecht aan dan?

kan er geen geluiden uit krijgen XD

wat is een 1x1 kabeltje?

Hahaha jongens...why bother?! Gebruiken jullie de zoekfunctie eens zelf hier? Hahaha...try it, voordat er een heleboel energie in reply'n gaat zitten

Grtz. Oh waarom ik eigenlijk reply'de: Shoarma, ga nou echt eens wat dingen uitproberen. Zowel qua inlezen in de materie als naar welke muziekwinkel dan ook en creatief YouTube'n Echt niet om vervelend te doen hoor, ik bedoel het goed maar zie nou al in in ieder geval 3 threads dezelfde trend verschijnen en dat kan doorbroen worden door zelf onderzoek.

Ik heb Shoarma echt tonnen informatie gePM'd. Denk je dat ie er ook maar iets van gesnapt heeft ?
Kerel blijft maar lullige vragen stellen. Zal nooit een virtuoos worden op die manier.

:slotje::frons:

Ik heb Shoarma echt tonnen informatie gePM'd. Denk je dat ie er ook maar iets van gesnapt heeft ?
Kerel blijft maar lullige vragen stellen. Zal nooit een virtuoos worden op die manier.

:slotje::frons:

Yep, I know...zit hier ook echt niet omdat ik m'n eigen frustraties kwijt moet of lol haal uit mensen afzeiken @ Shoarma: dat is ook echt niet de bedoeling om zo over te komen. Maar ik meen wel wat ik zeg. Dat is wel een probleem van de huidige generatie: alleen maar voorgekouwde en herkouwde kennis. Alles kant en klaar dus snappen hoef je het niet, als je maar stap voor stap de online video tutorial of zoveeste YouTube-vid checkt. Is ook zeker te gek, alleen met een klein beetje basis kennis leren en ergens in duiken ben je klaar voor je leven en kan je op eigen houtje problemen tacklen...en lukt dat niet!! Dan kan je verder vragen stellen

yup,
ik ben t eens met Keybern en Manu,
ik zou dergelijke vragen niet eens durven stellen :P

read, watch & learn TS !

maar ik snapte gewoon niet hoe ik een midi kabel op mijn gewone geluidskaart kan krijgen?

Niet.

MIDI-kabels zijn dik. Dat gat achterop je computer waar die geluidskaart inschuift is dun. Past niet, dus moet je ook niet doen.

kan er geen geluiden uit krijgen XD
Da's natuurlijk bullshit. Of er iets kapot, of je hebt een verkeerde instelling erin staan.

wat is een 1x1 kabeltje?
http://lmgtfy.com/?q=e-mu+xmidi+1x1

Niet.

MIDI-kabels zijn dik. Dat gat achterop je computer waar die geluidskaart inschuift is dun.

Da's natuurlijk bullshit. Of er iets kapot, of je hebt een verkeerde instelling erin staan.

http://lmgtfy.com/?q=e-mu+xmidi+1x1

Nee, ik kan er niets van maken bedoel ik (ik wil anders wel een keer voor de lol een filmpje posten , dan zie je wel)

en is zo'n E-mu Xmidi 1x1 kabel echt een goede oplossing voor midi? of is de hardware voor midi beter?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back