[QY700] Vragenuurtje

bikkel

Everything is on the One
Ik heb nu een weekje of zo een QY700, en tot nu toe ben ik me er lekker mee aan het vermaken, instant Giorgio Moroder vanaf een remote keyboard :) Er zijn nog wel een paar dingen waar ik niet helemaal uit kom:

• Kan ik twee maatsoorten mixen in een pattern of song zonder dat de afwijkende maatsoort op een bepaald moment geretriggerd wordt? Je hoort in techno heel vaak dat er 3/4 percussie of stabs continu herhaald worden tussen het standaard 4/4 stampwerk zonder dat je even een herstart hoort, mij lukt dat nog niet.
  • Hoe kan ik de gate length live varieren en opnemen? Ik heb de live dinges page wel gevonden maar er lijkt gewoon niets te gebeuren als ik aan die knoppen draai, ondanks dat ik het wel op 'on' heb staan. Ik wil zo'n arpeggio achtig step pattern hebben waarbij ik af en toe de noten over elkaar smeer en dan weer kort maak.
  • Wat gebeurt er precies met die variaties op die live page? (die werken weer wel maar ik hoor de halve tijd niks veranderen, niet voorspelbaar die functie)
  • Kan ik live pattern en track mutes doen met een externe MIDI controller?
  • Kan ik ook buiten de vaste octaaf een transpose doen (liefst met fingered chords)?
  • Wat doe ik met al die verschillende type patterns? Chord1, Chord2, Melody1, etcetera. Met name de manier waarop de nootinformatie getransformeerd wordt vind ik interessant
  • Hoe kan ik snel de waarde van iets wijzigen, zoals bij een normale draaiknop? Voor live situaties is zo'n alpha dial te traag....
Ik heb me er wel bij neergelegd dat sommige dingen gewoon niet zo makkelijk gaan als in Cubase. Even wat losse nootjes verslepen en zo. Maar daar moet ik me maar gewoon niet gek door laten maken, dit apparaat leert me muziek beter begrijpen, iets wat Cubase nooit voor elkaar heeft gekregen.

Wat betreft maatsoort vergis je je denk ik. Je kan namelijk heel simpel een 6/8 binnen een 4/4 spelen. Maar dan heet het ineens een triool. Probeer maar eens 12 aanslagen te verdelen binnen een 4/4. Feitelijk dus een snelle 3/4 binnen een 4/4

Dit is toch het synthforum? Ik wil de beste man best storen met een gerichte vraag maar ik kan me niet voorstellen dat er maar twee gebruikers zijn van QY sequencers in heel Nederland. Je komt ze echt overal tegen.

Wat betreft maatsoort vergis je je denk ik. Je kan namelijk heel simpel een 6/8 binnen een 4/4 spelen. Maar dan heet het ineens een triool. Probeer maar eens 12 aanslagen te verdelen binnen een 4/4. Feitelijk dus een snelle 3/4 binnen een 4/4

Ik bedoel dit:

Precies.. triolen dus. Zoals gezegd een 3 tellen binnen in tel van een 4/4. Wanneer je in cubase triolen kiest zie je je grid ook naar 4x3 lijntjes binnen een 4/4 maat ipv 4x4 lijntjes

Volgens mij voorkom ik met jouw uitleg toch niet dat op een gegeven moment mijn triolenpatroon een keer onderbroken wordt in een 4x4 track? Als je een TB-303 of een TR-x0x pakt en je zet die op een andere maatsoort blijft die wel in sync maar altijd zijn eigen maat loopen.

Dat kan ik ook wel doen, maar met een externe gesyncte sequencer in een andere maatsoort veranderen mijn chords niet meer mee, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Of ik snap het ook gewoon niet, maar dan zou ik een praktisch voorbeeld moeten zien.

Zo veel qy700 bezitters zijn er nu ook weer niet ;)

Maar met een externe midi controller kun je wel live de interne geluiden live tweaken , in plaats van de alpha dial.
Er is natuurlijk wel die erg beperkte mogelijkheid om een functie onder het rechtse bend wieltje te zetten.

Die fingered chord functie kun je natuurlijk helemaal over een keyboard heen spreiden [zone] maar blijft gewoon dat dat riedeltje wat erin zit of wat je zelf hebt erin geprogrameerd [ vaak dus over die ene octaaf]

ow...die chords transponeren met een externe sequencer...dat gaat wel...maar zoals de benaming al zegt.... "chords" .
Dus deze werkt pas bij 3 toetsen .
Probeer maar eens met en extern keyboard...bij maar 1 of 2 toetsen lukt het niet

Volgens mij voorkom ik met jouw uitleg toch niet dat op een gegeven moment mijn triolenpatroon een keer onderbroken wordt in een 4x4 track? Als je een TB-303 of een TR-x0x pakt en je zet die op een andere maatsoort blijft die wel in sync maar altijd zijn eigen maat loopen.

