JUNO 106

Kaftoeter

Doet ook reparaties...
Momenteel ben ik o.a. bezig met de reparatie van een Juno 106. Er komt totaal geen geluid meer uit en het blijkt dat de zekeringen van de +15V en -15V er continue uitvliegen. Dit heb ik kunnen herleiden tot een sluiting tussen +15V en -15V op het moduleboard. Nu is mijn vermoeden dat er een opamp defect is (of misschien een andere chip, maar ik hoop op een opamp :-). Er zijn nergens vlamsporen of andere beschadigingen/vreemde zaken te zien die zouden kunnen duiden op een defecte chip.

Nu vroeg ik mij af hoe ik het beste te werk zou kunnen gaan om de defecte chip te vinden. Gaat dit betekenen dat ik ze er een voor een af moet solderen en doormeten om zo uiteindelijk de defecte te vinden? Je zult natuurlijk zien dat de defecte als laatste aan de beurt is.
Een elco lijkt mij in dit geval overigens zeer onwaarschijnlijk gezien deze tussen voeding en ground zitten en daar geen sluiting optreedt.

Kortom hoe zou jij in dit geval te werk gaan?

Nee, het is geen 0 ohm. Het is 4 ohm. Maar dit lijkt mij ook duidelijk aan de lage kant voor een spanning die met een 0,5 ampere is afgezekerd. Immers 30/4 is ruim 7 ampere. En gezien het licht dat de zekeringen gaven geloof ik wel dat het 7 ampere is 8~.

ok,
zet over de + en - aansluiting een klein spanningkje, iets van 1 volt ( niet de polariteit fout doen he´)neem een microamperemeter, en ga over de printbanen de stroom naar de chippen meten.
soms wordt de rakker heet, dan hoef je alleen maar te voelen welke het is.
dit is wel een worst case meting, maar alle chips eruitsolderen gaat waarschijnlijk niet zonder flinke problemen.
:koffie:

Even een vraag over die 4 Ohm. Wat geeft je multimeter aan als je de draden van de multimeter gewoon tegen elkaar houdt als blancometing. Waarschijnlijk is dit ook al een paar ohm.
En waar meet je de 4 Ohm. Als je over de trafowikkelingen zou meten zou ik het niet raar vinden want die zijn denk ik wel een paar Ohm.

Mogelijke punten: opamp of ander IC zoals je zegt, maar ik zou hier wel flinke brandschade verwachten want in dit geval verstook die component 225 Watt (I^2*R). Tweede punt zou een heel erg verrotte bruggelijkrichter kunnen zijn. Als deze goed doorgebrand is zou deze kunnen kortsluiten naar de secundaire wikkeling van de trafo waardoor je de koperweerstand van de trafowikkeling meet.

Een handige truuk hier is om te ruiken aan de printplaat. Kapotte onderdelen stinken enorm (vind ik tenminste ;-) ). Ook kun je evt. de achterkant van de printplaat bekijken. Soms zie je hierop wel duidelijk hitteringen rond een component die aan de bovenzijde van de printplaat gewoon heel lijkt.

Heiko

Maar als ik de stroom naar de chippen wil meten zal ik toch de printsporen op een of andere wijze moeten onderbreken om de meter er tussen te plaatsen? In theorie kan ik natuurlijk de weerstand van een stuk printspoor meten en vervolgens de spanning erover om de stroom te bepalen. Echter zal dit in de praktijk niet haalbaar zijn denk ik.

ja, dit is natuurlijk wel het eerste wat je moet nagaan, of de voeding wel 100% en de benodigde spanningen levert.
dus nooit aan een print meten met de voeding aangesloten.

en de stroommeting over printsporen kan zonder onderbrekingen, daarom een uA meter
printspoortjes zijn net weerstanden, alleen hele kleine.

Even een vraag over die 4 Ohm. Wat geeft je multimeter aan als je de draden van de multimeter gewoon tegen elkaar houdt als blancometing. Waarschijnlijk is dit ook al een paar ohm.
En waar meet je de 4 Ohm. Als je over de trafowikkelingen zou meten zou ik het niet raar vinden want die zijn denk ik wel een paar Ohm.

Mogelijke punten: opamp of ander IC zoals je zegt, maar ik zou hier wel flinke brandschade verwachten want in dit geval verstook die component 225 Watt (I^2*R). Tweede punt zou een heel erg verrotte bruggelijkrichter kunnen zijn. Als deze goed doorgebrand is zou deze kunnen kortsluiten naar de secundaire wikkeling van de trafo waardoor je de koperweerstand van de trafowikkeling meet.

Een handige truuk hier is om te ruiken aan de printplaat. Kapotte onderdelen stinken enorm (vind ik tenminste ;-) ). Ook kun je evt. de achterkant van de printplaat bekijken. Soms zie je hierop wel duidelijk hitteringen rond een component die aan de bovenzijde van de printplaat gewoon heel lijkt.

Heiko

Even een vraag over die 4 Ohm. Wat geeft je multimeter aan als je de draden van de multimeter gewoon tegen elkaar houdt als blancometing.

