Wat vragen over de Yamaha A3000

renepela

Ouwe rot
Gisteren heb ik een Yamaha A3000 sampler gekocht (versie 2). Ik heb vroeger altijd een sampler willen hebben, maar toen waren ze ver boven budget. Nu zijn ze dusdanig goedkoop dat ik de gok maar eens gewaagd heb.

In mijn A3000 zit 128 MB geheugen en een 2 GB harddisk.
Nou valt me op dat hij nogal een herrie maakt als ik hem aanzet en ik vermoed dat de harddisk hier de oorzaak van is.
Die zou ik dus willen vervangen.
Nou vind ik nergens in de handleiding wat de maximale grote is van de harddisk. Op internet vind ik wel externe harddisks voor de A3000 van 9.1GB. Kan ik dan aannemen dat ik ook een interne HD van 9.1 GB kan plaatsen?
De handleiding vertelt wel dat de rotatiesnelheid van de Harddisk 3200 rpm is of zoiets. Lijkt mij wat traag. Kan er ook wat snellers in?

Verder had ik verwacht dat de A3000 wel kon timestretchen. Ik vind daar echter niks over in de handleiding. Klopt het dat ie dat niet kan? Niet zo'n ramp, maar had leuk geweest.

Werd de A3000 ooit geleverd met fabriekssamples op floppies of cd's of zo? Ik heb er namelijk niks bij aan samples en ik vroeg me af of iemand me aan A3000 samples kon helpen of een link weet op het internet.

Ik heb er eentje gehad en daar zat een 9.1 Gig HD in, dus het kan. Samples kun je veel vinden op internet. Gewoon ff googlen. Ik zal ook even voor je zoeken, heb geloof ik nog een paar favorites daarvoor.

M'n pc heeft helaas maar twee pci sloten en die zijn beiden in gebruik voor m'n geluidskaart.
Ik zou dus iets van een scsi over USB convertor moeten hebben. Volgens mij bestaan die wel.

Is 9.1 GB het maximum voor die harddisk?

De A3000v2 vondt ik ook altijd een lawaaimaker,maar als je de interne hd eruit haalt en een externe ervoor gebruikt is hij heel stil. :)
Er schijnt ook een oplossing te bestaan om er flashgeheugen in te zetten of zelfs een cardreader,maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Hij kan volgens mij ook wav importeren via scsi,zipdrive of cdspeler werken allemaal prima.Er zaten 3 cd's bij origineel,bij de a4000/5000 10 die werken allemaal prima. ik denk zelfs dat hij akaiformaat kan lezen.Leuke sampler,erg diep in je rack ,a4000/5000 nog iets beter.De rotary encoders gaan nog wel eens wat minder werken,ik heb er daar nog 2 van liggen mocht je die ooit nodig hebben..
Succes!:okdan:

Misschien wat domme vragen, maar kan de A3000 ook de samples lezen van de A4000/A5000? Heeft iemand die 3 originele cd's en kan iemand die kopieren of zo, of doe ik dan iets wat illegaal is?

Ik kan op internet weinig/niks vinden over flashgeheugen voor de A3000 en ook het vervangen van de interne harddisk door een flashcard reader (SD card of Compact flash of zo) kan ik niet vinden. Dat lijkt me echter we de ideale oplossing. Ook makkelijk data uitwisselen dan naar je pc en lekker stil.
Is er iemand met ervaring met zo'n soort oplossing?

Laatst gewijzigd:
a4000/5000 cd's werken prima in de 3000 ..er is vast wel een forumlid die de cd's even voor je kan kopieren,ik heb ze niet meer.
Met een jazz drive kun je tot 1 gb inladen,is wel genoeg je hebt toch max. 128 mb en de laadtijd is lang zat bij de a3000..

ja, de A3000 is trager dan eender welk opslag medium (behalve floppy misschien)

Ik heb er een MO drive en een ZIP aanhangen

scsi flash card readers: zeldzaam en duuuuuuuuuuuur

Na wat langer doorzoeken vond ik dit: http://www.scsiforsamplers.com/index.asp
Prijs valt me wel mee.
Ik zag in ieder geval een apparaatje wat je als vervanging voor de interne floppy drive kunt gebruiken. Wat me alleen niet duidelijk is op die site wat nou de limiet is voor de omvang van een flash kaartje en of dit nu even "snel" gaat als de scsi harddisk.
Ik vind het verder niet zo'n probleem m'n floppy drive hier voor op te offeren, dus misschien is dit best een aardige oplossing.

zoals ik zei; de enige bottleneck is de A3000 zelf.. enorm trage sampler..

kga er ook ooit eentje steken hoor..
op mijn ESI4000 heb ik een powerknop gestoken voor de scsi hd, ik zet hem gewoon af zodra het geluid me op de zenuwen werkt

Is zo'n esi4000 een betere sampler? Ik zou namelijk ook kunnen overwegen de A3000 weg te doen (ben hem zo kwijt denk ik) en een esi4000 aan te schaffen.

