110V op 100V

Johan73

Stamgast
Heb een synthje op het oog uit Japan.

Daar werken ze met 100V op het net. Ik heb hier thuis wel nog een (heel) oude omvormer van opa liggen van toen de netstroom in België van 110V naar 220V werd opgeschroefd.

Zelf ben ik niet zo'n elektronica-expert, maar weet iemand van jullie of het veilig is om een oude analoge synth 110V te voeden in plaats van 100V? Maakt dat verschil van 10V iets uit?

Alvast bedankt!

Geen idee...

Maar houdt je er wel rekening mee dat de meeste stroomtoevoer in nederland inmiddels op 230 zit? Dat betekent dat er 115 volt uit de omvormer komt...dat is dus 15% meer dan in jouw apparaat moet.

Als er in de voeding een beetje fatsoenlijke regulators en fatsoenlijk gespecificeerde condensators zitten maakt 10% of 15% meer niet zoveel uit. Dat gezegd hebbende, ik heb wel eens 16V elco's over de voedingslijnen van een 15V synth voeding gezien. Over krap bemeten gesproken...

Er zit toch standaard 'n marge op de meeste voltages? Waar is Hiltree...?!!???

ik heb er geen problemen mee, de dingen die ik uit japan heb werken prima op de omvormer uit de US

De midden C frequentie zit dan wel op 506 Hz ipv 440 Hz. Als je mee zingt moet je wel een paar nootjes hoger inzetten.

...
Zelf ben ik niet zo'n elektronica-expert, maar weet iemand van jullie of het veilig is om een oude analoge synth 110V te voeden in plaats van 100V? Maakt dat verschil van 10V iets uit? ...

Ik heb voor m'n Japanse synths speciale 220->100 V omvormers in Japan gekocht.

Toen ik voor de aardigheid eens probeerde een US 110 V Korg MP op 100 V te laten draaien deed ie heel raar.
Voor mij een indicatie om geen 110 V in een japanse synth te stoppen

Tip:
-Als je via ebay oid een Japanse synth koopt, vraag de verkoper dan of ie gelijk een 220 ->100 V omvormer meestuurt. De meeste verkopers doen dat tegen vergoeding wel.

heb net m'n maxon ad230 ( japans ) aan een goedkopere omvormer van 220-110 volt gehangen : geen problemen.
( behoudens dat ik wel steeds het gevoel heb dat ik in een ondergronds grottenstelsel gitaar zit te spelen )

De wisselspanning schommelt altijd. Hier in NL tussen de 200 en 240 V.
Een apparaat dat op 100v werkt zal het prima doen 110v. Zoals VCOVCA zegt zit er idd een marge in. Wat betreft de electronica na de transformator vd synth zelf heeft de primaire ingangsspanning totaal geen invloed. Dus over die regulatoren en elco's is onzin want die worden secundair gevoed en hebben we het over laagspanning gelijkstroom.
Je kan net zo goed de trafo vervangen door een 220 versie primair en de juiste spanning secundair... ff meten

Maar idd 16v elco op een 15v uitgangspanning is wel wat aan de krappe kant.

Wat betreft de electronica na de transformator vd synth zelf heeft de primaire ingangsspanning totaal geen invloed

Niet helemaal. 10% verhoging aan de primaire kant geeft ook 10% verhoging aan de secundaire kant. Een trafo is tenslotte geen spanningsregelaar. Alle elektronica in de voeding tot en met de spanningsregelaars (dus gelijkrichters, afvlakelco's, etc.) moet daar dus mee overweg kunnen.

Maar het gaat misschien nog niet eens zozeer over de hoogte van dat voltage, maar die extra spanningsval wordt ook volledig omgezet in warmte in dat traject, juist omdat de gelijkspanning aan de uitgang hetzelfde blijft. De voeding wordt dus warmer. Krap bemeten koelblokken kunnen dus ook nog een probleem zijn.

Uiteraard heeft het geen invloed op alles na de spanningsregelaars.

Mee eens, maar dat verschil moet een beetje gelijkrichter schakeling toch wel aankunnen aangezien de spanning vaak niet hoger dan een 18v of hooguit symmetrisch 2x18v voor een synth gebruikt wordt dus heb je het over een verschil van max 3.6v. Uitgangs spanning van een trafo moet zowiezo altijd hoger zijn dan de benodigde gelijkspanning anders gaat de spanningsregelaar niet goed zijn werk doen. Het gaat ook over dusdanig lage stromen dat het echt verwaarloosbaar is. Je hebt het niet over een voeding voor een grote mengtafel.

Bij de gemiddelde synth zal het inderdaad maar om een paar watt extra gaan die ergens gedissipeerd moet worden.

Mijn modular gebruikt overigens meer stroom dan mijn mengtafel :D

Jouw Modular valt waarschijnlijk niet in de categorie "gemiddeld" :D

ja dat krijg je als je een system55 aansluit op een behringermicromixer

Back