De meter geeft dan 0,2 ohm. En de meting is precies 4,3 ohm. Ik had al rekening gehouden met dit feit :).

De print is geheel losgekoppeld van de rest van de synth als ik de 4 ohm meet. Hiermee weet ik dus zeker dat de trafo buitenspel staat. En helaas levert mijn neus net als mijn ogen niets op in deze. En ik ben met je eens dat verbrande componenten ongelooflijk stinken :D.
Jammer genoeg is er helemaal niets te zien. Niet eens overmatige harsplekken rond solderingen. Er is echter wel duidelijk al een 80017A ic vervangen.

Bedankt voor de reactie!

En voor de duidelijkheid heb ik uiteraard eerst de voeding gecontroleerd die netjes de benodigde spanningen levert. En de metingen zijn verder aan een volledig losgekoppeld module board verricht.

kijk voor de gein eens of er bij de vervangen vcf chip tussen pen 4 en 5 een sluiting zit?
dit zijn de + en - 15 volt.

Helaas geeft deze 2,83 Mohm en de sluiting blijft. dus deze is het zeker niet. Vanavond wil ik graag de test doen door er 1 volt op te zetten zoals je beschrijft. Echter twijfel ik of ik wel een microamperemeter heb. Ik heb een microamperestand op mijn multimeter maar ik denk niet dat je die bedoelt. De microamperemeter is een speciaal apparaatje?

dat kan je testen door te kijken of je bij een bestaand werkend apparaat de stroom over een printbaan kan meten.
misschien heb je zelfs wel een picoamp meter nodig.
maar waarschijnlijk wordt het desbetreffende ondeldeeltje wel warm.
er loopt dan bij 1 volt toch al iets van 200mA doorheen.
je kan ook eerst kijken of je delen van de print kan isoleren door op gericht plekken even de voedingssporen te onderbreken.

eennulzes

eennulzes

Wat Jeroen zegt kun je idd doen. Ook kan je evt. printsporen doorsnijden met een heel scherp mesje om ze tijdelijk te onderbreken. Om het spoor te herstellen kun je een dun draadje over de onderbreking solderen. Het is echter af te raden dit te doen voor kleine printsporen omdat deze los kunnen komen bij solderen. Ook sporen die dicht langs elkaar lopen kunnen gedoe geven als je nauwkeurig dingen moet herstellen. En ik denk dat je trouwens zelf wel kan inschatten of je dit wel of niet kan solderen...

Wat je verder nog kan checken is de bandkabel zelf die de PSU verbind met het moduleboard. Als hier iets mis mee is dan kan dit een heel gemeen defect zijn om te vinden maar makkelijk om even te diagnostiseren...

Heiko

1 volt erop en meten maar met de ir thermometer. Terwijl je nog niks voelt met je vingers en niks ruikt wijst de thermometer al duidelijk naar een VCF chip die warmer en warmer dan de omgeving wordt. Deze dus maar eens desolderen. En volgens de voeding gaat er 230 mA lopen ter info.

Dader dus inderdaad een defecte VCF chip. Gedesoldeerd. Sluiting is weg uit print en aand de chip meet ik idd de 4 ohm tussen pin 4 en 5.

Vraag ik me alleen af of er ook parts rond de chip gesneuveld kunnen zijn die ervoor zorgen dat een nieuw geplaatste chip direct zou doodgaan. Dat zou zonde zijn van de 70 euro die hij toch kost bij vintage planet.

EDIT: Ik moet hier wel bij zeggen dat bij de VCF die al eens vervangen is ik geen sporen zie dat er andere componenten vervangen zijn. Dus dat zou er voor mij op duiden dat een alleen nieuwe VCF het euvel verhelpt.

Dader dus inderdaad een defecte VCF chip. Gedesoldeerd. Sluiting is weg uit print en aand de chip meet ik idd de 4 ohm tussen pin 4 en 5.

Vraag ik me alleen af of er ook parts rond de chip gesneuveld kunnen zijn die ervoor zorgen dat een nieuw geplaatste chip direct zou doodgaan. Dat zou zonde zijn van de 70 euro die hij toch kost bij vintage planet.

zet er voor de zekerheid nieuwe elcootjes in die bij deze chip zitten.
ik heb trouwens iets van 35 tot 40 juno106 synths gerepareerd, en nog nooit zo´n smerig euvel meegemaakt.
goed gedaan:mega:

idd goed gedaan. En slimme truuk om een IR thermometer te gebruiken :halleluja

bijzonder slim, ik brand dan altijd mijn fikken.
is het gewoon een ¨oor thermometer¨?
:mega:

nee zo een pistoolgeval als op de slechte foto. De chip werd overigens niet warmer dan 26 graden en de omgeving werd niet warmer dan 21 graden. Dus met de hand, ja zelfs met de tong was dit onmogelijk geweest. Zo blijkt weer dat een goeie labvoeding alsook een IR thermometer geen overbodige luxe zijn :P. Goed gereedschap is het halve werk.

Attachments

• IRthermometer.png
    IRthermometer.png
    4,5 KB · Bekeken: 82
Back