Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik snap niet goed wat je met die dubbele slinger wil aantonen. Dit is een chaotisch systeem in die zin dat het resultaat héél gevoelig is voor de beginvoorwaarden. Maar deze beginvoorwaarden en de variabelen van de dubbele slinger zijn erg beperkt in aantal. Als je de vergelijkingen van een dubbele slinger in een computer gooit en een heel lichte random op de beginpositie en -snelheid zet, heb je gelijkaardig gedrag als een echte dubbele slinger.
Moest je de beweging van de slinger in klank omzetten, zou je met zo'n computersimulatie dus hetzelfde soort klank krijgen.
Hiermee wil ik VST's niet heilig verklaren; ik vind de dubbele slinger gewoon een slecht voorbeeld van wat ik denk dat je wil aantonen.
Jammer van die galm.
Vind het nu sowieso geen mooi geluid, en ik hou van de MiniMoog.

lijkt me onmogelijk om weer op dat punt terug tekomen en ook onnodig
MadR, in aanvulling op mijn filmpje en punt van zintuigen, als we nu al dit kunnen, hoor jij dan over 20 jaar het verschil nog?
Maar wat hoor jij in dat fragment dan?
Dat kan nu toch al? De VST's en VA synths klinken toch al net zoals oude analoge synths. Wie hoort het verschil nog tussen analoog, virtueel analoog, soft-synth? En dan bedoel ik niet een 1 op 1 vergelijking tussen een prophet en een prophet-v maar in het algemeen, kun je van een willekeurig synth geluid zeggen dat het analoog is of dat het uit een processor komt?Ik reageer op mensen die er van overtuigd zijn dat het een feit is dat analoge synths nooit na te maken zijn, met de weerlegging dat ik het idee heb dat computers dat in de toekomst wel gaan kunnen
1 Random in een computer is geen echte random.
2 Het gaat er niet om dat een slinger in de computer een beetje chaotisch reageert en dus op een slinger lijkt. Maar dat de bewegingen die slinger maakt nooit te voorspellen zijn. Dat laatste heb je namelijk nodig wanneer je iets uit de natuur wil modelleren in de computer wil je een zelfde uitkomst hebben. Blijkbaar is de beginpositie zo moeilijk te meten dat het ondoenbaar is. Als dat wel het geval zou zijn dan zou je dus de slinger in het echt en in de computer compleet identiek kunnen laten slingeren. En wel tot in het oneindige.
3 Je kan dus wel modellen maken die gedrag beschrijven maar niet exact ( en in het geval van de dubbele slinger geheel niet)kunnen voorspellen. En bij het opwekken en beïnvloeden van geluiden ben je niet bezig met beschrijven maar voorspellen wat de uitkomst is.

Dat kan nu toch al? De VST's en VA synths klinken toch al net zoals oude analoge synths. Wie hoort het verschil nog tussen analoog, virtueel analoog, soft-synth? En dan bedoel ik niet een 1 op 1 vergelijking tussen een prophet en een prophet-v maar in het algemeen, kun je van een willekeurig synth geluid zeggen dat het analoog is of dat het uit een processor komt?

Nou, qua bouwkwaliteit zou ik toch wel weer graag terugwillen. Het gros van de controllers voelt cheap aan; klakkende toetsen, scheef draaiende knopjes.

Ik vind van nietDat kan nu toch al? De VST's en VA synths klinken toch al net zoals oude analoge synths.
. Arturia heeft zich er te makkelijk van af gemaakt door componenten te kopieren in plaats van opnieuw te bestuderen, en DCAM Synth Squad heeft de lat weer hoger gelegd, maar bootst niet specifiek iets na zoals Arturia dat doet.In de mix wordt het inderdaad moeilijk.maar in het algemeen, kun je van een willekeurig synth geluid zeggen dat het analoog is of dat het uit een processor komt?