compressor of vitalizer/maximizer

SlaveoftheWave

Ouwe rot
om mijn korg ESX een wat dikker en sprankelender geluid te geven als ik er live iets mee zou doen zit ik te denken aan een compressor of een vitalizer/exciter/maximizer

heb vanalles gelezen maar vind het moeilijk te bedenken wat het beste zou werken

bv. Aphex 204/spl vitalizer

of

Focusrite compounder?

PS het gaat hier dus om een stereo mix, geen losse instrumenten

Laatst gewijzigd:
Dikker maken kan bv met een compressor, maar ook met eq.
Sprankelender kan bv met een vitalizer, maar ook met eq.

Je zou eerst een compressor en daarna de vitalizer kunnen schakelen, maar het geeft geen garanties dat het ook gaat klinken zoals je wilt.

De beste optie imo is eq van de afzonderlijke kanalen.

dank voor je reactie

goeie punten. ik zie dat mijn tapco mixertje, waarvan ik de stereo inputs gebruik, op die kanalen geen EQ heeft.

setup is trouwens korg ESX, en daarbij ben ik van plan de synth parts af te laten spelen door NL2 (voor bas) en waldorf microQ (voor lead).

zou een compressor, bij live spelen, wel nut kunnen hebben om de boel wat vetter/warmer te maken en daarbij meer outputvolume te krijgen zonder te clippen (niet zo veel compressie dat de dynamiek verloren gaat natuurlijk).

Moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel merk ik... Als ik bv de korg ESX opneem en dan de wav file bewerk met een maximizer plugin/multiband compressor heb ik meer volume en klinkt het vetter. heeft het nut dit bij live optreden te doen dmv een hardware compressor oid? Of is dan nog steeds de beste optie om zowel korg esx, als NL2 als MicroQ anders te EQ-en met een minder waarbij dat wel een optie is?

Back