Hammond xk1/Nord C1/Nord electro 2, Advies?

robbiefree

Ingeburgerd
Beste mensen

Ik zit nu al bijna een maand met 3 instrumenten in mijn maag! Word er knettergek van. Zit namelijk erg te twijfelen tussen de Hammond xk1, Nord c1 (Ivm met de prijsverlaging naar 1500) en de nord electro 2. Zelf had ik altijd de neiging naar de Xk1, ivm de drawbars, maar eigenlijk is dat meer een gadget! Presets voldoen denk ik ook wel.

Ik wil graag advies, van mensen die de zelfde overwegingen hebben moeten maken, en waarom ik voor een bepaald instrument moet kiezen.
Alvast bedankt...

Ik heb nog nooit moeten overwegen tussen een Nord en een andere bak.
Voor die prijs zou ik zeker een C1 scoren. Nu een Electro 2 kopen is wat lullig, vind ik, als het vooral om de Hammond te doen is.

Nord is eigenlijk heel eenvoudig, of het ligt je of het ligt je niet.
De mijne lagen afgelopen weekend zelfs tegen de grond.

Ik denk dat er weinig te adviseren valt. Een C1 klinkt goed, een XK-1 klinkt goed. Je moet je meer andere dingen afvragen:
- Zoek je een dedicated machine voor Hammond? Of heb je ook goede pianos, Rhodes, etc. nodig? Als je die nodig hebt is de keuze simpel: Electro;
- Hoeveel doe je met een Hammond? Als het alleen maar een enkele patch is voor een enkel nummer dan heb je misschien niet eens een Hammond nodig. als je spul speelt a la Keith Emerson of Jon Lord, dan heb je een echte dedicated machine nodig dankzij Leslies, Overdrives, Drawbars, Chorus/Vibrato, etc.
-Heb je twee manuals nodig? Gezien je opmerking over "drawbars zijn gadgets" trek ik de conclusie dat je niet een echte Hammond speler bent, dus lijkt het me ook stug dat je een dubbel manual nodig hebt. Aan de andere kant, ik heb één van de uitgangen van mijn A-70 doorgelust naar de MIDI In 2 [LOWER] van de XK-1 en kan dus, indien nodig, met twee manuals spelen.

Enneh.... drawbars een gadget? Ik denk dat je hiermee veel Hammondspelers kwetst, daar de drawbars net zo belangrijk zijn als de tremolo hendel voor de gemiddelde Metal-gitarist.

Persoonlijk heb ik gekozen voor de XK-1. Eigenlijk wilde ik de XK-3 hebben, maar een prijsverschil van zo'n 1000 euros was toch wel bepalend voor mijn keus.

Hopelijk heb ik niet te veel twijfel gezaaid, maar in het kort is mijn advies: kijk hoeveel je doet met een Hammond, en laat gebaseerd daarop de prijs de doorslag geven.

Ik bedoelde ABSOLUUT niet dat drawbars gadgets zijn, nee nee! Drawbars zijn de bomb, ik bedoelde meer dat op de XK1 de drawbars een beetje erbij zijn gezet, alsof ze er niet bij horen. Kijk ik koop liever ook een Xk3c maarja te duur!

Ik ben niet echt een hammond speler, nee, maar wil wel alle classic jazz songs van jimmy Smith, Booker T. etc kunnen spelen. Ik neig dan ook steeds meer naar de c1 van nord, omdat het een dubbel klavier heeft, en goede sounds.

Maar de hammond xk1, blijft toch nogsteeds hangen bij mij ivm de 'fysieke drawbars' en de look! Ik hoop dat ik binnenkort de gelegenheid krijg om deze twee apparaten naast elkaar te leggen en ze te vergelijken, ook op gebied van het gevoel!

Ik ga 'm wél gebruiken voor hammond sounds only, dus ik hoef eigenlijk geen andere troep, de electro valt dus al af!

Alvast bedankt voor nu (nog 2 waar ik uit moet kiezen)

Een C1 is goed.

Zelf zit ik meer in de (hard/classic) rock dus kwam ik met andere voorbeelden, maar Smith en Booker zijn inderdaad ook goede voorbeelden.

Ik ga denk ik toch voor de Xk1 ga, ivm de drawbars en de toegankelijkheid van het apparaat. ik denk dat de meeste van jullie het er mee eens zijn dat dit een goede keuze is!

Ik ga denk ik toch voor de Xk1 ga, ivm de drawbars en de toegankelijkheid van het apparaat. ik denk dat de meeste van jullie het er mee eens zijn dat dit een goede keuze is!

Heb je hem al 1:1 vergeleken met de C1 dan?

nope, maar de C1 is niet echt makkelijk mee te nemen! En toch weer wat duurder

En al besloten? Ik doe een C1 weg...en er was geen prijsverlaging, Feedback heeft een demo exempla(a)r(en) weg gedaan. Misschien dat je hem nog ergens kan krijgen maar anders wordt het een C2 voor 2375,- ofzo.

Maare doe C1 neem je makkelijker mee dan die Hammonds hoor, zowel qua gewicht als grootte en geloof mij die C1 gaat ver over de Hammond als het gaat om ballen en body in je sound, wat ook voor een groot deel aan de leslie ligt die ook absoluut beter is dan Hammond's eigen modellen.

Maare doe C1 neem je makkelijker mee dan die Hammonds hoor, zowel qua gewicht als grootte en geloof mij die C1 gaat ver over de Hammond als het gaat om ballen en body in je sound, wat ook voor een groot deel aan de leslie ligt die ook absoluut beter is dan Hammond's eigen modellen.
Dat je een C1 te koop hebt is prima, maar je moet wel weten waar je het over hebt. Inderdaad, een C1 is lichter en logistischer verantwoord dan bijvoorbeeld een B3, maar we spreken hier over een XK-1 en die is echt lichter en minder groot dan een C1.

C1:
950 mm (37.4"), 163 mm (6.4"), 445 mm (17.5")
WEIGHT15kg (33lbs.)

XK-1:
116cm(W) x 33cm(D) x 11cm(H)
WEIGHT 15kg

Dat je een C1 te koop hebt is prima, maar je moet wel weten waar je het over hebt. Inderdaad, een C1 is lichter en logistischer verantwoord dan bijvoorbeeld een B3, maar we spreken hier over een XK-1 en die is echt lichter en minder groot dan een C1.

C1:
950 mm (37.4"), 163 mm (6.4"), 445 mm (17.5")
WEIGHT15kg (33lbs.)

XK-1:
116cm(W) x 33cm(D) x 11cm(H)
WEIGHT 15kg

? Hahaha grappige post zeg...met je 'moet je wel weten waar je het over hebt'. Doe jij het met feiten kennis, doe ik het op praktijk ervaring, goed? Als het gaat om logistischer verantwoord zou ik nogsteeds gaan voor een C1 of ik hem nou te koop hebt of niet.
En als jij wilt beweren dat de XK-1 veeeeeel groter en zwaarder is dan moet je ook goed naar die cijfertjes kijken. De belangrijkste factor is dan ook nog eens de lengte en daarin scheelt het zelfs 21 cm in het voordeel van de C1

Geef gewoon een argument en hou die opmerkingen voor je please.

Ik zou ook voor een C1 gaan als ik jou was. En qua vervoer: laat een case maken met wieltjes, dan is dat probleem ook uit de lucht.

Back