De esi is een stapje terug in mogelijkheden maar is wel een stuk sneller met laden. Als ik jou was zou ik de A3000 wegdoen en er een Akai S5000 of 6000 voor terughalen, liefst met USB dan ben je van al het SCSI gezeik af. En met Aksys heb je een goed computer programma om het leven nog prettiger te maken.
Ik gebruik mijn Yamaha A5000 vooral voor grote sample programma's (even uitgebreid naar de plee als -ie die aan het laden is). Of voor kleine files (waveforms) zodat -ie als (zeer uitgebreide) super polysynth te gebruiken is. Kun je ook altijd doen als je de A3000 niet kwijtraakt. Het gebrek aan support door Yamaha voor de A series is schandalig, die trage sample load interface een gigantische blunder.
Ik dacht dat het sowieso nogal lastig is om een cardreader voor de Yamaha A-series te vinden.

de A3000 en de ESI hebben weinig met elkaar gemeen.
je zal ze trouwens zo makkelijk niet meer kunnen kwijtraken als je denkt...

Ik hou ze allebei in rack.
De A3000 heeft coole features om met loops te werken, en realtime editing en fx (daarom heb ik hem gekocht)
De ESI heeft dan weer een enorm snelle workflow en goede sound, leent zich uitstekend tot het samplen van synths en de filters erin zijn moddervet.

Idd, beter een duurdere akai met usb support..
maar toch, ik hou wel van mn scsi sampler setup, ook al doe ik er zelden iets mee, ze blijven hier (want je krijgt er toch geen drol voor)

ik hou wel van mn scsi sampler setup, ook al doe ik er zelden iets mee, ze blijven hier (want je krijgt er toch geen drol voor)

Hier ook, ik heb er op het ogenblik 7 (ESX, DSS-1, S950, S6000, A5000, E4XT, Fantom XR). ze hebben allemaal wel iets bijzonders en voor die ouwe krijg je idd niks terwijl het geweldig krachtige machines zijn. Dat gedoe met softsamplers doet me niks.

Kwijt raken is niet zo'n probleem. In ieder geval niet voor het lage bedrag wat ik er voor betaald heb. Ik heb hem echter niet gekocht om hem meteen weer weg te doen.
Een Akai S5000/S6000 is me weer net te duur. Ik wilde een goedkope sampler en voor een S5000/S6000 ben ik toch al snel een paar honderd euro kwijt. Voor die A3000 heb ik 7 tientjes betaald dus dat scheelt nogal.

Ik denk toch dat ik er t.z.t. eens zo'n CF reader in zet. Sneller zal het misschien niet worden, maar wel een stuk stiller en flexibeler. Ik weet alleen niet of de CF kaart weer in te lezen is in m'n pc. De A3000 zal de CF kaart wel formatteren met een bestandssysteem wat niet door de pc herkend wordt. Dan ben ik het voordeel van makkelijk uitwisselen dus weer kwijt.

Versatile to the core, the A3000 includes a handy MIDI sequencer for quick and easy recording and playback of song sketches, and for playback of format-0 standard MIDI files imported from flop-py disk. It also gives you great data compatibility: you can load data from popular samplers such as Akai Roland and E-mu and you can load AIFF and WAV files from floppy disk.

je kan ook iets als translator gebruiken?

Een esi werkt sneller qua workflow.. is veel compacter qua afmetingen (die yamaha's zijn echt zooo diep). Voordeel is dat ze geen ventilator nodig hebben dus ze zijn stiller. Qua laden zijn ze veeeel sneller.

Alleen de fx setup vind ik onhandig, maar dat hebben al die emu dingen geloof ik (geen sends maar bussen).

Ik heb een a4000 gehad. Het staat mij bij dat die maximaal 8gb hd aan kon sperken.
Ik had er een 6gb hd ingezet. Vanwege de trage load en k\/tdraaiknupkes heb ik daarna een akai S6000 met usb aangeschaft, dat was echt een verademing !!!!

Tegenwoordig doe ik al mijn samples via software (battery, short circuit, reason nnxt), dat werkt nog sneller.

Ik gebruik mijn A4000 nog steeds en met veel plezier. Een maat van me heeft een A3000 en dat is wel wat lastiger met het kleinere scherm.

- Timestretching zit onder command knop en dan "processing"
- Max hd is inderdaad 8 gig en max partities ook iets van 8 dacht ik
- de A4000 cd's heb ik volgens mij nog ergens op een HD staan, ik zal ff kijken of ik ze kan vinden en op dvd branden ofzo
- importeren van wavs en volgens mij ook akai formaat gaat via import en moet je dus een voor een importeren. Behoorlijk onhandig
- Fijnste manier om met de AxK te werken is IMO via scsi aan je pc, zodat je met bijv soundforge files kan oversturen. werkt niet supersnel, maar snel genoeg voor mij en erg handig voor knipwerk etc
- Zoek even naar de a3kfaq (nevermind, zie bijlage)
- in deze thread staan nog handige tools voor je sampler https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=73708&highlight=a4000
- er is nog veel meer...:D

Attachments

• A3k_faq_20000531.pdf
    1,2 MB · Bekeken: 1.065
hallo rene

ik had een A4000 en heb daar een cardreader van scsiforsamplers ingebouwd, op de plek van de floppy. Half uurtje werk, weg herrie en geen mechanische onderdelen meer;-)

Later heb ik de A4k vervangen voor een EMU E6400 ultra, en de reader daarin gezet. Super!

Back