Dat kan ik ook wel doen, maar met een externe gesyncte sequencer in een andere maatsoort veranderen mijn chords niet meer mee, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Of ik snap het ook gewoon niet, maar dan zou ik een praktisch voorbeeld moeten zien.

Je snapt het idd niet. Hier wordt het prefect uitgelegd.

[ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm"]http://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm

Ben je er van overtuigd dat hetgeen wat je hoort in mijn voorbeeld dus een 3/4 track is waarbij dan toevallig om de vier tellen een kick valt? Dus dat ook na bijvoorbeeld 12 beats ipv 16 beats een geluidje er bij komt weg gaat etcetera?
12 is idd deelbaar door 3 en 4 maar ik hoor idd claps op de 2 en de 4. Die kicks en rest kan prima in 12 stappen zolang je een mengtafel gebruikt om alles op 4/4 te laten beginnen en eindigen met je mutes. Maar een clap op de 2 en 4 wordt dan onmogelijk. Dus misschien toch niet zo domme vraag. Al vrees ik dus dat het niet kan. Maar ik ken die bak helemaal niet.

Nee het is een 4/4 track met triolen. Uiteindelijk kom je na 3 bars van 4/4 weer bij het begin. Eigenlijk syncopeer je de triolen. Je zal dus een loop moeten instellen van steeds 3 bars ipv de gebruikelijke 4.
3 bars is 12/4. Maak eens een simpele 4/4 loop van 3 maten met op elke tel een kick. Speel dan eens 12/16 hihats in en zet een accent op de 1 tel . Loop dan die 3 maten en dan begrijp je het wel (denk ik)
Kick: 1 - - 2 - - 3 - - 4 - -
Hats:1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3

Of ga eens in een muziektheorie boek snuffelen.

Ik vraag me af of dubcreator wel de moeite gedaan heeft om even naar die track te luisteren, of mijn laatste paar posts te lezen. Ik weet dat het boenkeboenke techno is maar voor mijn gevoel worden er geen triolen gebruikt en wordt er steeds geluiden veranderd, toegevoegd en verwijderd op het moment dat je dat ook zou doen bij een straight 4x4 track.

Het gaat er dan ook om dat ik wat muziektheorie hands on in de praktijk wil brengen. En hoe dat dan in de topictitel en de eerste post vermelde apparaat zou moeten.

Ik doe dit soort dingen vrijwel dagelijks waarbij ik gewoon een drummachine of een ander apparaat met een eigen sequencer wel sync maar een andere maatsoort mee geef. Geen triolen niks bijzonders gewoon geen 16 stappen maar 12 of 6 gebruiken en dan lekker laten loopen. Van die kekke congapatterns die zo lekker overal tussendoor shuffelen in en toch uit het ritme.

Ik heb er wel degelijk naar geluisterd. Zijn weldegelijk triolen die er tussendoor lopen.
Alleen zoals je zelf zegt er wordt wel het eea weggelaten.
Wanneer je je sequencer in 12 of 6 stappen zet is dat wel weer een 3/4 maat. Zoals je zelf zegt een andere maatsoort. Triolen is geen andere maatsoort maar een nootsoort.
Dus wanneer jij je hoofdsequencer op 4/4 zet en de andere machines op 3/4 in sync mee laat lopen zijn dat volgens muziektheorie wel weer triolen. Je kan maar 1 maatsoort tegelijk spelen in muzieknotatie.

Waarom wil je nou persé je gelijk halen op de vierkante millimeter van muziektheorie? Ik stel een hele praktische vraag over 3/4 phrases in een 4/4 pattern op een QY700, volgens mij héb je niet eens QY700 ;{

Gaat niet over gelijk halen.
Ik was in de veronderstelling dat je wilde weten hoe het in elkaar zat omdat je het niet helemaal begrijpt. Blijkbaar was dat dus niet de vraag... nou ja ook goed. Wat jij wilt. En idd heb ik geen QY700.

Robert Hood met de QY700. Leuk om te zien dat die superfunky shuffles gewoon uit dit machtige apparaat komen :luv:

En hij lost het meerdere maatsoorten in een nummer gewoon op door losse sequencers te gebruiken. Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen.

Back